Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.672.196)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Amazon Prime
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2672196)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
6 glimlachjes in 2,5 uur, dat is ruim 1 grap per half uur..... Best veel voor een heist filmpje. Lache man.
Leland Palmer
-
- 23769 berichten
- 4817 stemmen
Wat een voorspelbare reactie. Zijn we nu grappen aan het tellen voor deze film? Gaat echt weer eens nergens over. Jammer.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Eames die in blonde vrouw verandert, Kus Ariadne en Arthur, Kickmoment Arthur op stoel, Eames die een shotgun droomt, Yusuf na het overleven van crash: 'Did you see that', terwijl iedereen uiteraard aan het dromen is, Saito die zegt dat hij de hele vleigtuigmaatschappij heeft gekocht.
Zijn er toch al 6 en vergeet er waarschijnlijk nog een aantal. Nogmaals, geen schuddebuikers ofzo, maar laat iig wel zien dat de film zich niet elk moment te serieus neemt.
Nooit slim, om in te gaan op zulke banale provocaties. De film beoordelen op iets wat het niet probeert te zijn, tja, alleen op moviemeter zie je niveau zo laag zakken.
Ik vond The Exandables ook al zo ontzettend gaar voor zijn gemis aan musical elementen. Zag ze misschien een klein beetje huppelen, maar jezus je kan toch ook wel een beetje zingen?
Tevens een punt van kritiek bij Inception.
Montorsi
-
- 9667 berichten
- 2335 stemmen
Nolan is Amerikaan, hij weet de eifeltoren niet eens aan te wijzen
´t word een beetje omschreven als een paradox, maar heel erg motiverend was het niet.
Nolan is een Brit.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
HJS: Ik geef toe dat het nergens over gaat. Evenals het ontkennen dat de film zichzelf (veel) te serieus neemt en er best wel wat meer grapjes in hadden mogen zitten, wat veel zijn het er niet.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Evenals het ontkennen dat de film zichzelf (veel) te serieus neemt en er best wel wat meer grapjes in hadden mogen zitten
Natuurlijk geheel subjectief..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De film beoordelen op iets wat het niet probeert te zijn, tja, alleen op moviemeter zie je niveau zo laag zakken.
Ik vond The Exandables ook al zo ontzettend gaar voor zijn gemis aan musical elementen. Zag ze misschien een klein beetje huppelen, maar jezus je kan toch ook wel een beetje zingen?
Tevens een punt van kritiek bij Inception.
Argumentatie is weldegelijk terecht aangezien de discussie was of Inception zich al dan niet te serieus neemt. Op het moment dat we het hebben over het musical gehalte in Expendables, kan je zeker jouw argumenten aandragen. Zal dan ook de eerste zijn om toe te geven dat het daaraan ontbreekt.
Beffrey28
-
- 464 berichten
- 1286 stemmen
Nooit slim, om in te gaan op zulke banale provocaties. De film beoordelen op iets wat het niet probeert te zijn, tja, alleen op moviemeter zie je niveau zo laag zakken.
Ik vond The Exandables ook al zo ontzettend gaar voor zijn gemis aan musical elementen. Zag ze misschien een klein beetje huppelen, maar jezus je kan toch ook wel een beetje zingen?
Tevens een punt van kritiek bij Inception.
Ik had idd beter moeten weten. Eerst zegt hij dat er geen grappig momentjes in de film zitten en dan reageert hij kinderachtig op de momenten die ik aandraag. Achja, ik wijt het maar aan zichzelf geen houding kunnen geven, en de almachtige moviekenner willen zijn.
Idd een zeer laag niveau. Zal wel met de leeftijd te maken hebben....
Jonge haantjes willen zichzelf tot in den treure verdedigen....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
:z
Natuurlijk geheel subjectief..
Ok, het woordje 'te' wel, maar we kunnen toch wel objectief vaststellen dat de film zichzelf heel serieus neemt. Alle aandacht gaat er immers naar uit het zo goed mogelijk uit te leggen. Het moet en zal gesnapt worden.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Het ging me dan ook om het woordje te. Het verschil in wat mensen graag als toon zien is geen onbekend fenomeen, dus vandaar m'n reactie. Dat het zich serieus neemt en meer dan voldoende uitlegt is ook zo. Evenals mensen dat fijn kunnen vinden, zoals ik.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Argumentatie is weldegelijk terecht aangezien de discussie was of Inception zich al dan niet te serieus neemt. Op het moment dat we het hebben over het musical gehalte in Expendables, kan je zeker jouw argumenten aandragen. Zal dan ook de eerste zijn om toe te geven dat het daaraan ontbreekt.
