Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Berg
Met onder meer: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch en Emile Hirsch
IMDb beoordeling:
7,5 (314.932)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 februari 2014
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Lone Survivor
"Based on true acts of courage"
De film is gebaseerd op de waargebeurde missie "Operation Red Wings", die op 28 juni 2005 werd uitgevoerd door Navy Seal Team 10. Het doel van het team is om Taliban-leider Ahmad Shah te doden. De missie komt echter al snel in het gedrang als het team nabij het Hindu Kush gebergte in een hinderlaag van de Taliban loopt. Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) moet alles op alles zetten om deze nachtmerrie te overleven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 314932)
- Lone Survivor: The Eyewitness Account of Operation Redwing and the Lost Heroes of SEAL Team 10 (BoekMeter)
- Lone Survivor (MusicMeter)
Social Media
Acteurs en actrices
Petty Officer First Class Marcus Luttrell
Lieutenant Michael "Mike" Murphy
Petty Officer Second Class Danny Dietz
Petty Officer Second Class Matthew "Axe" Axelson
Lieutenant Commander Erik Kristensen
Mohammad Gulab
Petty Officer Second Class Shane Patton
Hasslert
QRF SEAL
Communication SEAL
Video's en trailers
Reviews & comments
Psolitsa
-
- 361 berichten
- 140 stemmen
Arghhh heel lang bericht, WEG! Ik vind ook dat je te zwart-wit denkt Psolitsa, ik vind 'voor de Taliban zijn' overigens ook een vreemd idee (film niet gezien) maar dat je niet perse voor het Amerikaanse leger/marine bent kan ik me uitstekend voorstellen.
En iets begrijpen of in zijn historische context plaatsen is altijd nuttig, zo niet noodzakelijk. Anders kun je het niet begrijpen en ook minder goed oplossen.
Zoals ik al zei: natuurlijk zijn er gevallen bekend waarin de Amerikanen zich schofterig hebben gedragen. Maar daar is volgens mij in dit geval, operation red wings dus, geen sprake van.
Daarbij hebben de Amerikanen hier wel degelijk met respect gehandeld: ze hebben de oude dorspbewoners, en het kind dus ook, niet vermoord, hoewel dit natuurlijk inhield dat er een ZEER groot risico was op ontdekt worden
Hiermee probeer ik aan te tonen dat in DEZE missie, de Amerikanen wel zeker de " good guys " waren. Dat de Amerikaanse overheid in het verleden zeer dubieuze oorlogen heeft uitgelokt, staat vast. Ik heb het hier dan ook puur over de film, en over de mannen die deze missie zijn aangegaan.
Voor mij, als het om de Taliban gaat, is er geen andere manier dan zwart/wit denken.
Er is namelijk nog nooit iets goeds uit deze mensen voortgekomen, op geen enkele manier.
Laat het duidelijk zijn dat ik helemaal geen voorstander ben van Amerikaanse militairen, of Amerika an sich (hoewel ik het Texaanse accent wel ontzettend sexy vind en een zwak heb voor rednecks).
Maar om in deze film empathie te tonen voor een man, die onschuldige vrouwen en kinderen van zijn eigen afkomst heeft vermoord, simpelweg omdat zij het niet eens waren met zijn fascistische ideeen, vind ik pure waanzin...
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Arghhh heel lang bericht, WEG! Ik vind ook dat je te zwart-wit denkt Psolitsa, ik vind 'voor de Taliban zijn' overigens ook een vreemd idee (film niet gezien) maar dat je niet perse voor het Amerikaanse leger/marine bent kan ik me uitstekend voorstellen.
En iets begrijpen of in zijn historische context plaatsen is altijd nuttig, zo niet noodzakelijk. Anders kun je het niet begrijpen en ook minder goed oplossen.
Ik snap het ongeloof wel en dat is ook uiterst goed te verklaren. Het is nog altijd de VS geweest die in het Noordelijk grensgebied van Pakistan de steun heeft gegeven om streng islamitische scholen te stichten. Scholen waar men opgeleid werd tot de Jihad. En dan niet de Jihad om een vroom moslim te worden, maar die andere. Deze strijders werden de grens overgezet en werden ingezet om te vechten tegen de communisten en noemde zich de Taliban!
