Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 121 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Berg
Met onder meer: Mark Wahlberg, Taylor Kitsch en Emile Hirsch
IMDb beoordeling:
7,5 (314.838)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 februari 2014
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Lone Survivor
"Based on true acts of courage"
De film is gebaseerd op de waargebeurde missie "Operation Red Wings", die op 28 juni 2005 werd uitgevoerd door Navy Seal Team 10. Het doel van het team is om Taliban-leider Ahmad Shah te doden. De missie komt echter al snel in het gedrang als het team nabij het Hindu Kush gebergte in een hinderlaag van de Taliban loopt. Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) moet alles op alles zetten om deze nachtmerrie te overleven.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 314838)
- Lone Survivor: The Eyewitness Account of Operation Redwing and the Lost Heroes of SEAL Team 10 (BoekMeter)
- Lone Survivor (MusicMeter)
Social Media
Acteurs en actrices
Petty Officer First Class Marcus Luttrell
Lieutenant Michael "Mike" Murphy
Petty Officer Second Class Danny Dietz
Petty Officer Second Class Matthew "Axe" Axelson
Lieutenant Commander Erik Kristensen
Mohammad Gulab
Petty Officer Second Class Shane Patton
Hasslert
QRF SEAL
Communication SEAL
Video's en trailers
Reviews & comments
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
Zee mooi en fraai in beeld gebracht. Puntje van je stoel inderdaad! Op zich weinig op aan te merken was het niet dat er erg veel vijandige kogels mistte en hun kogels raak waren... Vijandig vuur had voor de helft minder gemogen... Het was een beetje van: boef springt op, pang, dood...
Maar goed, als dat alles was? haalde de spanning niet weg.
En het jongetje op het einde natuurlijk, de Amerikanen kunnen het ook maar niet laten met dat sentimentele tranen getrek.... Maar gelukkig was dat op het einde, en wist je dat de film tot een einde was gekomen...
Dus op twee dingetjes na, een zeer geslaagde oorlogsfilm. Spanning en vormgeving doen mij een 4 geven. 4** dus
patrickman
-
- 149 berichten
- 159 stemmen
prachtige film hoe erg het ook is op het puntje van mijn stoel van begin tot het eind en mijn emoties liepen vaak erg hoog op
patrickman
-
- 149 berichten
- 159 stemmen
Zee mooi en fraai in beeld gebracht. Puntje van je stoel inderdaad! Op zich weinig op aan te merken was het niet dat er erg veel vijandige kogels mistte en hun kogels raak waren... Vijandig vuur had voor de helft minder gemogen... Het was een beetje van: boef springt op, pang, dood...
Maar goed, als dat alles was? haalde de spanning niet weg.
En het jongetje op het einde natuurlijk, de Amerikanen kunnen het ook maar niet laten met dat sentimentele tranen getrek.... Maar gelukkig was dat op het einde, en wist je dat de film tot een einde was gekomen...
Dus op twee dingetjes na, een zeer geslaagde oorlogsfilm. Spanning en vormgeving doen mij een 4 geven. 4** dus
sry maar de eerste zinnen ? een navy seal of een taliban herder daar ligt het antwoord op je eerste zinnen
Basto
-
- 11130 berichten
- 7162 stemmen
Waar gebeurd? Maar waarom vallen alle Afghanen na een kogel dood neer en lopen de Amerikanen met drie kogels in hun lijf nog vrolijk rond? Sterker nog ze opereren zichzelf a la Rambo.
Wat een onzin zeg....
ken1976
-
- 295 berichten
- 289 stemmen
" THE ONLY EASY DAY, WAS YESTERDAY "
Gebaseerd op waargebeurde feiten..een film die echt meesterlijk in beeld is gebracht. Een korte intro van BUDS ( SEAL training) en toen begon het verhaal.. Langzaam opgebouwd tot dat de hel uitbrak.
Ik heb genoten van de akties en heb ook een paar kippevel momenten gekend. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf in dienst heb gezeten dus kan me echt letterlijk inleven met de personages, voornamelijk de teamgeest.
Over de acteurs geen slecht woord ,want die acteerden echt de sterren van de hemel.
Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) daar draait het om in de film. Maar in werkelijkheid is natuurlijk Lt. Michael Murphy de echte held in het verhaal.Hij was degene die ook sinds lange tijd " the Medal of Honour " heeft ontvangen voor zijn aktie. De man is in werkelijkheid,ondanks hij niet meer leeft een echte held.
Kortom een goeie film ,die je echt in spanning blijft houden.
Natuurlijk de Seals kunnen veel hebben qua kogels en de Afganen leggen al na 1 ,soms 2 kogels het loodje. Maar goed, het blijft een film en daar moet je gewoon doorheen kijken.
De echte beelden van de echte personen op het einde gaven mij persoonlijk ,ook weer een goed kippevelmomentje.
Respect SEAL-team 10!!!
OOH-Yaaaaa 4,5 sterren voor deze hoogvlieger!!!
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Waar gebeurd? Maar waarom vallen alle Afghanen na een kogel dood neer en lopen de Amerikanen met drie kogels in hun lijf nog vrolijk rond? Sterker nog ze opereren zichzelf a la Rambo.
Wat een onzin zeg....
Ik snap wat je zeg! Waar gebeurd of niet blijft het natuurlijk een Hollywoood productie, en dat kan natuurlijk niet zonder dit soort beelden.
Goodfella_88
-
- 247 berichten
- 812 stemmen
zeer realistische beelden, waar de amerikanen een keer niet zonder schade uit een gevecht komen. Goede casting en geweldig geacteerd door wahlberg en foster!
blurp194
-
- 4914 berichten
- 3834 stemmen
Ik kan eigenlijk maar een echt positief punt vinden over de film, en dat is dat in de aftiteling de echte helden geëerd worden. En dat zijn niet de Amerikanen, die door hun slechte voorbereiding van de actie op een vrij slordige en onnodige manier in de problemen komen en daar de wrange vruchten van plukken moeten. Dan kan je daar zo'n woord als 'held' voor gebruiken, maar dat is vrij leeg als je het tegen de afloop afzet. Aan postume medailles heb je niet zo veel.
Qua verhaal volgt de film een erg traditioneel pad, eerst even de opbouw van het team, en daarna een ellenlange schietpartij. Volgens het gewone patroon, de good guys schieten altijd raak, en de bad guys altijd mis. Misschien wel ietwat realistisch als je ervan uitgaat dat de Amerikanen 'trained professionals' zijn, maar aan de andere kant hebben de Taliban toch volgens mij ook niet voor het eerst een geweer in hun handen. Ik twijfel er wat aan, dus. De actie wordt in ieder geval na een paar minuten wat saai, vooral omdat de afloop bij voorbaat al duidelijk is - de titel maakt verdere spoilers onnodig.
Prima geacteerd, daar geen slecht woord over.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Ik kan eigenlijk maar een echt positief punt vinden over de film, en dat is dat in de aftiteling de echte helden geëerd worden. En dat zijn niet de Amerikanen, die door hun slechte voorbereiding van de actie op een vrij slordige en onnodige manier in de problemen komen en daar de wrange vruchten van plukken moeten. Dan kan je daar zo'n woord als 'held' voor gebruiken, maar dat is vrij leeg als je het tegen de afloop afzet. Aan postume medailles heb je niet zo veel.
De missie lijkt inderdaad ondoordacht vorm te krijgen. Echter gaat het hier natuurlijk niet om, bij het uitreiken van postume medailles en ongeschreven titels als zijnde 'held'.
Zoals Navy Seal Murphy zich voor de leeuwen gooide door op een open stuk radiocontact te krijgen is natuurlijk uiterst dapper. Dat staat los van die ondoordachte voorbereiding lijkt me.
blurp194
-
- 4914 berichten
- 3834 stemmen
Zoals Navy Seal Murphy zich voor de leeuwen gooide door op een open stuk radiocontact te krijgen is natuurlijk uiterst dapper.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Wat ik bedoelde is, als je het verhaal van begin tot eind ziet is het totaal nogal zinloos en overbodig. Dat doet natuurlijk niets af aan de heldhaftigheid van die daad, het was alleen een stuk minder onbevredigend geweest als de context wat minder slordig geweest was.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Daar ben ik het helemaal mee eens! Wat ik bedoelde is, als je het verhaal van begin tot eind ziet is het totaal nogal zinloos en overbodig. Dat doet natuurlijk niets af aan de heldhaftigheid van die daad, het was alleen een stuk minder onbevredigend geweest als de context wat minder slordig geweest was.
