lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 14.530 nieuwsartikelen
  • 173.330 films
  • 11.622 series
  • 32.895 seizoenen
  • 638.405 acteurs
  • 197.683 gebruikers
  • 9.273.130 stemmen
Avatar
 
banner banner

Spring Breakers (2012)

Drama / Misdaad | 94 minuten
2,86 1.677 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 94 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Harmony Korine

Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

IMDb beoordeling: 5,3 (152.545)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 april 2013

Plot Spring Breakers

"A little sun can bring out your dark side."

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Aristocraat

Aristocraat

  • 66 berichten
  • 1079 stemmen

Visueel verrassend, inhoudelijk armoedig.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30939 berichten
  • 5398 stemmen

Tijd om deze film nog eens met een frisse blik te kijken. Regisseur Harmony Korine zou zich laten inspireert hebben door Miami Vice (2006) voor het maken van deze film met aandacht voor de sfeer en kleuren en minder voor de dialogen. Het moest meer een belevenisfilm worden. De film nodigt ook wel wat verkeerd uit. Het lijkt een soort Babywatchfilm te worden met een hoop jongen meiden in bikini die er enkel zijn voor het oog. Niet dat het oog nu teleurgesteld is, maar het is eerder een drama geworden. Ik las ergens een verwijzing naar de neo-noir bvb. Ergens kan ik daar wel inkomen, op een eigen manier dan toch.

Het is zeker geen American Pie gedoe met romantiek en flauwe humor. Wel vier vriendinnen in een godvergeten stadje, waar de enige weg naar een droomwereld die van Spring Breakers is. Een haalbare wereld die enkel bestaat uit feesten. Dat is de trigger om de fantasie te laten lopen. Er naar toe te gaan is al een deel van de fantasie en dat wordt enkel maar meer en meer.

Als die droomwereld even stil valt komt er toch een manier om die droom verder te zetten. De fantasie in die zogezegde droom wordt alleen maar groter. Tot ze één voor één door krijgen dat het maar een fantasiewereld is en botsen tegen de realiteit. Spring Breakers forever lijkt het moto dat regelmatig terugkomt. Maar niets is voor eeuwig.

Het verhaal maakt hier niet uit, daar draait het niet om. En ik heb zoals de meesten hier, weinig of niets met het Amerikaanse fenomeen Spring Break. Misschien kwestie van de film met de juiste bril te zien als een drama waarin enkele tieners vluchten van de harde realiteit.


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

Wat blijft dit toch keer op keer meesterlijk.

De film is echt een kaleidoscope van alles dat 2020 niet is. Ook voor die tijd vond ik het al briljant, maar het wordt zo enkel een sterkere slice of life.

Meesterwerk


avatar van UmbraVitae

UmbraVitae

  • 4100 berichten
  • 3805 stemmen

How life should be Nothing more to say bby! Allé nog dit, gewoon zeer vermakelijke film, met lekkere wijfies, zalige muziek, visueel zat het ook wel top...wou zo meedoen, film geeft goesting...in vanalles


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

BBarbie schreef:
Met gemak een van de meest waardeloze films, die ik in tijden gezien heb. Lijkt op een lang uitgerekte MTV-clip, waarin de eindeloze herhalingen van one-liners en van halfnaakte zuip- en snuifscènes het gebrek aan verhaal moeten verhullen en en passant de frequentie van ontblote bovenlichamen moeten opvoeren. Het begint allemaal heel aardig, maar toen de vier jonge meiden in bikini voor de rechter verschenen, wist ik dat het fout zou gaan. En inderdaad het werd steeds erger, culminerend in twee jonge meiden, die gekleed in fluorescerende bikini’s en een roze bivakmuts eventjes een hele gangsterbende uitroeien. Lang leve de voorjaarsvakantie! Hoe geschift moet je zijn om zoiets te verzinnen? (...)


Omdat ik nooit uitsluit dat ik bij het waarderen van een film niet in de juiste stemming was, heb ik deze film na acht jaar een herkansing gegeven. Maar helaas, het is en blijft in mijn ogen een stompzinnige film. Meer nog dan de eerste keer krijg ik het gevoel dat het script van Korine op de achterkant van een bierviltje is geschreven. De verfilming van een natte droom.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11819 berichten
  • 5192 stemmen

Blijft leuk hoe dit alweer negen jaar na dato mensen blijft verdelen. Ik vind het nog steeds een prachtfilm, maar ik snap ook dat dit niet ieders kopje thee is. En: is het juist vóór het hedonisme of tegen het hedonisme?


avatar van Corran

Corran

  • 358 berichten
  • 388 stemmen

BlueJudaskiss schreef:

Blijft leuk hoe dit alweer negen jaar na dato mensen blijft verdelen. Ik vind het nog steeds een prachtfilm, maar ik snap ook dat dit niet ieders kopje thee is. En: is het juist vóór het hedonisme of tegen het hedonisme?