Niet zo vreemd dat er mensen zijn die het raar vinden dat wat de VS mede gesticht en dus gefinancierd heeft, nu ineens voor het betere Afghanistan uitgeroeid moet worden.
M.a.w. als ze er in eerste instantie niet waren geweest, had de Taliban misschien niet eens bestaansrecht gehad. Althans niet in deze hoedanigheid.
Chelsea94
-
- 715 berichten
- 804 stemmen
Ik was er stil van op het eind, indrukwekkend, meer heb ik er niet over te zeggen op dit moment.
Deze gaat regelrecht mijn top 10 in.
John Milton
-
- 23114 berichten
- 12702 stemmen
Ok that's it... Ik ga hem kijken. regisseur van Battleship of niet
@Brabants, een deel van wat je zegt over de rol van de VS in de wording van de Taliban stond ook in mijn *poef* weg!! - bericht... Maar misschien moet ik hem eerst maar eens kijken...
Fortune
-
- 4220 berichten
- 2662 stemmen
Gewoon kijken, aardig filmpje, strak gefilmde actiescènes en spanning en de nodige Amerikaanse oorlogpropaganda maar vermakelijk niettemin. Battleship (0,5*) was echt een van de vreselijkste films van 2012. Vooral de scenes dat ze naar benden vallen zijn ontzettend tof in beeld gebracht maar verwacht ook geen geniale oorlogsfilm of iets in die richting.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Ok that's it... Ik ga hem kijken. regisseur van Battleship of niet
@Brabants, een deel van wat je zegt over de rol van de VS in de wording van de Taliban stond ook in mijn *poef* weg!! - bericht... Maar misschien moet ik hem eerst maar eens kijken...
Zeker kijken. Ben benieuwd wat je ver van vindt.
Rataplan.
-
- 13 berichten
- 16 stemmen
Waargebeurde verhalen over missies die het Amerikaanse leger heeft uitgevoerd(in het
bijzonder de elite-troepen)vind ik zelf altijd indrukwekkend,geweldig en adembenemend
om naar te kijken.
Lone Survivor (2013) is dan ook weer eens een film die al mijn zintuigen heeft weten te
prikkelen.
Hooyah voor Mark Wahlberg,Taylor Kitsch,Ben Foster en Emile Hirsch.
Helemaal mee eens.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
De film is natuurlijk wel chauvinistisch. Kom zeg. Alle feiten die bekend waren worden in de film 'overdreven' en aangevuld met pure fictie. Het is dat de actiescènes zo spectaculair en intens in beeld gebracht worden, anders had ik de film zo met 1 enkele ster afgeserveerd. Ik was in een goede bui denk ik.
John Milton
-
- 23114 berichten
- 12702 stemmen
kijk, mijn verwachtingen worden al weer wat getemperd
Kan nooit kwaad!
robinb
-
- 396 berichten
- 271 stemmen
Reactie op robinb:
Eerste punt waar je de mist ingaat : Inlezen is lastig omdat wij het maar vanuit een kant te horen en te zien krijgen. Dit is niet waar. Ik heb het dan ook niet over artikelen uit NL, ik heb het over dingen die door de Afghaanse bevolking zelf worden waargenomen.
Het is niet zo dat de Taliban zich alleen druk maakt om Amerika en het westen: was het maar zo!
Over normen en warden willen opleggen gesproken ; dit is dus precies wat de Taliban aan het doen is in hun eigen land. Iedereen die het er niet mee eens is, wordt vastgehouden, onthoofd, verbrand, of verkracht. Ja, ook hun eigen mensen. Dus het gaat hier niet zozeer om andere normen en warden willen opdringen, het gaat hier om het tegengaan van mensonterende situaties, waar ook de bevolking zelf vanaf wil ... Zoals je in de film zag, gingen de navy's achter deze man aan, omdat hij onschuldige vrouwen en kinderen uitgeroeid had.
Waar haal je het trouwens vandaan dat Amerikanen altijd de helden zijn? Uit dit soort films? Natuurlijk, dit zijn films van Amerikaanse bodem. Overigens, is er ook in deze film, een " gekleurde " persoon die net zoveel held is als de navy's..
Kortom: de Taliban is gewoon een heel, heel groot probleem. En ook al geloof ik niet in zwart/wit denken, in dit geval is er geen goed woord voor ze te zeggen.
