Genre: Horror / Komedie
Speelduur: 88 minuten
Alternatieve titels: Saint / Saint Nick
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Dick Maas
Met onder meer: Egbert Jan Weeber, Bert Luppes en Huub Stapel
IMDb beoordeling:
5,6 (9.943)
Gesproken taal: Duits en Nederlands
Releasedatum: 11 november 2010
On Demand:
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Sint
"December 5 will never be the same..."
St. Niklas (Huub Stapel) is een in ongenade gevallen bisschop. Hij trekt in de middeleeuwen samen met zijn roversbende plunderend en brandschattend over het platteland. Als dorpelingen het recht in eigen hand nemen en de bloeddorstige Sint en zijn trawanten vermoorden, zweert Niklas wraak. Iedere keer bij volle maan op 5 december herrijzen Niklas en zijn bende uit de dood om zich te wreken. Deze sinterklaasavond is het volle maan. Frank (Egbert-Jan Weeber) en zijn vrienden worden op gruwelijke wijze geconfronteerd met Niklas en zijn bende.
Externe links
Acteurs en actrices
Niklas
Frank
Lisa
Goert
Sophie
Sander
Hanco
Moeder Frank
Chef
Van Dijk
Reviews & comments
cor1946
-
- 1143 berichten
- 1570 stemmen
Wat een land film wordt niet uitgezonden ivm met zwarte pieten. Oo waar gaan we heen. Is wel een slechte film maar toch RTL laat me niet lachen met die kut programma's. van jullie. Leve Veronica.
The main man
-
- 32 berichten
- 17 stemmen
Deze was helemaal niet boeiend , spannend of wat dan ook.
Wat mij stoort aan veel Nederlandse films , is dat je veel te veel kunt zien dat de film ook in Nederland is gemaakt , de omgeving is vaak maar saai , explosies en dergelijke zijn vaak allemaal zo kleinschalig en goedkoop gemaakt , dat trekt mij gewoon niet
Wat een onzin kraam jij uit.
Amsterdamned, oorlogswinter , Soldaat van Oranje waren bijvoorbeeld al 3 Nederlandse topfilms.
Ik kan er nog wel 30 opnoemen.
Er zijn Amerikaanse films die honderd miljoen dollar hebben gekost, en die slechter dan Sint waren.
Bijvoorbeeld Waterworld
Lovelyboy
-
- 3555 berichten
- 2633 stemmen
Ik dacht dat we dit jaar niet aan Sinterklaas deden?!
Niet bijster goed uiteraard, maar wat mij betreft wel een vermakelijk film. Een grappig verhaal wordt om de Sint gecreëerd, het ene nog smeriger dan anderen maar wel met grappige verwijzingen naar termen uit de echte traditie. Natuurlijk draait de film niet om goede dialogen en een kloppend verhaal, maar een hele aardige en best wel humoristische slasher/semi-griezel is het wel.
Het oude nostalgische beeld in het begin met Sinterklaas in Wie van de drie is best wel leuk, Caro Lenssen altijd bijzonder prettig te zien, en wat me dan erg opvalt is dat het 'koud' genoeg is om de sneeuw te laten liggen maar de acteurs is het niet aan te zien dat het koud is. Vooral Egbert Jan Weber in zijn truitje heeft nergens last van. Helaas gaat de film echt finaal overboord met de wijze waarop het bootje 'afgevuurd' wordt.
Aardig en best wel vermakelijk voor een keer, en met een beter einde had de film wellicht een krappe voldoende kunnen scoren.
bart007bond
-
- 1443 berichten
- 350 stemmen
Las ergens dat Maas misschien een vervolg gaat maken. Hoop het.
FunkStarr
-
- 1873 berichten
- 706 stemmen
Degelijke film van eigen bodem. Het acteerwerk is ontzettend slecht en de special effects laten soms ook te wensen over (het blijft tenslotte een Nederlandse film) maar ondanks dat vermaakt de film wel. Niet zo goed als bijvoorbeeld een Amsterdamned en natuurlijk is het niet de bedoeling dit ook maar enigzins serieus te nemen, de hele film is eigenlijk enkel kolder.
survivorjm
-
- 52 berichten
- 45 stemmen
Lachwekkend slechte film, maar dat is misschien wel haar charme. Vooral die achtervolging op dat dak is om te huilen zo slecht. Tegelijk heb ik wel zitten genieten van de klungeligheid.
