lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.620 nieuwsartikelen
  • 171.271 films
  • 11.328 series
  • 32.215 seizoenen
  • 633.529 acteurs
  • 196.952 gebruikers
  • 9.212.977 stemmen
Avatar
 
banner banner

La Vie d'Adèle (2013)

Drama / Romantiek | 180 minuten
3,84 1.241 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 180 minuten

Alternatieve titels: Blue Is the Warmest Color / La Vie d'Adèle - Chapitre 1 & 2

Oorsprong: Frankrijk / België / Spanje

Geregisseerd door: Abdellatif Kechiche

Met onder meer: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux en Jérémie Laheurte

IMDb beoordeling: 7,7 (168.330)

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 10 oktober 2013

Plot La Vie d'Adèle

De vijftienjarige Adèle droomt van de liefde van haar leven. Wanneer ze Thomas ontmoet - een donkere, knappe en vriendelijke vreemdeling die onmiddellijk op haar verliefd wordt - lijkt haar droom werkelijkheid te worden. Maar een ongemakkelijke erotische mijmering verstoort de romance nog voor die eigenlijk begint. Adèle droomt dat een mysterieus, blauwharig meisje bij haar in bed kruipt en haar met een allesoverheersende wellust en plezier bezit. Ze kan haar echte verlangens niet langer negeren - Adèle valt op meisjes. Dan verschijnt het prachtige en sensuele blauwharige meisje opnieuw en ze zoekt toenadering tot Adèle. Dit is het begin van een passioneel en chaotisch liefdesverhaal...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Niet mee eens. Wat ik onder porno versta is 100% subjectief. Heeft dus alles met mijn persoonlijke voorkeuren te maken. Een mooie expliciete seksscène staat voor mij voor erotiek. Een vulgaire expliciete seksscène staat voor mij voor porno. Zo simpel is het.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13973 berichten
  • 4240 stemmen

Roel_ schreef:

Porno heeft niks met persoonlijke voorkeuren te maken. Porno is expliciete seks vastgelegd op beeld.

Porno is bedoeld om je op te winden, of op z'n minst moet het wel die uitwerking hebben. Naakt en seks zijn niet per definitie porno.


avatar van Roel_

Roel_

  • 284 berichten
  • 2039 stemmen

Sinds wanneer is van Dale vrij interpretabel?


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13973 berichten
  • 4240 stemmen

Van Dale zegt toch gewoon zinnenprikkelend? En voor zinnenprikkelend geeft zij aan 'de lust opwekkend'. Dus dat is wel het minste ja. Maar wat mij betreft zou dat ook het doel moeten zijn an sich. Twee mooie zoenende meisjes kan best opwindend zijn, maar porno zou ik het niet noemen.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27445 berichten
  • 3973 stemmen

Lesboporno lijkt me nou niet bepaald een ramp om naar te kijken Deze komt op mijn verlanglijstje haha. Ook omdat het coming of age verhaal en de recensie van NW mij wel aanspreken. Toch mijn genre dit.


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2073 berichten
  • 2565 stemmen

Roel_ schreef:

(quote)

Wel makkelijk om een taalVout te gebruiken om je gelijk te halen... ?

Een bewering als "het eindeloos gelul waar de franse cinema bekend om staat." slaat helemaal nergens op. Ik ben niet uit op mijn gelijk, maar kan wel zien als of een bewering dom is. Enfin, je beheersing van de Nederlandse taal houdt ook niet over.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Roel_ schreef:

Ik kan niets met films die niets aan de verbeelding over laten. In dit geval heeft de regisseur er voor gekozen om alles voor te kouwen.

Snap ik, en als je daar niet van houdt hou je niet veel over. Maar wat vindt je van de wijze waarop hij het voorkauwd? Dat zie je toch zeer zelden.

Een aantal scenes zou ik willen omschrijven als te expliciet. Oftewel het begint met P en eindigt op ORNO. ?

Die term wordt te snel gebruikt. De hoofdfunctie moet daarvoor opwinding zijn, toegegeven, bij het kijken had ik er ook niet onwelwillend tegenover gestaan om een helpende hand te bieden maar de hoofdfunctie is toch ontegensprekelijk om hun liefde en passie voor elkaar weer te geven.