Om vervolgens dan te zeggen dat je (in ieder geval in deze film) eigenlijk voor de vijand bent, gaat mijn verstand dan ook te boven. De badguy in dit verhaal heeft onschuldige vrouwen en KINDEREN vermoord, omdat hij zelf vervuld was van zijn eigen fascistische ideeen, die allang niks meer met de echte Islam te maken hebben.
Kinderen (en dan vooral meiden), mogen niet naar school, meisjes moeten uitgehuwelijkt worden, vrouwen moeten een niqaab dragen of zullen anders gestenigd worden, niemand mag ook maar enige vorm van protest uitdrukken.
Dat zijn de mensen met wie jij je sympathiseert.
Denk echt dat je niet helemaal weet waarover je het hebt..
Dat ben ik eerlijk gezegd niet met je eens. Niet om moeilijk te doen hoor, maar in de film word de betreffende badguy maart kort geintroduceert. Alle zaken die jij erbij haalt zijn in de film hooguit in een paar zinnen genoemd/verteld. Hierdoor had ik als kijker nou niet echt een extreem haatgevoel naar deze persoon toe. Je ziet hem in de film eigenlijk ook maar een paar keer in beeld, en dan komt hij ook nog eens niet kwaadaardig over, te weinig voor mij dus om een negatieve mening over hem te kunnen krijgen in de film. Ik zie dan dus een groep amerikanen die binnen valt in een gebied waar de badguys gewoon met hun dagelijkse zaken bezig zijn en geen vlieg kwaad doen. De confrontatie ontstaat puur door de aanwezigheid en bemoeienis van de amerikanen.
Ik praat nu dus even puur over de film, een film waar ik open in ging en niet van te voren alle ins en outs mbt deze missie wist. Niet omdat ik me niet wil inlezen in een film, maar omdat ik als kijker open in een film wil stappen.
Je hebt inderdaad gelijk over het inlezen van de taliban. Mijn vorige bericht ging dan ook meer om de algemene haat tegen het westen/amerikanen van die bevolking.
En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets met de taliban, sterker nog ik ben tegen geweld in het algemeen. Ik vind alleen niet dat je zo zwart wit moet denken. Ook de mensen van de taliban hebben gewoon gezinnen, familie etc. Natuurlijk zijn er veel van hen die mensonterende zaken doen en dat keur ik ook af, maar ik ben van mening dat een groot gedeelte gewoon niet beter weet. Die zijn zo opgevoed, gehersenspoeld. Dat ze slechte dingen doen valt niet goed te praten, maar dat wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn. Geen mens is kwaadaardig vanuit zichzelf..
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
En begrijp me niet verkeerd, ik heb niets met de taliban, sterker nog ik ben tegen geweld in het algemeen. Ik vind alleen niet dat je zo zwart wit moet denken. Ook de mensen van de taliban hebben gewoon gezinnen, familie etc. Natuurlijk zijn er veel van hen die mensonterende zaken doen en dat keur ik ook af, maar ik ben van mening dat een groot gedeelte gewoon niet beter weet. Die zijn zo opgevoed, gehersenspoeld. Dat ze slechte dingen doen valt niet goed te praten, maar dat wil niet zeggen dat het slechte mensen zijn. Geen mens is kwaadaardig vanuit zichzelf..
De VS is toch al klaar met Afghanistan. Hun enige doel was Al Qaida uitroeien. De Taliban gaf hiervan belangrijke kopstukken onderdak in Afghanistan. Nu deze verdreven zijn, is de VS het helemaal beu maar lijken ze niet om de Taliban heen te kunnen. Onderhandelingen met de Taliban lijkt op dit moment de enige manier om zonder gezichtsverlies weg te kunnen. Hierbij geldt dat de Taliban het geweld moet staken, banden met Alqaida verbreekt en de Afghaanse grondwet accepteert. Hiermee gezegd is het inderdaad een feit dat de VS het doorheeft dat de Taliban een vergeldingsregime is geworden en een duidelijke boodschap heeft. Niet simpel dood en verderf zaait als doel, maar enkel als middel hanteert. Overigens wil dit niet zeggen dat alle eisen van de Taliban legitiem en zeggende gezond van aard zijn.