De film is eigenlijk geen enkele ster waard maar omdat ik de lol er wel van in kon zien krijgt hij toch twee sterren.
Merlijn0306
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Gewoon een lekkere Nederlandse nep film die klopt van geen kanten maar gewoon leuk is om te kijken. Zitten goeie Hollandse grappen in. Is eigenlijk niet heel eng. Het is typisch Nederlands, slecht geacteerd en slechte special effects maar dat maakt deze film dan ook wel weer leuk.
Vdk_Movie
-
- 375 berichten
- 451 stemmen
Voor Nederlandse begrippen een degelijke Dick Maas film. Blijft toch wel mijn favoriete Nederlandse regisseur.
jordandejong
-
- 4751 berichten
- 1419 stemmen
Las ergens dat Maas misschien een vervolg gaat maken. Hoop het.
Script licht klaar. Zou top zijn inderdaad!
Ebenezer Scrooge
-
- 2116 berichten
- 3078 stemmen
Sint van Dick Maas trok in het openingsweekend meer dan 100.000 bezoekers. Het was zijn een van zijn duurste films ooit, met een budget van 4.300.000 euro, 4 miljoen meer dan De Lift. De film ging in première op 31 oktober en tot Sinterklaasavond kwam er genoeg volk op af, maar daarna liepen de bezoekersaantallen snel terug en werd het aantal voorstellingen per dag gereduceerd. De teller bleef uiteindelijk steken op zo'n 335.000 bezoekers, wat op zich nog wel een succesje genoemd mag worden, maar men hoopte op veel meer natuurlijk. Had Maas de film misschien een paar weken eerder uit moeten brengen? Wie zal het zeggen? Aan publiciteit lag het in ieder geval niet, mede dankzij Johan Nijenhuis die zich ernstig zorgen maakte over de horrorsint op het filmaffiche en de emotionele schade die dat zou kunnen aanrichten bij al die tere kinderzieltjes. Ik vond het zo absurd dat iemand daar enig kwaad in zag dat ik bijna ging geloven dat Nijenhuis en Maas onder een hoedje speelden, maar zoiets is natuurlijk ook te zot voor woorden. Nee, Nijenhuis was bloedserieus.
Dat de film Sint zou gaan heten, daar was men al vrij snel over uit, al hadden de eerste versies Wild Geraas als titel. Die titel had ik ook wel goed gevonden eigenlijk. Zwarte Piet, wat doet u nu? had eventueel ook nog gekund.
Concept Art is van de Poolse artiest Mateusz Ozminski. Prachtige, duistere illustraties zijn dat trouwens. Je ziet daar veel van terug in de film, maar exact hetzelfde is het nu ook weer niet.
De film ziet er erg sfeervol uit, met mooie winterplaatjes van Amsterdam in de sneeuw. Bij de opnamen schijnt het extreem koud te zijn geweest, met temperaturen van soms wel 20 graden onder nul.
Amsterdam ziet er deze keer niet zo spectaculair uit als in Amsterdamned, maar dat de stad de muze is van Dick Maas moge duidelijk zijn. Zijn achternaam impliceert echter iets heel anders.
Er zitten een paar goeie schrikmomenten in de film en verder oogt het best donker, donker in overdrachtelijke zin. Sommige stukjes waren ook echt griezelig, maar het geheel had van mij nog wel wat griezeliger gemogen. Huub Stapel is bijna niet te herkennen en komt vrij (S)intimiderend over, vond ik zelf.
5 december zal nooit meer hetzelfde zijn.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8440 stemmen
Het was zijn duurste film ooit.
Dat is onzin natuurlijk.
De teller bleef uiteindelijk steken op zo'n 335.000 bezoekers, wat op zich nog wel een succesje genoemd mag worden, maar men hoopte op veel meer natuurlijk. Had Maas de film misschien een paar weken eerder uit moeten brengen? Wie zal het zeggen?
De distributeur heeft de film uit de zalen gehaald omdat men boven een bepaald bezoekersaantal meer aan de producenten (Dick Maas en Tom de Mol) moest gaan uitkeren. A-Film had daar geen zin in en besloot om op de (destijds lucratieve) dvd-markt in te zetten. Kwam nog genoeg volk op de film af.
Ebenezer Scrooge
-
- 2116 berichten
- 3078 stemmen
Ik heb de informatie uit 'Buurman, wat doet u nu?', die ik net heb uitgelezen. Lijkt me dat dat gewoon klopt, aangezien het geschreven is door Dick Maas zelf. Dus ik snap niet wat je hier nou komt zeuren?