Porno heeft niks met persoonlijke voorkeuren te maken. Porno is expliciete seks vastgelegd op beeld.

Neen. Porno is expliciete seks vertaald door een pornocast mede mogelijk gemaakt door een production company die actief zijn in de pornoindustrie. Als we dan toch precies gaan zijn. Het is expliciete seks, maar kan nooit porno zijn natuurlijk.

Ik typ ook wel eens een recensie, dat maakt mij nog geen recensist .

mjk87 schreef:

Nee, dit kan maar zo de film van het jaar worden

Zou wel moeten eigenlijk (al gaan de expliciete scenes een struikelblok vormen ben ik bang). Zelfs mensen die 4,5* geven snap ik niet .

Ik weet niet waar ik meer naar uitkijken, Adèle of GTA V.

Maak daar maar eerstgenoemde van. GTA V valt ook vd week op mijn mat maar heb vrolijk nog twee voorstellingen Adele geboekt. Dat is toch dik 6 uur GTA V spelen.


avatar van Roel_

Roel_

  • 284 berichten
  • 2039 stemmen

Leo1954 schreef:

Een bewering als "het eindeloos gelul waar de franse cinema bekend om staat." slaat helemaal nergens op. Ik ben niet uit op mijn gelijk, maar kan wel zien als of een bewering dom is. Enfin, je beheersing van de Nederlandse taal houdt ook niet over.

Lange teentjes? Ik hoef me zelf niet te gaan verdedigen, maar op een smartphone in het Cinecafe berichtjes typen kan lastig zijn.

Ik blijf erbij, te gemakkelijk om taalfouten te gebruiken om je gelijk te halen...


avatar van Roel_

Roel_

  • 284 berichten
  • 2039 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Snap ik, en als je daar niet van houdt hou je niet veel over. Maar wat vindt je van de wijze waarop hij het voorkauwd? Dat zie je toch zeer zelden.

Ben ik het wel mee eens, uniek is het zeker. Dat wil niet zeggen dat ik het ook de juiste vorm vind. Je kunt in mijn ogen veel meer vertellen door suggesties, omdat je dan de kijker ruimte geeft om zelf richting te geven aan een verhaal.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Vrij duidelijke uitleg en valt geen speld tussen te krijgen. Ruimte voor eigen invulling krijg je op geen enkel moment. Jammer Roel, gelukkig heb genoeg gezien vandaag dat wel de moeite waard was.


avatar van Roel_

Roel_

  • 284 berichten
  • 2039 stemmen

Naomi Watts schreef:

Vrij duidelijke uitleg en valt geen speld tussen te krijgen. Ruimte voor eigen invulling krijg je op geen enkel moment. Jammer Roel, gelukkig heb genoeg gezien vandaag dat wel de moeite waard was.

The Lunchbox vond ik erg verrassend. Ik had van tevoren niets van deze film verwacht. Van la vie d'Adele had ik misschien nog wel het meeste verwacht. Zo zie je maar...


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12637 berichten
  • 6505 stemmen

Roel_ schreef:

Discussie mag natuurlijk. Even voorop stellen dat ik niet bepaald narrow minded ben. Ik heb Fucking Åmål in mijn top 10 staan.

Meerdere dingen stoorden mij aan de film. Naast de expliciete seksscenes waren dat ook de lengte van de film, de voortdurende close-ups en last but not least, het eindeloos gelul waar de Franse cinema bekend om staat.

Ik heb vandaag veel betere films gezien op het film by the sea festival.

Ik voorzie een zelfde lot als Y Tu Mamá También toendertijd. Die viel ook niet in goede aarde bij jou en velen, behalve bij ondergetekende...


avatar van Roel_

Roel_

  • 284 berichten
  • 2039 stemmen

narva77 schreef:

(quote)
Ik voorzie een zelfde lot als Y Tu Mamá También toendertijd. Die viel ook niet in goede aarde bij jou en velen, behalve bij ondergetekende...

Hahaha ja! Die film had ook een bepaalde focus op seks. ?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Adèle laat me nog steeds niet los. Dus ik ga niet eens meer wachten tot herziening. Hoppa.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9276 berichten
  • 3182 stemmen

Vanmiddag ga ik de film zien op de filmbeurs voor programmeurs.