Psolitsa
-
- 361 berichten
- 140 stemmen
Robinb, ik denk dat we gewoon van mening verschillen. Geen zin om de discussie voort te zetten, we blijven toch onze eigen meningen houden. (Iets wat mag in NL, mocht de Taliban hier ooit binnenvallen, dan is dat weg. Dat je het ff weet)
Het feit dat iemand zo opgevoed/gehersenspoeld is, zorgt alleen maar voor meer gevaar.
Ben een ontzettende liefhebber van honden, maar pitbulls die op een verkeerde manier opgevoed zijn (agressief, onsociaal), zijn levensgevaarlijk, en kun je dan ook het beste een spuitje geven. Niet omdat ik iets tegen honden heb, maar omdat veiligheid altijd op 1 staat.
Zelfde met deze gasten. Al zou ik pitbulls niet met dit soort mensen vergelijken, deze laatste zijn het nog niet waard om in een hondendrol te staan wat mij betreft.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Robinb, ik denk dat we gewoon van mening verschillen. Geen zin om de discussie voort te zetten, we blijven toch onze eigen meningen houden. (Iets wat mag in NL, mocht de Taliban hier ooit binnenvallen, dan is dat weg. Dat je het ff weet)
Het feit dat iemand zo opgevoed/gehersenspoeld is, zorgt alleen maar voor meer gevaar.
Ben een ontzettende liefhebber van honden, maar pitbulls die op een verkeerde manier opgevoed zijn (agressief, onsociaal), zijn levensgevaarlijk, en kun je dan ook het beste een spuitje geven. Niet omdat ik iets tegen honden heb, maar omdat veiligheid altijd op 1 staat.
Zelfde met deze gasten. Al zou ik pitbulls niet met dit soort mensen vergelijken, deze laatste zijn het nog niet waard om in een hondendrol te staan wat mij betreft.
O.k. dus de hond krijgt een spuitje en de baas loopt ermee weg. Dat vind ik de wereld op z'n kop. Het zou mooi zijn als in de essentie van dit schrijven de veroorzaker wordt aangepakt en niet enkel de dolle stier.
vantagev82
-
- 145 berichten
- 131 stemmen
De film is natuurlijk wel chauvinistisch. Kom zeg. Alle feiten die bekend waren worden in de film 'overdreven' en aangevuld met pure fictie. Het is dat de actiescènes zo spectaculair en intens in beeld gebracht worden, anders had ik de film zo met 1 enkele ster afgeserveerd. Ik was in een goede bui denk ik.
Jij snapt er niets van. Deze film is gebaseerd op het verhaal van een echte seal. De filmmakers hebben in nauw contact met de 'survivor' de familie van de overledenen en de seals deze film gemaakt. Kijk jij gewoon lekker een romantische komedie en luister naar je Justin bieber cd, en laat het kijken van deze film over aan mensen die het achterliggende verhaal waarderen.
Fortune
-
- 4220 berichten
- 2662 stemmen
Jij snapt er niets van. Deze film is gebaseerd op het verhaal van een echte seal. De filmmakers hebben in nauw contact met de 'survivor' de familie van de overledenen en de seals deze film gemaakt. Kijk jij gewoon lekker een romantische komedie en luister naar je Justin bieber cd, en laat het kijken van deze film over aan mensen die het achterliggende verhaal waarderen.
Deze film is gebaseerd op een boek van Luttrel en schijnbaar, heb even snel op internet gekeken behoorlijk trouw aan het boek. Hier en daar wordt er wat aangedikt of overdreven, wat niet perse uit moet maken. De keuze van dit verhaal is natuurlijk wel pro-Amerika, kijkt naar wat onze jongens ,die een morele keuze maken nou allemaal moeten meemaken, het zijn zo'n goede jongens maar dit is niet een goede reflectie van hedendaagse oorlog in mijn ogen meer een van de weinige goede verhalen die je kunt vinden. Natuurlijk gaat Amerika geen film uitbrengen waar soldaten vrouwen verkrachten en kinderen doden maar deze prent toont eigenlijk alleen maar goede kanten vanuit de kant van Amerika, de kant van de SEALS en lang niet de slechte waarvan er veel en veel en veel meer zijn. Het is alsof ze alle slechte verhalen, negatieve verhalen vermijden en door die hoop stront zoeken naar een positief verhaal en die dan verfilmen. Oorlog is heldhaftig zijn, humanistische morele keuzes maken en daarvoor moeten boeten terwijl in het echt oorlog een veel harder, donkerder en smeriger gebeuren is. Zo las ik om IMBD van die recensies die beginnen met 'I'm proud to be an American.' Dit is niet een echt realistisch portret van de oorlog of missies in Afghanistan waarvan maar film is net als media inzetbaar om het volk te beïnvloeden en het lukt ze ook nog! Al moet ik wel zeggen dat dit niet een typische Amerikaanse vlag wapperende film is maar heeft en bevat leuke elementen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Jij snapt er niets van. Deze film is gebaseerd op het verhaal van een echte seal. De filmmakers hebben in nauw contact met de 'survivor' de familie van de overledenen en de seals deze film gemaakt. Kijk jij gewoon lekker een romantische komedie en luister naar je Justin bieber cd, en laat het kijken van deze film over aan mensen die het achterliggende verhaal waarderen.