Ik snap wat je zegt! Het een en ander was nogal klungelig van aard. Niet echt professioneel lijkt de missie in aanvang te zijn.
kelama3
-
- 343 berichten
- 179 stemmen
Ongeloveloos,dat deze film op IMDB maar een 7,6 kreeg! De film die twee uur duurt vloog voorbij .
Actie-check!
Spanning-check!
Acteerprestaties-check!
Camerawerk-dubbelcheck!
Sinds lange tijd weer eens een goede oorlogsfilm gezien!
MacTimber
-
- 6 berichten
- 13 stemmen
Van begin tot eind geboeid zitten kijken, prachtig camerawerk, goed in beeld gebracht, ok ietwat "romantisch" weergegeven rollen voor de 4 SEALS, maar Mark Wahlberg staat in mijn top 5 lijst qua acteurs en in deze film weer waargemaakt. 2 uur vlogen om, dat zegt genoeg
Thorak
-
- 6341 berichten
- 1866 stemmen
Zoals Navy Seal Murphy zich voor de leeuwen gooide door op een open stuk radiocontact te krijgen is natuurlijk uiterst dapper.
Matige film over een opeen stapeling van fuck-ups.
De enige echte held in dit verhaal is Muhammad Gulab.
De aktie van Murphy is niet zozeer dapper maar, eerder volkomen dom. Het heeft meer levens gekost dan gered en velen in gevaar gebracht. Geen materiaal voor een Medal of Honor naar mijn idee. Zeker niet na alle fuck-ups die er aan vooraf gingen. Maarja, in Amerika is iedere soldaat al bij voorbaat een held en iedere soldaat die sterft, ongeacht de omstandigheden, al helemaal.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Matige film over een opeen stapeling van fuck-ups.
De enige echte held in dit verhaal is Muhammad Gulab.
De aktie van Murphy is niet zozeer dapper maar, eerder volkomen dom. Het heeft meer levens gekost dan gered en velen in gevaar gebracht. Geen materiaal voor een Medal of Honor naar mijn idee. Zeker niet na alle fuck-ups die er aan vooraf gingen. Maarja, in Amerika is iedere soldaat al bij voorbaat een held en iedere soldaat die sterft, ongeacht de omstandigheden, al helemaal.
Ik vind om te beginnen de Navy Seals en M. G. beiden echte helden.
De Seals omdat ze zich aan hun -rules of engagement- hebben gehouden, en M. G. die strijd voor een beter Afghanistan zonder Taliban.
Of het een medal of honor waardig is daar laat ik me niet over uit, maar de actie van Murphy is en blijft uiterst dapper te noemen. Het is nogal raar om op voorhand de uitkomst erbij te betrekken zoals jij dat doet. Met achteraf kennis kan je zo alles uit z'n verband trekken.
Stelling 12
-
- 21 berichten
- 18 stemmen
Sommige films hebben geen andere toevoeging nodig dan: WAT EEN VETTE FILM!
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13444 berichten
- 1262 stemmen
Sommige films hebben geen andere toevoeging nodig dan: WAT EEN VETTE FILM!
HOOYAH!
hutsekluts
-
- 373 berichten
- 552 stemmen
Realistisch geschoten (what's in a word...) verhaal.Geen geromantiseerde oorlogsverhalen en -helden. Een rauwe traumatische, maar ook spannende missie die van begin tot einde boeit, wordt ons voorgeschoteld. Er zijn meer 'helden' dan alleen de met naam genoemde soldaten!
Prima spanning, drama en actie om later nog eens te kijken.
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Peter Berg doet waar hij briljant in is. Wat dat precies is weet ik niet, maar de menselijkheid spat dankzij hem van iedere bloed- en zweetdruppel af.
Aanrader voor wie van deze film genoten heeft: Héél gauw alle vijf (korte) seizoenen van Friday Night Lights binnenhalen.
grandpa
-
- 274 berichten
- 504 stemmen
Matige film over een opeen stapeling van fuck-ups.