Als hij net zoveel maakt als de strip bij mij deed dan zal ik na de film volledig aangeslagen en apathisch aan de reis naar huis beginnen.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12637 berichten
  • 6505 stemmen

Hoezo apathisch? Bedoel je murw geslagen?


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9276 berichten
  • 3182 stemmen

narva77 schreef:
Hoezo apathisch? Bedoel je murw geslagen?

Zoiets. Over straat lopen maar niet weten waar je bent omdat je in gedachten alleen maar bij de film bent.

Ik heb de film gezien, en het was een knappe film, maar het einde van het stripboek, waar ik dus juist zo aangeslagen van was, is totaal veranderd, en een heel belangrijke gebeurtenis uit het boek komt in de film totaal niet voor. Ik vind dat een gemiste kans, hoewel de film zeker wel erg goed is, maar vooral door het fantastische acteerwerk van de twee hoofdrolspeelsters.

Ik was dus wel aangeslagen, maar vooral omdat het einde van de film zo is gewijzigd. De knal die ik van het boek kreeg, kreeg ik niet van de film.

Bij deze de belangrijkste verschillen tussen spoilertags:

In het stripboek gaat Adèle (Clémentine in het boek) dood. In het begin van de strip zie je Emma bij de ouders van Adèle aan tafel. De ouders nemen het Emma kwalijk. Adèle had een hartafwijking en is op het strand in het bijzijn van Emma in elkaar gezakt en overleden. Gedurende het verhaal zag je haar ook regelmatig last hebben van hartritmestoornissen. Ik dacht dit in de film terug te zien omdat ze, als het slecht met haar ging, met haar hoofd begon te schokken. Adèle was een schrijfster en schreef brieven die Emma na de dood van Adèle las. Deze brieven waren zo emotioneel en ik kreeg er persoonlijk een brok van in mijn keel.
In de film gaat aan het einde nota bene de jongen achter haar aan, alsof Adèle toch niet lesbisch is en wij moeten denken dat zij met die jongen verder gaat? Sorry, wat een afknapper. Ik het boek liggen de twee meiden samen op het strand op het moment dat Adèle sterft.


De seksscènes duurden lang, en waren erg intens. Toch was het wel nodig voor de film die intensiteit te zien. Waar ik meer moeite mee had waren sommige camerastandpunten buiten de seksscènes om. Er wel werd vaak ingezoomd op billen en andere lichaamsrondingen waardoor het nogal voyeuristisch overkomt. Alsof het gefilmd werd door een geile cameraman. Ik vond het niet nodig.

Maar nogmaals: IJzersterk acteren. De ruzie tussen de twee meiden bezorgde me kippenvel. De ontmoetingen tussen hen daarna ook. Het verdriet van Adèle en Emma is voelbaar en beklemmend mooi om te zien.

Geen 5*, helaas, mijn verwachtingen waren TORENHOOG. Toch is het een sublieme film en ik weet zeker dat de film, net als de strip, een klassieker wordt in lesbische kringen. En terecht.

EDIT: Vooruit, toch 4.5


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Ai, het is altijd een gevaar bij (strip-)boekverfilmingen, als je het boek zo mooi vindt: dat je zo van elementen houdt, dat het een domper is als die anders, of zelfs niet, in de film zitten.

Hannibal schreef:


In de film gaat aan het einde nota bene de jongen achter haar aan, alsof Adèle toch niet lesbisch is en wij moeten denken dat zij met die jongen verder gaat?

Dat suggereert de film toch niet? Het einde is volgens mij helemaal open. Dat vind ik juist erg mooi. De jongen gaat achter haar aan ja, maar hij ziet haar toch niet meer? Ze kan net zo goed de andere kant uit zijn gelopen. En het was toch wel duidelijk dat hij een oogje op Adele heeft? Dan kan hij toch achter haar aan lopen? Bovendien weet hij niet dat ze lesbisch is.

Ik vind het einde schitterend. Adele gaat de wereld in, en terwijl wij (in ieder geval ik) zo van haar zijn gaan houden en een arm om haar heen willen slaan, mogen we niet mee. We moeten haar laten gaan. Alleen.
Ik verliet de zaal met een brok in mijn keel. En een gebroken hart


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9276 berichten
  • 3182 stemmen

Ok, maar dat de jongen achter haar aan gaat, suggereert wel dat hij zijn kans grijpt om met haar verder te gaan. Natuurlijk is het open en weten we het niet. Mijn 'moeite' is dat ik het einde in het stripverhaal zoveel mooier en emotioneler vind.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Ja, als je die verwachting hebt, kan ik dat goed begrijpen.

