lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.607 nieuwsartikelen
  • 171.248 films
  • 11.328 series
  • 32.213 seizoenen
  • 633.529 acteurs
  • 196.948 gebruikers
  • 9.212.791 stemmen
Avatar
 
banner banner

Argo (2012)

Drama / Thriller | 120 minuten / 130 minuten (extended version)
3,58 2.722 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Speelduur: 120 minuten / 130 minuten (extended version)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Ben Affleck

Met onder meer: Ben Affleck, Bryan Cranston en Alan Arkin

IMDb beoordeling: 7,7 (651.444)

Gesproken taal: Engels, Perzisch, Arabisch en Duits

Releasedatum: 8 november 2012

Plot Argo

"The movie was fake. The mission was real."

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, vertelt "Argo" het verhaal van een geheime operatie om zes Amerikanen te redden, ten tijde van de Iraanse gijzelingscrisis. Op 4 november 1979, wanneer de Iraanse revolutie haar hoogtepunt bereikt, bestormen militanten de Amerikaanse ambassade in Teheran, waarbij 52 Amerikanen gegijzeld worden. Maar in het midden van de chaos, slagen zes Amerikanen er in om weg te glippen en toevlucht te zoeken in het huis van de Canadese ambassadeur. Wetende dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de zes worden ontdekt en waarschijnlijk gedood worden, moet de CIA-specialist Tony Mendez (Affleck) met een riskant plan voor de dag komen om ze veilig het land uit te krijgen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van martijn011

martijn011

  • 2029 berichten
  • 1308 stemmen

Uitstekende film. Ik kende de geschiedenis van dit verhaal niet, dus ik liet me maar verrassen. Affleck werkt dit waargebeurde verhaal uit tot een spannende thriller, die vooral in de laatste drie kwartier enorm boeit en de spanning zo hoog laat oplopen dat ik ademloos zat te kijken.

Het verhaal wordt prima uitgewerkt, wat er door Affleck en z'n scenarioschrijvers is toegevoegd of weggelaten weet ik niet, maar het is een boeiend en goed te volgen verhaal.

Qua acteerwerk zit deze film ook wel snor. Ikzelf heb geen hekel aan Affleck, ook in deze film zet hij weer een degelijke, solide rol neer. De overige acteurs doen het ook prima waardoor het realisme van de film niet wegzakt.

Toen de ondertiteling verscheen was ik razend enthousiast, en dat ben ik nu, enkele dagen later, nog steeds.

Vier dikke sterren!


avatar van kathmandu

kathmandu

  • 288 berichten
  • 686 stemmen

Verschrikkelijk!


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1064 berichten
  • 1960 stemmen

Ondanks de talloze historische onjuistheden is dit toch een sterke film. Ik vond het spannend van het begin tot en met het einde. Films die gebaseerd zijn op 'waargebeurde verhalen' moeten altijd met de nodige korrels zout worden genomen. Er zijn altijd veel verdraaiingen om het voor de kijker aangenamer te maken. Als je correcte informatie zoekt, moet je documentaires kijken. Enigszins is dat zeker spijtig, want ik vermoed dat de meeste mensen die deze film hebben gezien niet het ware verhaal kennen en deze prent als volledige waarheid aannemen.

Ik vind Ben Affleck als acteur niet bepaald slecht of goed en dat is in deze film weer hetzelfde, maar de film zelf is in mijn ogen geslaagd in zijn opzet.


avatar van Robi

Robi

  • 2431 berichten
  • 2479 stemmen

Ik had eigenlijk een veel meer politieke film verwacht. En het begon ook zeker niet erg veelbelovend met een hoop pro-Amerika en anti-Iran propaganda. Maar gaandeweg werd het wel een spannende film die van begin tot einde wist te boeien. Alleen het allerlaatste einde had voor mij niet zo nodig gehoeven. Maar goed, het blijft dan natuurlijk ook een Amerikaanse Hollywood film. Al was dit zeker geen slecht exemplaar.


avatar van TM Scarface

TM Scarface

  • 59 berichten
  • 712 stemmen

Mooi en spannende film. Goed en mooi gevisualiseerde film -camera werk, set en omgevingen- om de sfeer en looks van die tijd weer te geven.