Ik ging dan ook in op het feit jij de film verwijt (nog) meer grappen te bevatten - Zoals aangegeven is; de film kent zeer zeker zijn luchtige momenten, of je ze nou wel of niet geslaagd vind. Aan de andere kant ben ik de eerste die beaam dat de makers zeer zeker hebben gekozen voor een "serieuze" aanpak, waarbij de nodige (misplaatste) grap precies dat zou zijn : misplaatst.
En daarom is ook de discussie onzinnig. Jij vind dat de film zich (te) serieus neemt, maar door daar je geheel eigen spinsel aan te geven door te suggereren dat de film dus maar wat meer grappen moet bevatten, is deze retoriek compleet dezelfde als The Exandables verwijten geen musical-elementen te hebben. Namelijk, ook dat zou misplaatst zijn. Dat je beaamt dat het daaraan ontbreekt wil dan ook nog niet zeggen dat het DUS fout is.
Beffrey28
-
- 464 berichten
- 1286 stemmen
Haha, ook zo'n typische 'reactie' van iemand die kritiek op hem of zijn argumenten niet aankan...Die kansloze smiley's zouden verboden moeten worden, krijg je een hoop minder kinderachtige reacties.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik kan me anders goed voorstellen dat de musicalliefhebber niet aan zijn trekken komt bij Expendables. Het is dan zijn goed recht om aan te kaarten dat de film wat meer 'song and dance' had mogen bevatten.
Ik ben daarnaast van mening dat de er best wat meer grappen in Inception hadden kunnen zitten zonder dat die misplaatst zouden hoeven zijn. Nu vond ik het een saaie bedoening, wellicht dat een paar geestige momenten mij meer bij de les hadden kunnen houden. Een heistfilm leent zich daar vaak prima voor, en de 6 grapjes die er in zaten waren toch niet storend?
Maar verder dat is inderdaad persoonlijk. De meerderheid is enthousiast, dus wat dat betreft heeft Nolan de juiste keuzes gemaakt. Maar ach, dankzij die zelfde meerderheid staat Shawshank hier op 1.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Ik kan me anders goed voorstellen dat de musicalliefhebber niet aan zijn trekken komt bij Expendables. Het is dan zijn goed recht om aan te kaarten dat de film wat meer 'song and dance' had mogen bevatten.
Hier ben je of gekscherend om maar gelijk te krijgen, of er is echt een fundamenteel verschil tussen onze visie van retoriek. Ik vind dit laatst genoemde namelijk de meest lachwekkende soort.
En nogmaals, beamen dat het zo is (want: feitelijk correct) wil nog niet zeggen dat het dus fout is. Juist de retoriek is waar het aan schort.
Alhoewel wat adequater geformuleerd blijft de strekking toch eigenlijk wel het "grappen-tellen", maar goed, oké, de kwantiteit aan deze luchtigheid had inderdaad (nog iets) hoger kunnen zijn zelfs zonder dat het storend zou worden, maar Nolan zoekt die fine-line (die hij in Batman Begins wel zocht, en in mijn optiek overheen ging) expres niet op. Het serieuze karakter is namelijk totaal niet storend, en daarom hoeft die luchtigheid er ook niet in. Meer grappen daarentegen zouden sowieso funest zijn, en zou, geheel terecht, het kritiek punt "kan niet kiezen" voorgeschoteld krijgen.
Voelt uzelf hoog verheven boven de rest! Het is wat hé, zo een meerderheid en allerlei meningen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat heeft dat nu met 'verheven voele boven' te maken? Ik ben het gewoon in beide gevallen niet eens met de meerderheid, maar bij bijvoorbeeld Avatar weer wel..... En mijn opmerking over het musicalgehalte is zowel gekscherend, als serieus.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Wat heeft dat nu met 'verheven voele boven' te maken? Ik ben het gewoon in beide gevallen niet eens met de meerderheid, maar bij bijvoorbeeld Avatar weer wel.....
Interpretatie aan mijn kant, zoiets meedelen moet toch enigszins in een context geplaatst worden. En de manier waarop leek mij in elk geval evident, met "maar ach" als belangrijkste punt. Dat je het ook weleens eens bent met de meerderheid doet niets af aan de manier waarop jij dezelfde meerderheid zo net benaderde.
A-ha. Nutteloos dus. Oké.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Grappig dat een liefhebber van Inception een opmerking die op twee wijzes uitlegbaar is als nutteloos afdoet. Is het te moeilijk om te bevatten dat de boodschap tweeledig kan zijn?