De enige echte held in dit verhaal is Muhammad Gulab.
De aktie van Murphy is niet zozeer dapper maar, eerder volkomen dom. Het heeft meer levens gekost dan gered en velen in gevaar gebracht. Geen materiaal voor een Medal of Honor naar mijn idee. Zeker niet na alle fuck-ups die er aan vooraf gingen. Maarja, in Amerika is iedere soldaat al bij voorbaat een held en iedere soldaat die sterft, ongeacht de omstandigheden, al helemaal.
Echt helemaal mee eens! Muhammad Gulab verdiend zeker een medaille.
vranque
-
- 930 berichten
- 3837 stemmen
Het was inderdaad prachtig in beeld gebracht. Daarvoor alleen al 3.5 *
Verder waag ik mij niet aan uitlatingen over helden of anti helden. De film was prima te kijken. Dus even meepikken deze Grandpa. Haha
schnoetsz
-
- 197 berichten
- 1416 stemmen
Wat een hel kan oorlog zijn! Een uiterst realistisch, overtuigend, meedogenloos, wreed, ruw, intensief, schokkend, aangrijpend en apolitiek (de film heeft geen mening over de oorlog en waarom Amerikanen in Afghanistan opereren, de regisseur lijkt slechts te registreren; alhoewel je je na afloop wel afvraagt of het het allemaal wel waard is) overlevingsoorlogsverhaal, dat gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Peter Berg creëert op meesterlijke wijze spanning en angst als de kogels (en de lichamen) de lucht in vliegen. De gevechtsscènes zijn ongelooflijk expliciet, de verwondingen worden onverbloemd getoond en de chaos is levensecht. Kortom een fanatieke film en natuurlijk ook patriottisch.
Piratje
-
- 414 berichten
- 421 stemmen
Het verschrikkelijke en onherstelbare wat een oorlog kan aanrichten.
De twee partijen hebben er niets mee te winnen.
Bovendien herken je binnen een partij je eigen mensen niet eens.
En dat allemaal in contrast met de prachtige natuur rondom je heen.
Een uiterst gedetailleerd oorlogsdrama waarin te lang gevochten wordt
en het geheel slechts gaat over één oorlogsactie van de Amerikanen in Afphanistan.
Een verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Mooi gefilmd en vertolkt.
4,0*
Norman Mailer
-
- 873 berichten
- 657 stemmen
Lone Survivor – een titel die wel bijzonder weinig aan de verbeelding overlaat, maar enfin – wijkt niet van de obligate lijnen. De mannen zijn, zonder uitzondering, mean and lean. Mark Wahlberg doet mee, dus slaat men elkander voortdurend op de schouders en is de lucht in Afghanistan zwanger van innige broedergevoelens. Men lijkt het alleszins goed naar het zin te hebben daar in die zandbak. Moet menig jong volwassene in de VS toch aanspreken.
En dan gaan ze eindelijk schieten, heel veel schieten. Waar de Afghanen het louter op ledematen en andere niet-vitale lichaamsdelen gemunt lijken te hebben, beperken de Amerikanen zich tot headshots.
Fraaie beelden, wat aardige scenes, maar té veel Wahlberg saus naar mijn smaak.
Thorak
-
- 6341 berichten
- 1866 stemmen
Ik vind om te beginnen de Navy Seals en M. G. beiden echte helden.
De Seals omdat ze zich aan hun -rules of engagement- hebben gehouden, en M. G. die strijd voor een beter Afghanistan zonder Taliban.
Of het een medal of honor waardig is daar laat ik me niet over uit, maar de actie van Murphy is en blijft uiterst dapper te noemen. Het is nogal raar om op voorhand de uitkomst erbij te betrekken zoals jij dat doet. Met achteraf kennis kan je zo alles uit z'n verband trekken.
Je aan de rules of engagement houden is niet bepaald een heldendaad, maar gewoon je werk. Houdt je je daar niet aan ben je een oorlogsmisdadiger.
Brabants
-
- 2851 berichten
- 2129 stemmen
Dat Murphy op voorhand de resultaten van zijn aktie niet kon inzien lijkt me logisch, maar dat heeft niets te maken met het uitreiken van die medaille, die wordt toch echt achteraf uitgereikt.