Bij dit soort films gaan ze voor beiden. Gewoon een exploitatieve puberfantasy maken en tegen critici zeggen dat het een subtiele kritiek daarop is. Net zoals bij Sucker Punch.

Al is dat bij deze film wel net iets geloofwaardiger aangezien Korine zoiets wel in zich heeft, daar waar Snyder gewoon een oppervlakkige dudebro is in alles wat hij ooit heeft gedaan of gezegd.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11819 berichten
  • 5192 stemmen

Corran schreef:

daar waar Snyder gewoon een oppervlakkige dudebro is in alles wat hij ooit heeft gedaan of gezegd.

Wat is een dudebro? En waarom zou Korine dat niet kunnen zijn gezien - bijvoorbeeld - The Beach Bum?


avatar van K. V.

K. V.

  • 4307 berichten
  • 3730 stemmen

Hm, dit was nog een speciale film. In het begin nogal rommelachtig en zat er niet echt een verhaal in, maar halfweg de film wordt het toch beter. Nog redelijk wat bekend volk in deze film en de soundtrack was ook nog goed.

De film heeft wel een bepaalde sfeer, maar je moet er van houden.


avatar van mrklm

mrklm

  • 10744 berichten
  • 9574 stemmen

Harmony Korine herkauwt zijn bekende formule, maar heeft deze keer een groter budget voor zijn nihilistische en ronduit stomvervelende visie op de verworpen moraal van de Amerikaanse jeugd. Het is dan ook geen verrassing dat dit misdaaddrama grotendeels bestaat uit halfnaakte tienermeisjes en gespierde tienerjongens die zich in slowmotion laven in het hedonisme van Spring Break onder de klanken van een stampende soundtrack. Het verhaal is amper genoeg voor een filmpje van 5 minuten, maar Korine heeft het lef om je 85 minuten langer te vervelen met meer van hetzelfde. James Franco is volkomen belachelijk als een rapper met lang rastahaar, een dollartatoeage, een zilveren gebit en een auto met kenteken BALLR. Zou die veel goeds in het zin hebben? Lekker boeiend...


avatar van Alathir

Alathir

  • 2120 berichten
  • 1630 stemmen

Buiten wat halfnaakte meiden en wat muziek is hier weinig aan te beleven. Ze denken allemaal dat dat het leven is maar uiteindelijk druipen ze toch af naar hun eerdere normale leven. Het is leuk om even alle remmen los te laten maar de realiteit haalt je toch zo weer in. In tegenstelling tot waarschijnlijk vele anderen heb ik nooit veel gehad met feesten en heel de nacht uitgaan en je lazarus zuipen. Natuurlijk heb ik dat wel een aantal keren gedaan maar achteraf bekeken denk je van waarom. Leuk voor over na te praten wat je in die toestanden allemaal hebt uitgestoken misschien.


avatar van macrobody

macrobody

  • 2232 berichten
  • 1850 stemmen

Basto schreef:

Anyway, ik hoop dat ik je misschien een beetje heb laten inzien dat deze film wel degelijk meer te bieden heeft dan een standaard Spring Break verhaaltje over 4 meisjes in bikini.

Nee. Wij leven dan ook in een hele andere wereld, niet fysiek, maar wel geestelijk. Daar is overigens niets mis mee, verschil moet er zijn.


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

macrobody schreef:
(quote)


Nee. Wij leven dan ook in een hele andere wereld, niet fysiek, maar wel geestelijk. Daar is overigens niets mis mee, verschil moet er zijn.


Tja, volgens mij heeft het niet zozeer met onze geestelijke wereld an sich te maken. Films kijken blijft een momentopname. Jij hebt m kennelijk zo zijdelings (en vol ergernis) bekeken dat je de interne monologen en daarmee het dualistische karakter van de film hebt gemist. Denk je echt dat de film enkel gaat over twee feestende tienermeisjes die de locale drugsscene overnemen tijdens hun vakantie? Of zou het wellicht ook een ironische allegory zijn over de dromen van tieners over een ideale wereld?