De film had soms misschien ietsjes minder langdradig kunnen, maar verder niks negatiefs op aan te merken.


avatar van sandero16

sandero16

  • 81 berichten
  • 391 stemmen

TM Scarface schreef:

Mooi en spannende film. Goed en mooi gevisualiseerde film -camera werk, set en omgevingen- om de sfeer en looks van die tijd weer te geven.

De film had soms misschien ietsjes minder langdradig kunnen, maar verder niks negatiefs op aan te merken.

Hier sluit ik mij bij aan. Enige toevoeging: Er was wel veel pro Amerika en veel anti - Iran. Toch weer Amerikaanse Propaganda.


avatar van pierre18

pierre18

  • 730 berichten
  • 609 stemmen

Heerlijke film!!


avatar van de grunt

de grunt

  • 4325 berichten
  • 1573 stemmen

Jammer hoe Affleck de film heeft laten eindigen. Eeuwig zonde.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13405 berichten
  • 1953 stemmen

Vermakelijk vrijdagavondfilmpje dat verder niet al te veel voorstelt. Paar grappige one-liners in de eerste helft plus de authentieke aankleding maken het leuk. Minder authentiek vond ik de voorstelling van Teheran eerlijk gezegd (de film is deels geschoten in Istanbul). Tegen het einde probeert Affleck drie of vier keer hetzelfde trucje op te voeren om spanning te creëren, door iets telkens net op het laatste moment te laten aankomen. Vrij slap, zeker als je dan ook nog legerwagens achter een vliegtuig aan laat racen. Vervolgens moeten er nog enkele Hollywood clichés worden gebezigd voordat de film kan eindigen; held Affleck als "the strong, silent type" die z'n eeuwige roem misloopt en een lachwekkende verzoening met z'n vrouw terwijl op de achtergrond de Amerikaanse vlag fier wappert. Dat er dan niemand is in zo'n heel filmteam die op het idee komt om dat eens een keer níet te doen...


avatar van des1

des1

  • 1714 berichten
  • 981 stemmen

Vond hem nu net op TV spannender dan indertijd in de bios. Weird. Beter dus dan de eerste keer, toen ik er maar 2.5 ster voor over had. De Fake Argo posters moeten nu een fortune waard zijn. Was de Hollywood connectie op zich niet risky? Had dat dan toch niet een volledige Canadese productie moeten zijn... met een studio adres in Canada?


avatar van Rickyman

Rickyman

  • 1282 berichten
  • 2629 stemmen

Net als The Town heb ik deze film al zo'n twee jaar liggen en nu pas gekeken.

Tja, heb altijd moeite gehad om een film met Affleck te bekijken, maar in Gone Girl zette hij wel een perfecte rol neer.

Deze politieke thriller speelt zich af in de eind jaren '70, ziet er ook zo uit en is ook ouderwets spannend. Affleck weet er toch een boeiende film van te maken met aardig acteerwerk en past dat baardje wel goed bij 'm.


avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

  • 13444 berichten
  • 1263 stemmen

''This is what I do. I get people out. And I've never left anyone behind.''

Argo (2012) is een film waarbij ik werkelijk waar de gehele speelduur aandachtig heb

zitten kijken.

Spannend verhaal, goed acteerwerk, sterke cast en niet te vergeten een uitstekende

regisseur.

Van begin tot het eind heb ik mijn eigen geen moment verveeld. 4 solide sterren van

mijn kant.


avatar van Tom-Hanks

Tom-Hanks

  • 130 berichten
  • 398 stemmen

Argo is een originele film over het conflict tussen Iran en Amerika. De film begon zeer snel met de proloog. Uiteindelijk zal het toch nog spannend blijven tot de laatste 5 minuten.