Dit soort reacties versterken mijn aversie tegen dit soort Hollywoodfilms. En ik doel dus op de films uit Hollywood die een stukje 'ware geschiedenis' of 'een deel uit het leven van een bestaande persoon' LIJKEN vast te leggen. Er is namelijk een groep mensen die geschiedenis niet meer op school leert of uit geschiedenisboeken haalt, maar vertrouwt op de geweldige waarheidsgetrouwe verbeelding van de cinema.
Ik zal eens wat opsommen. Heel makkelijk op internet te vinden ook:
- Luttrell verkeerde nooit in levensgevaar toen ie weggehaald werd. Sterker nog; de soldaten die 'm kwamen halen hebben eerst nog rustig een kopje thee gedronken met de lokale bevolking voordat ze Luttrell meenamen.
- Luttrell heeft niet eigenhandig iets uit zijn been verwijderd.
- Luttrell heeft niemand neergestoken met een mes dat een kind hem gaf.
- Luttrell's hoofd heeft nooit op het hakblok gelegen. Er zijn ook geen bewoners van dat dorp onthoofd.
- De dorpsbewoners hebben nooit wapens getrokken om Luttrell te beschermen.
- Het is nooit tot een gewapend conflict gekomen tussen dorpsbewoners en Ahmad Shah. Shah had de steun van dat dorp juist nodig. Zou ie nooit riskeren.
- Luttrell heeft de aantallen 'Talibanstrijders' per interview laten groeien. In de film zijn 't er 50 of meer en Luttrell noemde zelfs ooit het belachelijke aantal van 200 strijders. Auteur Ed Darack schreef in zijn boek 'Victory Point' (over deze operatie) dat 't om 8-10 strijders ging. Laten we 't op 20-30 houden.
- Ahmad Shah was geen Talibankopstuk, maar een lokale leider die banden had met Al Quada. Hij was geen lid.
Chauvinistische fictie dus. Lees je een keer in, kom daarna maar zeuren!
ApoJapo
-
- 98 berichten
- 251 stemmen
Wat een geweldige film! De sfeer en spanning vanaf het moment dat de soldaten op de top zittenen waarbij de taliban op hen afkomt is heel intens en zie ik zelden in een film. Hoewel het misschien een wat hoog rambo gehalte heeft blijft die toch redelijk realistisch aanvoelen.
ricone
-
- 256 berichten
- 256 stemmen
super goede film, volgens mij moet een film boeien en of ontroeren, het boeien is zeker aanwezig,de spelers overvleugelen elkaar niet, en het kat en muis spel van deze missie is supe rin beeld gebracht, het gegeven dat het echt gebeurt is is voor mij een extra!!!, 4 sterren dik verdiend, een must see!!!!
wallie48
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
heel goede en spannende film van begin tot eind,gewoon kijken en niet teveel op in gaan vind ik,goed geacteerd,een van de betere films vind ik in dit genre.
Psolitsa
-
- 361 berichten
- 140 stemmen
O.k. dus de hond krijgt een spuitje en de baas loopt ermee weg. Dat vind ik de wereld op z'n kop. Het zou mooi zijn als in de essentie van dit schrijven de veroorzaker wordt aangepakt en niet enkel de dolle stier.