Hierbij nog een quote van een innerlijke monoloog:

Something so amazing, m[i]agical. Something so beautiful. Feels as if the world is perfect. Like it's never gonna end.

Overigens pissen de dames op straat tijdens deze constatering….


avatar van macrobody

macrobody

  • 2232 berichten
  • 1850 stemmen

Basto schreef:
Denk je echt dat de film enkel gaat over twee feestende tienermeisjes die de locale drugsscene overnemen tijdens hun vakantie? Of zou het wellicht ook een ironische allegory zijn over de dromen van tieners over een ideale wereld?


Je hebt helemaal gelijk man! Hoe had ik die ironische allegorie kunnen missen? Oftewel, het verbeelden van abstracte begrippen als personen maar op een manier verteld dat je het tegendeel zegt van wat je meent.
En ik maar denken dat we te maken hadden met een groepje simpele tieners die van toeten nog blazen weten wat de wereld voor hun in petto heeft. Nooit gedacht dat ik de genialiteit van Harmony Korine zo finaal zou missen. Jammer dat die fantastische film The Beach Bum (Film, 2019) - MovieMeter.nl voorlopig zijn laatste was, maar gelukkig kunnen we nu genieten van zijn geweldige schilderijen. Een miskend genie als je het mij vraagt.


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

macrobody schreef:
(quote)


Je hebt helemaal gelijk man! Hoe had ik die ironische allegorie kunnen missen? Oftewel, het verbeelden van abstracte begrippen als personen maar op een manier verteld dat je het tegendeel zegt van wat je meent.
En ik maar denken dat we te maken hadden met een groepje simpele tieners die van toeten nog blazen weten wat de wereld voor hun in petto heeft. Nooit gedacht dat ik de genialiteit van Harmony Korine zo finaal zou missen. Jammer dat die fantastische film The Beach Bum (Film, 2019) - MovieMeter.nl voorlopig zijn laatste was, maar gelukkig kunnen we nu genieten van zijn geweldige schilderijen. Een miskend genie als je het mij vraagt.


Mijn plastische voorbeeld lag er inderdaad dik op. Overigens meent ze wel wat ze zegt. Maar goed, dat heb je kennelijk dus allemaal gemist.

Kan gebeuren. Zo heb ik de miskenning van de genialiteit van Korine dan weer gemist. Dacht juist dat hij alom geroemd werd waar het aankomt op het verbeelden van de jeugdcultuur.

Maar goed, niet iedereen hoeft fan te zijn. Maar wie weer spreken Gummo en Julian Donkey Boy je meer aan. Zijn totaal anders dan zijn laatste twee. Trash Humpers zal vast niet je ding zijn.


avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

  • 518 berichten
  • 516 stemmen

Na 25 minuten gewoon afgehaakt....verspilde tijd. Wellicht leuk voor generatie Niks. Niet aan mij besteed.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 527 berichten
  • 673 stemmen

Een lastige film om te beoordelen. De dromerige sfeer scoort bij mij een dikke plus, de belichting, het camerawerk en de setting zijn allemaal dik in orde. De hallucinante sfeer is goed getroffen, hoewel ik ook merkte dat ik er af en toe wat door afgeleid raakte. Het haalt regelmatig de vaart uit de film.

De thematiek van The American Dream wordt er vrij stevig doorgedrukt. Alien (leuke rol van Franco trouwens) heeft het er telkens over, en ook de pursuit of happiness die de jonge vrouwen nastreven lijkt dit te verbeelden.
Maar dat dit slechts een illusie is wordt al snel duidelijk, en wat begint als een droom eindigt als een nachtmerrie. Ook wordt duidelijk dat de hemel voor de ene meteen de hel voor de ander is. Zo is er geen ruimte voor beide bendeleiders, en wordt de overval op het restaurant door de dames gezien als een knappe en gedurfde prestatie, maar dat zal ongetwijfeld niet zo ervaren zijn door de mensen die ze beroofden).