Toch ben ik, ook nu ik via jou de afloop van het stripboek ken, nog steeds blij met dit einde van de film. De film is, hoe bijzonder ook, tegelijk ook alledaags, universeel. Adele loopt als het ware nog steeds rond in deze wereld, een hele ervaring rijker.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9276 berichten
  • 3182 stemmen

Daar zou je op terugkomen als je het stripboek wel gelezen zou hebben. Het einde is het emotioneelste wat ik ooit heb gelezen, als het huis in brand zou staan zou ik het niet gemerkt hebben, en ik heb er bijna een nacht lang niet van kunnen slapen.


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Het boek staat in bestelling (schijnt gelukkig in het Engels weer leverbaar te zijn)


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9276 berichten
  • 3182 stemmen

Ik heb hem in het Nederlands. Ik zou niet weten waarom ik hem in het Engels zou willen hebben.

Edit: NL niet meer leverbaar zie ik nu (schande)


avatar van Koekebakker

Koekebakker

  • 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Precies, daarom dus. Ik heb 'm meteen na Cannes via meerdere kanalen proberen te bestellen, maar bleek nergens leverbaar. Nu gelukkig in het Engels wel weer.

Mogelijk komt er ook een NL heruitgave, maar daar kan ik niet op wachten


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Herzien. Wat blijft ie mooi en wat blijft Exarchopoulos goed. Nu Hannibal het einde heeft uitgelegd ben ik heel blij met de keuze van Kechiche. Nu voelt het niet aan als een fictieve (melo)dramatische ver-van-mijn-bed-show maar is het een universele slice-of-life geworden.

Eens met Koekebakker, als kijker moet je Adèle laten gaan terwijl je als kijker haar wil troosten en daar je eigen machteloosheid tegenover moet plaatsen. Erg sterk en pijnlijk.

Amerikaanse poster, prachtig ding. Het contrast met Emma's haar is erg easy on the eyes.


avatar van synec

synec

  • 752 berichten
  • 439 stemmen

Wel bedankt Naomi Watts, je hebt mijn al torenhoge verwachtingen net naar onbereikbare hoogtes gebracht dat die alleen maar kan tegenvallen


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12637 berichten
  • 6505 stemmen

Hannibal schreef:

(quote)

Zoiets. Over straat lopen maar niet weten waar je bent omdat je in gedachten alleen maar bij de film bent.

Ah, oké. Bijna hetzelfde inderdaad. Ben heel benieuwd geworden inmiddels...


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

synec schreef:

Wel bedankt Naomi Watts, je hebt mijn al torenhoge verwachtingen net naar onbereikbare hoogtes gebracht dat die alleen maar kan tegenvallen

Dank . Film is gelukkig zo uniek en authentiek dat ik het niet voor kan stellen dat ie tegenvalt. Keep me posted.


avatar van madmax1

madmax1

  • 2216 berichten
  • 711 stemmen

Het script kon ik nog uit een Franstalig beeld verhaal tijdje terug,( Le Bleu est une couleur chaude) en maakte destijds wel indruk , nu ook maar eens gewaagd aan de Franstalige film zonder ondertiteling.

Ook nooit verwacht dat zulk nogal heftige scènes in een beeld verhaal werd verfilmd .

Net gezien ,zonder meer een goed gemaakte beklemmende professionele film met prima acteerprestaties . Cinemagrafisch technisch niet helemaal geslaagde beelden.

Onlangs met mijn Franse inslag komt het geheel nogal warrig over. Ook zijn er mooie heftige scènes niet verfilmd die in het strip verhaal best wel tot zijn recht komen. Waarschijnlijk is deze mooie film ook al vanwege lange speeltijd te inspannend voor mij ,en moet ik wachten op NL ondertiteling wil ik de film goed begrijpen en kijk ervaring optimaal waarderen.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Deze poster is gelukkig stukken beter. Alleen jammer dat de toevoeging Chapitre 1 & 2 door geen enkele site overgenomen wordt.

Лучший частный хостинг