Je moet niet denken dat ik dit een goede zaak vind. Integendeel, vind het walgelijk dat zoveel mensen ermee wegkomen... Een pitbull die goed opgevoed is, is een ontzettend gezellig en lief dier. Tis inderdaad de wereld op zijn kop, maar dat neemt niet weg dat een agressief gemaakte pitbull ontzettend gevaarlijk is voor alles en iedereen en dus zelf ook beter af is met een spuitje. Want denk maar niet dat die dieren gelukkig zijn..
Debo
-
- 251 berichten
- 416 stemmen
Als ik niet zo'n hekel aan Amerikanen had, had ik deze film hoog beoordeeld want goed is ie wel. De achterliggende gedachte en het feit dat de Amerikanen de wereld verzieken en doen voorkomen of de Navy Seals van die brave rechtschapen jongetjes zijn, doet mij de score wat lager zetten. Toch op 3 1/2 ster uitgekomen. Verder helemaal met Brabants eens en meerderen die een wat heldere kijk op zaken hebben t.a.v. onze wereldverbeteraars.
mjk87 (moderator films)
-
- 13965 berichten
- 4235 stemmen
Prima film al begint die wel te slepen en zijn sommige stukken echt te melodramatisch gemaakt. Het begin is nog het beste waarin een aantal Navy SEALs worden gevolgd terwijl ze wachten op een opdracht en vervolgens op pad gaan. Mooie opbouw, leuk dat wereldje te zien - macho's allemaal, met hun baarden, en een beetje gek, anders loop je in vijandelijk gebied wel met een helm op- en de muziek en vooral het geluid zijn prima. Ook de actie is eerst nog heel aardig, maar duurt te lang en is nooit heel opwindend in beeld gezet, dus dat heb je al snel gezien. Tot aan het einde is het verder maar een beetje uitzitten. Ook het acteerwerk is niet dusdanig (daar is het ook het script niet naar) dat de spelers de kijker echt meenemen en de aandacht vast houden. 3,0*, voor geluid, beelden en het eerste deel.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Sorry voor de offtopic trouwens
Hoort erbij! Wat je zegt in jouw voorgaande bericht kan ik zeker beamen.
AFCALS
-
- 101 berichten
- 205 stemmen
Prima film al begint die wel te slepen en zijn sommige stukken echt te melodramatisch gemaakt. Het begin is nog het beste waarin een aantal Navy SEALs worden gevolgd terwijl ze wachten op een opdracht en vervolgens op pad gaan. Mooie opbouw, leuk dat wereldje te zien - macho's allemaal, met hun baarden, en een beetje gek, anders loop je in vijandelijk gebied wel met een helm op- en de muziek en vooral het geluid zijn prima. Ook de actie is eerst nog heel aardig, maar duurt te lang en is nooit heel opwindend in beeld gezet, dus dat heb je al snel gezien. Tot aan het einde is het verder maar een beetje uitzitten. Ook het acteerwerk is niet dusdanig (daar is het ook het script niet naar) dat de spelers de kijker echt meenemen en de aandacht vast houden. 3,0*, voor geluid, beelden en het eerste deel.
Dit zou zo mijn mening kunnen zijn
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Reactie op robinb:
Eerste punt waar je de mist ingaat : Inlezen is lastig omdat wij het maar vanuit een kant te horen en te zien krijgen. Dit is niet waar. Ik heb het dan ook niet over artikelen uit NL, ik heb het over dingen die door de Afghaanse bevolking zelf worden waargenomen.
Het is niet zo dat de Taliban zich alleen druk maakt om Amerika en het westen: was het maar zo!
Over normen en warden willen opleggen gesproken ; dit is dus precies wat de Taliban aan het doen is in hun eigen land. Iedereen die het er niet mee eens is, wordt vastgehouden, onthoofd, verbrand, of verkracht. Ja, ook hun eigen mensen. Dus het gaat hier niet zozeer om andere normen en warden willen opdringen, het gaat hier om het tegengaan van mensonterende situaties, waar ook de bevolking zelf vanaf wil ... Zoals je in de film zag, gingen de navy's achter deze man aan, omdat hij onschuldige vrouwen en kinderen uitgeroeid had.
Waar haal je het trouwens vandaan dat Amerikanen altijd de helden zijn? Uit dit soort films? Natuurlijk, dit zijn films van Amerikaanse bodem. Overigens, is er ook in deze film, een " gekleurde " persoon die net zoveel held is als de navy's..