Earth
-
- 858 berichten
- 372 stemmen
Ik heb de informatie uit 'Buurman, wat doet u nu?', die ik net heb uitgelezen. Lijkt me dat dat gewoon klopt, aangezien het geschreven is door Dick Maas zelf. Dus ik snap niet wat je hier nou komt zeuren?
Niet alles wat in zijn eigen boek staat klopt ook. Kijk maar eens naar de jaartallen van zijn films. Zijn duurste film was natuurlijk Down (2001), dat staat ook in zijn boek.
Ebenezer Scrooge
-
- 2116 berichten
- 3078 stemmen
? Klopt, ik zie het net te staan. Mijn excuses. Heb mijn bericht ook maar meteen aangepast.
Graaf Machine
-
- 9303 berichten
- 1234 stemmen
De film ziet er erg sfeervol uit, met mooie winterplaatjes van Amsterdam in de sneeuw. Bij de opnamen schijnt het extreem koud te zijn geweest, met temperaturen van soms wel 20 graden onder nul.
20 graden onder nul? Waar en wanneer is deze film opgenomen?
Ebenezer Scrooge
-
- 2116 berichten
- 3078 stemmen
Haha, dat vroeg ik me ook al af. In de winter van 2009/2010? Was dat een strenge winter? Weet jij dat nog toevallig?
Of Dick Maas overdrijft een beetje, kan ook nog natuurlijk.
Graaf Machine
-
- 9303 berichten
- 1234 stemmen
Even opgezocht. Er waren die winter (2009-2010) in De Bilt 5 nachten met strenge vorst (-10 tot -15 graden).
19 december: -11,5
7 januari: -10,0
8 januari: -10,7
26 januari: -10,1
27 januari: -11,1
In Amsterdam zal het zeker niet significant kouder zijn geweest dan in De Bilt.
Het enige dat die winter in de buurt van de 20 graden vorst komt is Deelen (relatief hooggelegen zandgronden van de Veluwe), met -18,4 op 19 december. Diezelfde nacht werd het -16,3 in Twente. De rest komt daar niet bij in de buurt.
Dick Maas zal wel overdreven hebben.
Ebenezer Scrooge
-
- 2116 berichten
- 3078 stemmen
Gevoelstemperatuur zal hij wel bedoeld hebben, ligt bij mij ook vaak 10 graden hoger/lager.
Splinters
-
- 2505 berichten
- 1371 stemmen
Haha, dat vroeg ik me ook al af. In de winter van 2009/2010? Was dat een strenge winter? Weet jij dat nog toevallig?
Of Dick Maas overdrijft een beetje, kan ook nog natuurlijk.
We hebben deze eeuw niet eens een koude winter gehad, laat staan een strenge. Enkel winter 2010 kwam met ruim 93 H dicht in de buurt van de 100 H die nodig zijn om een winter als koud te classificeren. Neemt verder niet weg dat het in het winterhalfjaar hoe dan ook pokkekoud is in Nederland. ?
rondh
-
- 568 berichten
- 2240 stemmen
Wat een onzin kraam jij uit.
Amsterdamned, oorlogswinter , Soldaat van Oranje waren bijvoorbeeld al 3 Nederlandse topfilms.
Ik kan er nog wel 30 opnoemen.
Er zijn Amerikaanse films die honderd miljoen dollar hebben gekost, en die slechter dan Sint waren.
Bijvoorbeeld Waterworld
Ik vond Waterworld best ok eigenlijk. Amsterdamned vond ik minder. Maar ik vind wel dat je gelijk hebt. Het zijn flinke vooroordelen. Ook als je ziet hoeveel films er gemaakt worden in Amerika. En dat eigenlijk maar een klein gedeelte goed is, in verhouding.
The main man
-
- 32 berichten
- 17 stemmen
Ben blij dat er ook mensen zijn die de Nederlandse films gelukkig wel waarderen.
Er zitten echt wel pareltjes bij.
simonfender
-
- 103 berichten
- 628 stemmen
Net weer even gezien: blijft een topfilm! Wordt langzamerhand ietwat gedateerd, maar ik blijf bij mijn 5!!!
Drifter
-
- 481 berichten
- 1759 stemmen
Traditie, elk jaar weer een keer kijken en elk jaar weer geweldig. Script is geweldig, alternatief Sint verhaal wat helemaal klopt (hulde aan Dick Maas voor dit) en Huub en Egbert-Jan spelen het geweldig. En ook Bert Luppes en Ben Ramakers niet te vergeten.