Je aan de rules of engagement houden is niet bepaald een heldendaad, maar gewoon je werk. Houdt je je daar niet aan ben je een oorlogsmisdadiger.
Als je nu stelt dat Murphy op voorhand de resultaten van zijn actie niet kon inzien, begrijp ik nog steeds niet waarom je zijn actie volkomen dom vindt?
Zijn actie heeft alles te maken met zijn onderscheiding, die natuurlijk achteraf uitgereikt wordt. Postuum nota bene in dit specifiek geval.
Ik ben het helemaal met je eens dat het je aan de rules of engagement houden niet bepaald een heldendaad is. Toch lijkt dit mij niet zo simpel als gezegd, want je speelt wel met je eigen leven en die van je collega's.
Thorak
-
- 6341 berichten
- 1866 stemmen
Om te beginnen worden de meeste MoH's postuum uitgereikt, levende dragers zijn bijna uniek, dus dit is zeker geen specifiek geval.
Maar gezien alle omstandigheden vind ik het niet MoH waardig. Toegegeven, ik baseer me alleen op feiten aangedragen in deze film want ik ben uiteraard daar niet aanwezig geweest, maar zoals het wordt afgeschilderd in deze film is het zeker geen MoH waard. Te oordelen aan de film was Murphy redelijk in shock en vond ook Lutrell zijn aktie niet bepaald logisch gezien zijn reactie en het feit dat hij het niet wilde. Maarja, meerdere dus geen inspraak.
Oh en voor je begint dat die shock normaal is; ja voor mensen als jij en ik zeker wel, voor de meeste 'normale' soldaten ook wel, maar hier hebben we het over Navy Seals, mensen die hier tot in het absurde op getraind worden zoal je in de intro van deze film ook kunt zien!
Bounty
-
- 36 berichten
- 243 stemmen
Je vergeet alleen het feit dat je niet alles maar kan 'trainen'. Zo ook hoe ze in deze situatie zaten. Je krijgt tijdens je training geen kogels in je lichaam en je wordt niet neergeschoten tijdens een oefening. Dit zijn momenten die je nooit na kan bootsen, totdat je het hebt meegemaakt.
Niemand weet van elkaar hoe hij/zij reageert als hij/zij wordt neergeschoten. Je weet pas hoe iemand reageert als je daadwerkelijk bent neergeschoten. Hoe hard je ook traint, hoe sterk je mentaal en fysiek ook bent. Dit blijft een beslissende factor voor je team.
Om te beginnen worden de meeste MoH's postuum uitgereikt, levende dragers zijn bijna uniek, dus dit is zeker geen specifiek geval.
Maar gezien alle omstandigheden vind ik het niet MoH waardig. Toegegeven, ik baseer me alleen op feiten aangedragen in deze film want ik ben uiteraard daar niet aanwezig geweest, maar zoals het wordt afgeschilderd in deze film is het zeker geen MoH waard. Te oordelen aan de film was Murphy redelijk in shock en vond ook Lutrell zijn aktie niet bepaald logisch gezien zijn reactie en het feit dat hij het niet wilde. Maarja, meerdere dus geen inspraak.
Oh en voor je begint dat die shock normaal is; ja voor mensen als jij en ik zeker wel, voor de meeste 'normale' soldaten ook wel, maar hier hebben we het over Navy Seals, mensen die hier tot in het absurde op getraind worden zoal je in de intro van deze film ook kunt zien!
Nu te koop
Import • Dvd
€ 14,95
KopenBlu-ray • Import
€ 17,60
Kopen4K UHD + blu-ray • Import • Dvd
€ 26,99
KopenGerelateerd nieuws
Waargebeurde oorlogsfilm 'Lone Survivor' van Peter Berg vanavond op Veronica
Vijf sterke actiefilms van de laatste tien jaar
Bekijk ook
Captain Phillips
Biografie / Actie, 2013
477 reacties
Rush
Biografie / Sport, 2013
277 reacties
Serbuan Maut 2: Berandal
Actie / Thriller, 2014
278 reacties
Shooter
Actie / Thriller, 2007
736 reacties
Battle for Haditha
Drama / Oorlog, 2007
100 reacties
Fury
Actie / Oorlog, 2014
495 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.