Ben Affleck acteert uitstekend. Hij ging volledig op in zijn rol. De andere acteurs deden het ook niet slecht.

Heel de film dacht ik dat ik hier met fictie te maken had. Maar het bleek dat alles echt gebeurt was. (Dat ligt aan mij. Ik werd later geboren...)
Een toffe film om naar te kijken. Ik geef hem dan maar een 3.5*


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2424 berichten
  • 1408 stemmen

Ik zie hier matige scores van een paar trouwe klanten en ik kan hun argumenten niet eens tegenspreken. Toch heb ik hier van genoten. Ja, het is retespannend en daar draait het toch om. De bestorming van de ambassade is echt beangstigend en dat was het ook natuurlijk.…

Affleck speelt zonder te veel ophef. Ik vind het bepaald knap ook dat het standpunt van de 'revolutionairen' toch aan bod komt en dat nergens onder het tapijt geveegd wordt dat de VS daar inderdaad een smerig spel gespeeld hebben. Veel kritischer hoeft voor mij echt niet.

En die Amerikaanse vlaggen in de voortuin… die staan daar echt hoor.

Goede film.


avatar van IH88

IH88

  • 9427 berichten
  • 3155 stemmen

“This is the best bad idea we have, sir. By far.”

Argo is een razend spannende film en een indrukwekkend staaltje vakmanschap van regisseur Ben Affleck. Het verhaal gaat over de zes Amerikaanse diplomaten die ternauwernood konden ontsnappen na een bestorming van de Amerikaanse ambassade in Iran in 1980. Ongeveer vijftig mensen werden gegijzeld maar deze zes personen konden schuilen in het huis van de Canadese ambassadeur. Argo gaat over de inspanningen die zijn verricht om hen uit Iran te krijgen.

Uiteindelijk kwam Tony Mendez op het idee om de zes door te laten gaan voor Canadese filmmakers. De film kan je eigenlijk in drie delen opsplitsen. Het eerste deel is de aanval, het schuilen en het idee om een hele film op te tuigen zodat het allemaal zo geloofwaardig mogelijk lijkt. Het tweede deel in Los Angeles is humorvol met de inspanningen van allerlei personages om de film en de werkzaamheden voor de film zo echt mogelijk te laten lijken. En het derde gedeelte speelt zich af in Iran met Tony Mendez die er alles aan doet om de zes diplomaten Iran uit te krijgen. Dit laatste gedeelte is ontzettend spannend en ook al weet je de uitkomst, het gedeelte op het vliegveld is ijzingwekkend. Affleck speelt Tony Mendez en brengt het er goed vanaf. Stil, stoïcijns, vindingrijk en krachtig, Affleck weet het allemaal goed te spelen. De zes diplomaten worden door de acteurs en actrices goed gespeeld maar echt beklijven willen ze niet. Iets te kleurloos. Alan Arkin en John Goodman kun je nooit van kleurloosheid betichten en ook hier zijn ze weer de smaakmakers. De film is redelijk serieus (dat moet ook wel) maar deze twee acteergrootheden zorgen voor wat luchtigheid. Argo is een gedegen gemaakte film die door de acteerprestaties, humor en razend spannende scènes blijft boeien.


avatar van moviemike

moviemike

  • 1231 berichten
  • 5574 stemmen

Ben Affleck, een acteur die ooit begon als zeer middelmatig acteur, heeft als regisseur de laatste jaren zijn ware roeping gevonden en lijkt tegenwoordig ook zijn beperkte capaciteiten als acteur te herkennen en op een degelijke manier te benutten.

In deze film doet hij het meer dan behoorlijk als man van de CIA, die een gewaagde reddingsoperatie in het hart van Iran op touw zet.

Hoewel men de waarheid van dit verhaal waarschijnlijk met een behoorlijke korrel zout zal moeten nemen, is het allemaal met een ongelooflijke vakkundigheid in beeld gebracht en wordt het tweede deel van deze film zo spannend gebracht dat het zout best wel smaakt.