Kortom: de Taliban is gewoon een heel, heel groot probleem. En ook al geloof ik niet in zwart/wit denken, in dit geval is er geen goed woord voor ze te zeggen.
Om vervolgens dan te zeggen dat je (in ieder geval in deze film) eigenlijk voor de vijand bent, gaat mijn verstand dan ook te boven. De badguy in dit verhaal heeft onschuldige vrouwen en KINDEREN vermoord, omdat hij zelf vervuld was van zijn eigen fascistische ideeen, die allang niks meer met de echte Islam te maken hebben.
Kinderen (en dan vooral meiden), mogen niet naar school, meisjes moeten uitgehuwelijkt worden, vrouwen moeten een niqaab dragen of zullen anders gestenigd worden, niemand mag ook maar enige vorm van protest uitdrukken.
Dat zijn de mensen met wie jij je sympathiseert.
Denk echt dat je niet helemaal weet waarover je het hebt..
Denk niet echt dat jij weet waar je hebt over hebt?
De badguy in deze film, Shah, is helemaal niet verantwoordelijk voor de dood van kinderen? Sterker nog, Shah was geen lid van Al Qaeida. Het was een lokale warlord die Afghanistan een meer islamistische staat wilde maken en daardoor banden had met de Taliban bijv. Daarom wilde USA hem uitschakelen ivm opkomende verkiezingen in Afghanistan. Ik snap niet hoe jij erbij komt dat deze gozer kinderen heeft vermoord.
Laat ik 1 ding zeggen, ik haat het als mensen films als dit gaan afkraken omdat het pro-war is of patriotistisch, want ik kijk films puur ter vermaak en niet voor politieke boodschappen of iets dergelijks. Ik ben absoluut geen anti-USA ofzo, en absoluut geen pro-Taliban, maar ik wil alleen duidelijk maken dat het allemaal iets genuanceerder ligt dan jij hier probeert te vertellen. Dat stoort mij gewoon.
Het is gewoon een feit dat er voor beide kampen wat te vertellen is. Als een land, wat voor 99% uit moslims bestaat, een staat wil oprichten vanuit islamitische overtuiging, vind ik het twijfelachtig dat wij/USA dat met onze eigen normen en waarden willen verbieden.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Het is gewoon een feit dat er voor beide kampen wat te vertellen is. Als een land, wat voor 99% uit moslims bestaat, een staat wil oprichten vanuit islamitische overtuiging, vind ik het twijfelachtig dat wij/USA dat met onze eigen normen en waarden willen verbieden.
Deze Islamitische overtuiging is letterlijk een -zuivere Islamitische Staat- waar de Sharia centraal in staat. Deze interpretatie is op middeleeuwse regels gebaseerd. Buiten de Taliban om, zit het Afghaanse volk hier niet op te wachten, alsmede het Westen niet.
Je kunt het jezelf dus afvragen.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik houd absoluut van Amerikaanse legerpropaganda gepaard met extreme militaire krachtpatserij (zo genoot ik van sci-fi-meuk als Battle LA en Battleship en vind ik ook het einde van Captain Phillips stoer), maar MIJN GOD dit is misselijkmakend. Dat gedoe met dat jochie: lol! Wat een serieus bedoelde kolder is dit. En wat een grap dat er mensen hier nog 'jij snapt er niets van' plaatsen onder berichten die de onzin van deze film in twijfel trekken of becommentariëren.
Die Peter Berg heeft een prima positie op de payroll van het Amerikaanse leger, doet 'ie goed.
Nu te koop
Import • Dvd
€ 14,95
KopenBlu-ray • Import
€ 17,60
Kopen4K UHD + blu-ray • Import • Dvd
€ 26,99
KopenGerelateerd nieuws
Waargebeurde oorlogsfilm 'Lone Survivor' van Peter Berg vanavond op Veronica
Vijf sterke actiefilms van de laatste tien jaar
Bekijk ook
Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
477 reacties
Rush
Biografie / Sport, 2013
277 reacties
Serbuan Maut 2: Berandal
Actie / Thriller, 2014
278 reacties
Shooter
Actie / Thriller, 2007
736 reacties
Battle for Haditha
Drama / Oorlog, 2007
100 reacties
Fury
Actie / Oorlog, 2014
495 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.