Wanneer hedonisme te ver doorslaat zijn we verloren lijkt de film te willen zeggen. De film grossiert in beelden van dansende halfnaakte mensen, drank en drugsgebruik. Op zich zaken waar niet zo veel mis mee is, maar de overvloed aan beelden maakt wel duidelijk dat teveel van het goede niet gelukkig maakt, maar juist afstompt.
Typisch dat Faith vroegtijdig vertrekt en we haar helemaal niet meer terug zien(de hoop/geloof is weg) en we daardoor achterblijven met drie zielloze karakters die niet sympathiek zijn en inwisselbaar lijken. De religieuze moraal is niet te missen.

Een bijzondere film, ik denk dat hij nog even moet rijpen. Fijne sfeer, mooie beelden en een interessante thematiek. Maar af en toe wel weg herhalend en traag. Ik ben er nog niet helemaal uit. Voor nu een dikke voldoende.

3,5*


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

Spring Breakers is de ultieme anti-woke film.

Vrouwelijke sexualiteit door de ogen van een man. Als er ooit één film is waarin ik de rest van mijn leven moet doorbrengen, dan is de keuze snel gemaakt.

Prachtig in beeld gebracht door Debbie


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 527 berichten
  • 673 stemmen

Basto schreef:

Spring Breakers is de ultieme anti-woke film.

Wat bedoel je daar precies mee? Bij Woke denk ik aan mensen die zich bewust voelen van de diversiteit van alle mensen en hetgeen er mis is in de wereld qua klimaat en racisme (en die dat bewustzijn helaas regelmatig op irritante wijze belerend op willen leggen aan de rest van de maatschappij).

Maar hoe zie je dat thema terug in deze film? Ik zie vooral het doorslaan van de American Dream. Sterke vrouwen weliswaar die mannen om hun vinger winden, maar hun doelen lijken niet verder te gaan dan zielloos hedonisme en escapisme.


avatar van Richardus

Richardus

  • 2034 berichten
  • 1086 stemmen

Vidi well schreef:

(quote)

Wat bedoel je daar precies mee?

Basto schreef:

Vrouwelijke sexualiteit door de ogen van een man.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 527 berichten
  • 673 stemmen

Richardus schreef:

(quote)
(quote)

Wellicht bedoelt hij dat, ik kan niet voor Basto spreken. Maar op welke manier is dat anti-woke? Bedoel je dat een man geen film over vrouwelijke seksualiteit kan/mag maken? Dat lijkt me vergezocht.

Daarnaast vind ik ook niet dat de film daar over gaat. Ja, de vrouwen zijn seksueel uitdagend, maar dat is slechts bijzaak. Dat hun losbandige gedrag moreel afgekeurd lijkt te worden in deze film is duidelijk, maar dat geldt evenzo voor het gedrag van alle mannen in de film. Dus die vlieger gaat ook niet op.

Ik ben overigens geen groot fan van de hele woke-beweging (het idee is mooi, maar het fanatisme waarmee van alles gecanceld wordt ben ik wars van. Sowieso elke vorm van censuur) ,maar ben benieuwd hoe deze film daar tegen in gaat volgens jullie. Ik zie dat niet zo.


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

Vidi well schreef:

(quote)

Wellicht bedoelt hij dat, ik kan niet voor Basto spreken. Maar op welke manier is dat anti-woke? Bedoel je dat een man geen film over vrouwelijke seksualiteit kan/mag maken? Dat lijkt me vergezocht.

Daarnaast vind ik ook niet dat de film daar over gaat. Ja, de vrouwen zijn seksueel uitdagend, maar dat is slechts bijzaak. Dat hun losbandige gedrag moreel afgekeurd lijkt te worden in deze film is duidelijk, maar dat geldt evenzo voor het gedrag van alle mannen in de film. Dus die vlieger gaat ook niet op.

Ik ben overigens geen groot fan van de hele woke-beweging (het idee is mooi, maar het fanatisme waarmee van alles gecanceld wordt ben ik wars van. Sowieso elke vorm van censuur) ,maar ben benieuwd hoe deze film daar tegen in gaat volgens jullie. Ik zie dat niet zo.

Het hele metoo gebeuren valt wat mij betreft ook onder woke. Je moet in alles maar begrip hebben voor hoe de ander zich voelt en mag daar niks meer van vinden.

Deze film maakt zich daar niet druk om geeft gewoon vol gas vanuit het mannelijke perspectief.

Ik zie het nu niet meer zo gemaakt worden.


avatar van Richardus

Richardus

  • 2034 berichten
  • 1086 stemmen

Gevaar in een discussie over de aard van "woke" te belanden... Don't, just don't.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 527 berichten
  • 673 stemmen

Basto schreef:

Deze film maakt zich daar niet druk om geeft gewoon vol gas vanuit het mannelijke perspectief.