Iets waar men slechts zelden in slaagt en wat hier wel perfect is gelukt is het uitbeelden van de tijdsgeest waarin het verhaal zich afspeelt, meteen ook het sterkste punt van deze film. Het keek weg alsof je naar een film zat te kijken van eind jaren 70.

zeer goed.


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

Mij toch niet geheel bevallen deze argo. Film begint goed vond ik maar na een half uur begon het echt wat saai te worden vond ik. Moet eerlijk zeggen heb mij moeten bedwingen om hem niet af te zetten. Kende het verhaal niet, nochtans films die op waargebeurd verhaal gebasseerd zijn vind ik meestal wel boeiend. Maar deze vond ik echt saai. Tot op het vliegveld. Dan zat ik in eens op het puntje van men stoel en keek ik geen seconde weg. Spijtig want laatste 40 a 45 min vond ik geweldig. Dus zit een beetje met gemengde gevoelen. Langs een kant saai waar ik hem bijna wou afzetten en langs andere kant tegen het einde is hij geweldig. Cast acteerd wel zeer goed. Misschien als de film een half uur korter was geweest. Maar geef mij toch maar the town van affleck die ik veel sterker vind. Door gemende gevoelens bij deze geef ik hem een 6/10


avatar van Blablaland

Blablaland

  • 26 berichten
  • 18 stemmen

Goede film. Niet zo meesterlijk als Zero Dark Thirty, maar komt in de buurt.

De idiotie dat dit echt gebeurd is draagt de film.


avatar van schrans

schrans

  • 451 berichten
  • 1051 stemmen

Sterke film. De start is goed met het kaderen van de context, waarna de spanning blijft voor het bedenken van een opzet. Die spanning wordt goed opgedreven in het slot van de film, waarbij ik regelmatig op het puntje van mijn stoel zat, ondanks dat de uitkomst van het verhaal me bekend was. Ook al werden een aantal zaken aangewend die in real life niet waren voorgekomen om extra suspense te creëren, dit kwam het verhaal echt ten goede. Ben Affleck speelt een sobere rol en eigenlijk is er niemand die er op dit vlak bovenuit steekt, maar alle acteerprestaties zijn wel de moeite. Aangenaam verrast door deze film.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Argo fuck yourself

Ben Affleck als acteur is nooit echt mijn ding geweest, maar naar het schijnt was zijn regisseurscarrière wel interessant. Momenteel heeft hij vier films op zijn naam staan en die worden allemaal toch vrij goed beoordeeld, al is Live by Night wel wat in vrije val aan het gaan precies. Van de drie overige films leek Argo me de interessantste zijn en dus zodoende eens de gok gewaagd.

En ik ben tevreden met die gok. Films over film doen het altijd wel goed ten huize Metalfist en Argo is daar geen uitzondering op. Gebaseerd op waargebeurde feiten, hoewel Affleck hier en daar wel een loopje met de werkelijkheid neemt, is dit vooral een spannende film geworden die van het begin tot het einde blijft boeien. Hier en daar gaat de regisseur wel wat de mist in (wanneer gaan ze in Amerika eens afleren dat shots met zo'n wapperende Amerikaanse vlag op de achtergrond er nogal belachelijk uitzien) en kiest hij af en toe iets te vaak voor de platgetreden spanningsmomentjes (Lester en John die worden opgehouden door een filmcrew terwijl in hun 'kantoor' de telefoon aan het rinkelen is omdat er iets door de douane geverifieerd moet worden) maar over het algemeen werkt het eigenlijk allemaal behoorlijk goed. Toffe aankleding ook met dat eind jaren '70 sfeertje en sowieso wel fijn om te zien hoe die nepfilm nu eigenlijk tot stand komt.