Fisico (moderator films)
-
- 9991 berichten
- 5396 stemmen
Op zich steeds lovenswaardig om een horrorprent uit de lage landen te zien. Gebeurt toch te weinig. Geen verkeerde film en de insteek heeft wel iets waarbij een boosaardige Sint als soort vloek eens om de zoveel jaar bij volle maan ten tonele verschijnt.
Een film die moet gezien worden begin december uiteraard. Maar deze sterkte is om de gebruikelijke redenen ook zijn zwakte. Het is net zo herkenbaar omdat je zelf in zo'n sfeertje zit dat dergelijke films een extra dimensie krijgen. Dat is net zo met die melige kerstfilms. Die verliezen nog méér magie als je ernaar kijkt in de zomer.
Prima wegkijker met verstand op nul. Prima sfeersetting met een ondergesneeuwd Amsterdam. Het acteren vond ik niet geweldig en ook plotgewijs moet je er niet te veel bij stilstaan. Maar degelijk is het, "goed" toch net niet.
bart007bond
-
- 1443 berichten
- 350 stemmen
Rtl moet zich DIEP schamen.
Word niet meer uitgezonden, want er komen zwarte pieten in voor.
Nee, dat kan natuurlijk niet, wij moeten politiek correct zijn.
Wat een schijnheilige zender.
Roomser dan de paus.
John Milton
-
- 23114 berichten
- 12702 stemmen
(Zelf)censuur is bijna zo oud als de filmgeschiedenis zelf, dit is niet nieuw.
Zwarte Piet mag van mij overigens de route nemen die blackface genomen heeft, maar films ontoegankelijk maken vanwege achterhaalde stereotypes ben ik resoluut tegen. Ik wil rustig The Birth of a Nation (1915), Triumph des Willens (1935) of Love Actually (yes, sue me) kunnen kijken wanneer ik zin heb. Gelukkig heb ik daar geen RTL voor nodig, en vind ik eigenlijk alles wel ergens; dus wat een ouderwets instituut als een 'omroep' besluit te doen qua uitzendingen, laat me behoorlijk koud. Dat moeten ze lekker zelf weten. En ja, RTL is beursgenoteerd, ze willen geld verdienen voor hun aandeelhouders en gaan dus mee met de tijdgeest, niet wereldschokkend.
Trouwens, het is maar tv. Wie kijkt dat nou nog?
bart007bond
-
- 1443 berichten
- 350 stemmen
Kennelijk is het nu zelfs zo dat men in een winkel als racist uitgemaakt mag worden als je om deze film vraagt.
Wilde deze film hebben, vraag erom en er werd gevraagd of ik niet wist dat deze film racistisch was omdat er zwarte pieten in voorkwamen.
Ik was stomverbaasd, had bijna een Hitler groet gebracht maar om de zaak niet op de spits te drijven maar niet gedaan.
The Oceanic Six
-
- 60409 berichten
- 4075 stemmen
Kennelijk is het nu zelfs zo dat men in een winkel als racist uitgemaakt mag worden als je om deze film vraagt.
Wilde deze film hebben, vraag erom en er werd gevraagd of ik niet wist dat deze film racistisch was omdat er zwarte pieten in voorkwamen.
Ik was stomverbaasd, had bijna een Hitler groet gebracht maar om de zaak niet op de spits te drijven maar niet gedaan.
Serieus? In wat voor een winkel heb je dit gesprek gehad? Dat vind ik oprecht bizar, maar onze politiek correcte maatschappij is volledig doorgeslagen ja.
Het laatste nieuws
Voor 'Adolescence' maakte Netflix al '13 Reasons Why': 'Intens is wel het goede woord'
Zeer goed bekeken op HBO Max: deze tien films doen het nu het beste
Rampenfilm 'Twister' van Jan de Bont morgenavond op televisie
Goed beoordeelde dramafilm 'How To Make Millions before Grandma Dies' vanaf vandaag te streamen op Netflix
Bekijk ook
Loft
Thriller / Drama, 2010
746 reacties
De Lift
Horror / Thriller, 1983
662 reacties
Amsterdamned
Actie / Thriller, 1988
806 reacties
Flodder in Amerika!
Komedie, 1992
361 reacties
Gerelateerde tags
vakantiebishopsaint nicholas sinterklaas
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.