Ik zie het nu niet meer zo gemaakt worden.

Metoo had natuurlijk wel een behoorlijke impact. Genoeg foute kerels die erdoor gepakt werden. Weinstein als boegbeeld, die verhalen zijn niet mis. Voor de gemiddelde man was Metoo echter geen gevaar. Dat er een angstcultuur uit voort gekomen is omtrent seksualiteit was ook nooit de intentie lijkt me, en vooral een vervelende bijwerking. Dat is doorgeslagen helaas, ben ik met je eens.

Qua films wat kan en niet kan… ik weet het niet. Ik ben zelf een groot voorstander van ‘alles moet kunnen want het publiek is niet achterlijk.’

Ik hoop dat filmmakers ook zo blijven denken.

Maar los daarvan, wat is precies het mannelijk perspectief in deze film? Waar zie je dat? De voiceover is vrouwelijk en het verhaal wordt ook uit vrouwelijk perspectief verteld. Ik ben oprecht benieuwd. Ik heb dat namelijk anders ervaren tijdens het kijken. Wellicht dat ik een laag mis?


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

Vidi well schreef:

(quote)

Metoo had natuurlijk wel een behoorlijke impact. Genoeg foute kerels die erdoor gepakt werden. Weinstein als boegbeeld, die verhalen zijn niet mis. Voor de gemiddelde man was Metoo echter geen gevaar. Dat er een angstcultuur uit voort gekomen is omtrent seksualiteit was ook nooit de intentie lijkt me, en vooral een vervelende bijwerking. Dat is doorgeslagen helaas, ben ik met je eens.

Qua films wat kan en niet kan… ik weet het niet. Ik ben zelf een groot voorstander van ‘alles moet kunnen want het publiek is niet achterlijk.’

Ik hoop dat filmmakers ook zo blijven denken.

Maar los daarvan, wat is precies het mannelijk perspectief in deze film? Waar zie je dat? De voiceover is vrouwelijk en het verhaal wordt ook uit vrouwelijk perspectief verteld. Ik ben oprecht benieuwd. Ik heb dat namelijk anders ervaren tijdens het kijken. Wellicht dat ik een laag mis?

Deze stoere ‘girl power’ dames in bikini zijn toch elke man’s natte droom. De hele Spring Break vibe zit vol naakte dames, maar 0 naakte heren. Het is overduidelijk een mannelijk perspectief.

Baise-Moi geeft wellicht het vrouwelijk perspectief


avatar van Black Math

Black Math

  • 5430 berichten
  • 1753 stemmen

Het was een slecht idee om de aanwezigheid van James Franco te gebruiken om mijn wederhelft te overtuigen deze film te kijken. En nu roept ze de hele tijd: "Look at my shit! Look at my phone, my couch, my knives".


avatar van Cinemaat

Cinemaat

  • 76 berichten
  • 2308 stemmen

Sarcastische film dat begint als een overdadige MTV clip, overlopend in een moraal vs demoralistisch verhaal en afloopt in een over the top einde..

Keep the Faith naar Faith is gone..


avatar van Tridestar

Tridestar

  • 9 berichten
  • 11 stemmen

Vond de film nog wel meevallen. Moest wel even wennen aan James Franco zijn rol, maar eenmaal gewend doet hij dit wel voortreffelijk. Ik denk de mensen die deze film een slechte score geven, de ironische en sarcastische insteek wat missen. Vond de sfeerschepping goed uitgevoerd.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9497 berichten
  • 1285 stemmen

Tridestar schreef:

VIk denk de mensen die deze film een slechte score geven, de ironische en sarcastische insteek wat missen.

Ironie en sarcasme zijn toch wel twee verschillende dingen. Die gaan zelfs niet goed samen.

Maar verder vond ik het gewoon een waardeloze vervelende film.


avatar van Basto

Basto

  • 11442 berichten
  • 7249 stemmen

The Male Gaze, The Movie.

5*


avatar van schrans

schrans

  • 468 berichten
  • 1068 stemmen

Aparte en op zich wel intrigerende trip en visueel zeker beklijvend. Het verhaal an sich stelt inderdaad niet vel voor, maar je wordt wel meegetrokken in de sfeer.

Лучший частный хостинг