Niet zo'n fan van Affleck als acteur dus, maar ik moet zeggen dat dat de afgelopen jaren wat begint te beteren. Zijn invulling van Batman is al goed en ook de rol van Tony Mendez gaat hem goed af. Beetje vreemd wel dat hij zichzelf cast voor een Latino rol, toch afgaande op de naam van het personage, maar hij doet het dus goed. Fijne supporting cast ook met onder Bryan Cranston, John Goodman en Alan Arkin. Zeker die laatste twee blijven leuk op elkaar ingespeeld. Verder valt vooral de detaillering nog positief op. Vond de zes gegijzelden nu niet echt altijd van een even hoog niveau, maar wanneer je dan op het einde die echte paspoorten naast de acteurs ziet staan.. Dan neem je toch je hoed af voor de casting en het make-up department..

Toffe film over een interessant onderwerp. Historisch gezien dus niet helemaal juist, maar Affleck maakt de juiste keuzes qua spanningsboog. Vooral knap dat hij zich niet laat leiden door actievolle ontsnappingscènes, maar eerder voor zo'n 90% de kaart van de suspense kiest. Dat en een toffe cast maken van Argo een erg fijne film. Benieuwd naar de rest van zijn oeuvre.

4*


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30815 berichten
  • 5355 stemmen

Film Pegasus schreef:

Argo, een film die eerst in de schaduw van Lincoln zat, maar toch gaandeweg belangrijk prijzen won: 5 nominaties bij de Golden Globes, waarvan uiteindelijk 2 x winst met beste drama film en regie. 7 nominaties bij de BAFTA's met weeral winst voor beste film en regie. Hij won de César als beste buitenlandse film, een AFI Award als beste film en nog tal van nominaties en prijzen. Niet dat het een reden is om zelf de film goed te vinden, maar deed me toch prikkelen om hem te zien. (En toch is het een schande dat hij voor regie niet eens genomineerd was bij de Academy Awards)

Ben Affleck levert met Argo zijn 3e sterke film af op rij als regisseur en doet dat een pak beter dan als acteur. De man is duidelijk gegroeid en heeft veel bijgeleerd. Een verhaal als dit is best wel moeilijk te verfilmen. Je zit eenmaal met een bestaande gebeurtenis, waar je niet al te veel van wil afwijken maar daardoor ook weinig bewegingsruimte krijgt. Bovendien is het thema vrij gevoelig waardoor de kans groot is dat je beschuldigd wordt dat je een partij kiest en daarmee de mening van de feiten opdringt aan de kijker.

De gebeurtenissen zijn waarheid, maar deels is het verhaal verzonnen en/of bijgedraaid. Wat van mij perfect mag bij een film, daar is het nu eenmaal film voor. En ik denk dat er genoeg waarheid in de film zit om een beeld te krijgen van de situatie anno 1979.

Sterke cast trouwens in een film waar je niet echt de show mag stelen om de credibiliteit van de film te behouden, maar het tegelijkertijd wel geloofwaardig moet spelen. Lang geleden trouwens dat we Clea DuVall nog eens bezig zagen.

Tijd voor herziening, maar de film is nog niets ingeboet. Geweldig hoe Affleck er in geslaagd is om dit verhaal spannend te maken. Geen grootse actiescènes, je weet quasi wat er gaat gebeuren, gezien de waargebeurde feiten, het is vooral politiek dit en toch zit je op het randje van je stoel. Ok, het de waarheid is hier en daar wat verdraaid, maar dit is bij elke film het geval. Vakmanschap en het bewijs dat Affleck een veel beter regisseur is dan acteur.


avatar van Willem2012

Willem2012

  • 30 berichten
  • 26 stemmen

Tegenvallende film.Totaal geen actie en de film sleept zich maar voort.Omdat je weet hoe het afloopt is er verder niet veel echte spanning.Er zijn wel betere films in dit genre.


avatar van stefan dias

stefan dias

  • 2424 berichten
  • 1408 stemmen

Willem2012 schreef:

Tegenvallende film.Totaal geen actie en de film sleept zich maar voort.Omdat je weet hoe het afloopt is er verder niet veel echte spanning.Er zijn wel betere films in dit genre.