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Jouw vermeende tweeledige argument kan mij gestolen worden opdat je maar gedeeltelijk ingaat op de kritiekpunten, wat jouw statement, geheel in mijn optiek, tot nutteloosheid doet dalen. - Ik wil er dus best op ingaan, maar niet als je enkel en alleen jouw "geschikte" delen van het argument gaat becommentariëren en de rest laat zitten. En ik zal het daar bij laten, voordat dit geheel tot off-topicness leidt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Goedemorgen. Ik had toch verderop in mijn bericht aangegeven dat het Nolan, gezien het succes, de juoste keuzes heeft gemaakt. was, dus ben weldegelijk op het tweede deel van je argumentatie in gegaan. Wat mij betreft wordt deze discussie gevoerd in het lcht van wat Inception had kunnen zijn. Met meer humor, leuker volgens mij.
En ik moet zeggen dat het idee van Expendables, The Musical mij ook steeds meer begint aan te spreken. Een stevige rockopera. Lijkt me wel lastig te casten....
Erbe
-
- 47 berichten
- 142 stemmen
Daar bedoel ik mee te zeggen dat:Het een goed verhaal zal hebben iets
wat de meeste moderne films op het moment missen,het draait hier niet
alleen maar om de actie en special effects,en het is een film dat als
je uit de bioscoop loopt niet naar een minuut al weer uit je hoofd is.
omdat het zo'n slappe film was.INCEPTION zal niet teleurstellen geloof me maar.
Nou, het heeft me WEL zwaar teleurgesteld...Ik vond het een beetje een slap aftreksel van de MATRIX. Ik was er al helemaal voor gaan zitten want normaliter is een film met Dicaprio (bijna) altijd een mooie/spannende film. Heb mn Dolby 5.1 lekker stevig laten klinken en dat maakt het nog een beetje lekker kijken/luisteren maar voor de rest vond ik het maar een matige film.
mug13
-
- 2533 berichten
- 991 stemmen
Ben zelf niet zo een Dicaprio fan maar na het zien van diverse films met deze acteur erin,begin ik te beseffen dat deze jongen wel verdomd goed kan acteren.De 4* voor deze film zijn gebaseerd op special effects en acteerwerk.Heb wel ondervonden dat je bij deze film alle 148min goed moet blijven op letten en je niet moet laten afleiden,want verdwalen in deze film is dan een goede mogelijkheid.
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Zopas gezien en ik begrijp hem eerlijk gezegd niet zo goed.
Ik weet wel dat het over droomwerelden gaat en het creëren van dromen bij anderen.
Maar doordat er meerdere dromen gecreëerd werden zag je op den duur het bos niet meer door de bomen.
Wel waren de acteerprestaties en de locaties dik in orde.
Ik hou het bij 3 sterren aangezien hij zeker niet slecht was.
AC1
-
- 5773 berichten
- 908 stemmen
Het acteren en ook het karakter van Leonardo Dicaprio in Inception is wel heel inwisselbaar met The Departed, Shutter Island en Blood Diamond. Een beetje meer variatie zou niet mis zijn.
sandokan-veld
-
- 171 berichten
- 984 stemmen
Met die laatste opmerking van AC1 ben ik het wel weer eens. Zat tijdens de film me soms af te vragen of Jack Nicholson nog ergens om de hoek stond om Dicaprio onder druk te zetten.
Threeohthree
-
- 5515 berichten
- 2839 stemmen
Niet bewust gedaan, staat er weer.
Gelukkig, maakte me al zorgen om het hoge gemiddelde ineens.
The Rockfather
-
- 54 berichten
- 110 stemmen
6 glimlachjes in 2,5 uur, dat is ruim 1 grap per half uur..... Best veel voor een heist filmpje. Lache man.
Het is toch geen comedy, dat er veel grappen in moeten zitten?
Ik vond het een goeie film, met op zn tijd een klein grapje, waar ik wel om kon lachen.
Als ik wil lachen ga ik wel naar The Hangover ofzo.
Megamar
-
- 33 berichten
- 48 stemmen
Goeie film, een beetje afgekeken van de Matrix maar wel een goede film
Gerelateerd nieuws
Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max
De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)
Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
'Tenet' zal vanaf 27 augustus in de bioscoop te bewonderen zijn
Bekijk ook
The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties
The Godfather
Misdaad, 1972
3.378 reacties
Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.085 reacties
The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.910 reacties
Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.818 reacties
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.680 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.