Niet veel spanning??? Omdat ik wist dat het echt gebeurd is, werd ik net gek van de spanning. Ik word al gek van de stress als een vliegtuig overboekt is. Moet je jezelf maar eens indenken wat die mensen moesten doormaken om uit die hel te geraken… om gek van te worden.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2260 berichten
  • 1532 stemmen

Ik hou helemaal niet van films over historische gebeurtenissen maar deze film vond ik toch erg leuk en spannend. De film is intelligent gemaakt en het is niet moeilijk mee te leven met de personen die bovenal hun zenuwen onder controle moeten houden (en waarbij Mendez die hen door het avontuur sleept helemaal een supercoole kikker is). Op het eind komen alle mogelijke struikelblokken wel erg gekunsteld samen, waarbij je dan wel weet dat het ze toch gaat lukken.


avatar van davert89

davert89

  • 163 berichten
  • 265 stemmen

Geweldige film! Ik zat op het puntje van mijn stoel.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8404 berichten
  • 3819 stemmen

Het blijft verbazingwekkend hoe Hollywood-regisseurs het presteren om vooral niet recht te doen aan de complexiteit van een conflict of aan de ervaringen van burgers in de regio, maar het leed van witte mensen met een Amerikaans paspoort uitvergroten en belangrijker maken. 'Argo' (2012) biedt nog wel zo'n mooie aanzet naar nuance en kritische beschouwing, met een zelfreflexief uitgangspunt waarin het fictieve een toevoeging vormt op de nieuwsberichten van die tijd. Het gefictionaliseerde trauma blijft echter wit en Amerikaans, waarbij de Iraniërs bijna een decorstuk zijn in een politieke omwenteling die hun levens zou beïnvloeden tot op de dag van vandaag. Als Iraniërs niet schreeuwend en tierend samenklonteren tot een gezichtsloze groep met enge spandoeken, dan zijn het wel de barbaren met baarden uit zoveel andere portrettenringen van het Midden-Oosten - compleet met een verzonnen einde waarin alle remmen los worden gegooid en de spanning wordt opgeklopt met nog meer bombast.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2260 berichten
  • 1532 stemmen

Ik ben het niet eens met je kritiek, Donkerwoud. De filmmaker heeft wel degelijk aldoor nuance en zelfkritiek gegeven door constant te benadrukken - ook door de Amerikanen in de film zelf - dat de Amerikanen de sjah steunden en hielpen met de folteringen zodat de kijker constant wordt duidelijk gemaakt dat de Amerikanen aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden en dat het totaal begrijpelijk is waarom de Iraniërs de Amerikanen zo haatten. Zelfkritischer dan dat kan het echt niet worden. En ja, vervolgens gaat het wel over die zes Amerikanen en niet over de Iraniërs, zodat die inderdaad worden gereduceerd tot decor, maar dat vind ik logisch als de film door Amerikanen wordt gemaakt en de film ook over de Amerikanen in Iran gaat: zo'n film over bv. de folteringen van Iraniërs door de sjah is in wezen meer een deel van de Iraanse geschiedenis en kan beter door een Iraanse filmmaker worden gemaakt. Als een Amerikaan daar een film over zou maken dan zou dat een soort 'historical appropriation' zijn (bij wijze van variant op 'cultural appropriation')...


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8404 berichten
  • 3819 stemmen

De filosoof schreef:
Ik ben het niet eens met je kritiek, Donkerwoud. De filmmaker heeft wel degelijk aldoor nuance en zelfkritiek gegeven door constant te benadrukken - ook door de Amerikanen in de film zelf - dat de Amerikanen de sjah steunden en hielpen met de folteringen zodat de kijker constant wordt duidelijk gemaakt dat de Amerikanen aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden en dat het totaal begrijpelijk is waarom de Iraniërs de Amerikanen zo haatten. Zelfkritischer dan dat kan het echt niet worden.


En daarin zit voor mij het verschil tussen iets vertellen en benoemen of het invoelbaar maken. De contextualisering die jij terecht aanstipt, wordt hooguit voorbehouden aan het archiefmateriaal of de enkele dialogen over de context van het politieke conflict, maar het is nauwelijks terug te zien in de gefictionaliseerde passages. Als er een Iraniër doodgaat ligt dat altijd in het verlengde van een Amerikaanse blik; het is erg omdat een Amerikaan het ziet en er een dreiging in ziet voor zijn/haar leven, terwijl het getoonde daarmee impliciet (en waarschijnlijk zelfs onbedoeld) niet los gezien kan worden van de Amerikaanse ervaring. Er is welgeteld één Iraans personage - de huishoudster- die met naam en toenaam wordt genoemd en waar we enige mate van sympathie naar mogen voelen, maar dat is een functionele bijrol die het goede doet door de Amerikanen niet te verlinken. Als je het al zelfkritiek zou willen noemen, dan komt dat in ieder geval onvoldoende tot uiting in het gefictionaliseerde gedeelte.

De filosoof schreef:
En ja, vervolgens gaat het wel over die zes Amerikanen en niet over de Iraniërs, zodat die inderdaad worden gereduceerd tot decor, maar dat vind ik logisch als de film door Amerikanen wordt gemaakt en de film ook over de Amerikanen in Iran gaat: zo'n film over bv. de folteringen van Iraniërs door de sjah is in wezen meer een deel van de Iraanse geschiedenis en kan beter door een Iraanse filmmaker worden gemaakt. Als een Amerikaan daar een film over zou maken dan zou dat een soort 'historical appropriation' zijn (bij wijze van variant op 'cultural appropriation')...


Wil ik op ingaan, maar er staat iemand voor de deur om het huis uit te gaan.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8404 berichten
  • 3819 stemmen

Schreef ik n.a.v. Argo (2012)

Vlak voor mijn vertrek naar Iran zag ik het Ben Affleck-vehikel Argo, waarin het verhaal verteld wordt van de bestorming op de Amerikaanse ambassade in Teheran. Tegenwoordig is deze historische plek een museum. Op de muren eromheen zijn schitterende spotprenten getekend om het Amerikaanse imperialisme op de hak te nemen. Een pistool dat de stars and stripes op de Amerikaanse vlag als schietschijf gebruikt. Het vrijheidsbeeld als een uitgemergeld karkas. Exploderende helikopters en ander oorlogstuig. Het grappigste detail is een Amerikaanse vlag die op het wegdek is getekend, waardoor er steeds vieze autobanden over dit iconische symbool rijden.

Eenmaal in de ambassade hebben de tekenaars die punkachtige symboliek doorgezet. Een dikke 'American Joe' als helikopterpiloot die venijnig door zijn vliegeniersbril loenst, terwijl er een vette sigaar uit zijn mondhoek bungelt. Uitgemergelde kinderen in verschillende conflictgebieden. Vredesduiven die in obese meeuwen veranderen. Alle visuele (en ideologische) agressie kan echter niet verhullen dat we ook hier alleen vriendelijke Iraniërs ontmoeten. Het meest opzienbarend: een groep militairen die, trots, poseert voor de befaamde portretten van mijn moeder.


avatar van killerfreak

killerfreak

  • 846 berichten
  • 1066 stemmen

Waargebeurd sterk verhaal dat wellicht nog meer draagkracht kende in Amerika o.w.v. het patriottisme. Maar ook als "neutrale" kijker intrigeert deze film. De sfeer is beladen, soms benauwd, en toch zijn er af en toe wat komische elementen in verweven die het geheel net dat tikkeltje minder zwaar - en daardoor toegankelijker - maken. Zeer behoorlijk dus, maar bevat net iéts te weinig (buiten historiek) om voor mij als echte topper geclassificeerd te worden. Toch zeer verdiende 3,5*

Лучший частный хостинг