lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.563 nieuwsartikelen
  • 171.109 films
  • 11.308 series
  • 32.187 seizoenen
  • 633.221 acteurs
  • 196.869 gebruikers
  • 9.207.499 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rango (2011)

Animatie / Avontuur | 107 minuten / 112 minuten (extended cut)
3,29 1.543 stemmen

Genre: Animatie / Avontuur

Speelduur: 107 minuten / 112 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Gore Verbinski

Met onder meer: Johnny Depp, Isla Fisher en Abigail Breslin

IMDb beoordeling: 7,3 (303.879)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 maart 2011

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Rango

"Heroes come in all different colors."

Als een naamloze kameleon (Johnny Depp) uit zijn terrarium vrij komt, staat hij plots midden in de woestijn. Hij was zijn leventje tussen vier ramen toch al zat, maar wat nu? Een buidelrat stuurt hem op weg richting het stadje Dirt, ergens op de grens van beschaving. Daar doet de hagedis zich voor als Rango, een onverschrokken pistoolheld. Het stadje staat door gebrek aan water op het punt van uitdrogen. Het is aan Rango om Dirt van de ondergang te redden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rango / Lars (stemrol)

Beans (stemrol)

Mayor (stemrol)

Rattlesnake Jake (stemrol)

Priscilla (stemrol)

Roadkill (stemrol)

Doc / Merrimack / Mr. Snuggles (stemrol)

Balthazar (stemrol)

Spirit of the West (stemrol)

Bad Bill (stemrol)

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

  • 979 berichten
  • 0 stemmen

Weer wat geleerd


avatar van Geno

Geno

  • 298 berichten
  • 224 stemmen

Het is weliswaar een van de minst grappige animatiefilms die ik gezien heb... maar wat was het een geweldig fascinerende film! Het verhaal is zo 'onderhoudend' dat - ook al wil je misschien afhaken - je toch blijft verder kijken.

Ik sta nog steeds verbaast van de 'levensechtheid' van dergelijke bedenksels. Zeker een toppertje, en het komt redelijk in de buurt van niet-meer-te-overtreffen animatie-kanonnen als; TinTin, IceAge, Tangled, Shrek, Madagaskar, ToyStory, Up en How to train your Dragon...

Zeker nog eens terugzien!

Voor mij een 3,5!


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Geno schreef:

TinTin

(Het is Tintin of Kuifje niet TinTin )

The Adventures of Tintin uit 2011 is grafisch toch wel de beste CGI-film.

Maar als je echt goede animatie wilt zien kijk dan The Black Cauldron.


avatar van Geno

Geno

  • 298 berichten
  • 224 stemmen

The Adventures of Tintin uit 2011 is grafisch toch wel de beste CGI-film.

Maar als je echt goede animatie wilt zien kijk dan The Black Cauldron

Bedankt voor de correctie : P

en bedankt voor de tip !


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Geno schreef:

Bedankt voor de correctie : P

en bedankt voor de tip !

Graag gedaan


avatar van nakada

nakada

  • 2202 berichten
  • 1645 stemmen

Kom op baspls, er zijn toch echt wel bergen animatiefilms die qua animatie ver boven The Black Cauldron uitsteken. Deze hoort daar ook zeker bij.


avatar van Geno

Geno

  • 298 berichten
  • 224 stemmen

nakada schreef:

Kom op baspls, er zijn toch echt wel bergen animatiefilms die qua animatie ver boven The Black Cauldron uitsteken. Deze hoort daar ook zeker bij.

'bergen'... ?

Noem jij nog eens wat echte toppers dan...


avatar van nakada

nakada

  • 2202 berichten
  • 1645 stemmen

Deze dus. Een hele zooi van Disney zelf na deze en enkele daarvoor, Pixar. Bijna alles wat er uit Japan is gekomen met Ghibli voorop. Enkele van Dreamworks. Dat zijn er al bergen die het op animatie gebied makkelijk winnen van TBC. Veel daarvan zijn ook als film in zijn geheel beter dan The Black Cauldron, die ik als Disney film één van de mindere vind.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Dat is een kwestie van smaak. Maar qua techniek is Handgetekende animatie zo ie zo beter dan CGI. The Black Cauldron heeft het APT-process, het oude Xerox-process en CGI ineen. Iedereen die de film niets vind heeft toch ook toegegeven dat hij technisch meesterlijk is. Persoonlijk vind ik hem in alles meesterlijk maar dat is mening.

CGI is zelden mooi, films als Toy Story zijn wel erg leuk maar technisch bagger. Zo ie zo zijn Cel-Animatiefilms ver boven CGI-film maar The Black Cauldron is technisch echt heel goed, met effecten die hun tijd bijna 30 vooruit waren. De Ghimbli-films vind ik persoonlijk wel mooi maar technisch zijn ze vaak niet erg bijzonder. Meh... andere Japanse studio's vind ik zeker niet geweldig. Dreamworks maak wel leuke films maar ze zijn technisch bagger. Kortom moet je The Black Cauldron eens opnieuw kijken.



avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

baspls schreef:

Dat is een kwestie van smaak. Maar qua techniek is Handgetekende animatie zo ie zo beter dan CGI. The Black Cauldron heeft het APT-process, het oude Xerox-process en CGI ineen. Iedereen die de film niets vind heeft toch ook toegegeven dat hij technisch meesterlijk is. Persoonlijk vind ik hem in alles meesterlijk maar dat is mening.

CGI is zelden mooi, films als Toy Story zijn wel erg leuk maar technisch bagger. Zo ie zo zijn Cel-Animatiefilms ver boven CGI-film maar The Black Cauldron is technisch echt heel goed, met effecten die hun tijd bijna 30 vooruit waren. De Ghimbli-films vind ik persoonlijk wel mooi maar technisch zijn ze vaak niet erg bijzonder. Meh... andere Japanse studio's vind ik zeker niet geweldig. Dreamworks maak wel leuke films maar ze zijn technisch bagger. Kortom moet je The Black Cauldron eens opnieuw kijken.

Ik heb enorm veel respect voor traditionele animatie (de tijd die er in is gaan zitten en hoe mooi het er vaak uit ziet), maar ik moet toch zeggen dat ik het niet mee eens ben dat een studio als Pixar technische bagger aflevert. Wall-E is zo bijvoorbeeld briljant vormgegeven: de animatie van de robots is technisch zó meesterlijk dat ze aan mimiek genoeg hebben om emoties over te kunnen brengen. Omdat CGI de mogelijkheid biedt meer details te tonen, kunnen de gezichtsuitdrukkingen van de personages subtieler zijn. Het is daarom maar de vraag of een film als Wall-E dezelfde impact zou hebben gehad als hij met de hand getekend was.


avatar van Geno

Geno

  • 298 berichten
  • 224 stemmen

Ik heb de previw gezien van The Black Cauldron (dank doorvoor!); maar toch vind ik hier dus niets meer aan! Het doet me aan Wiki de Viiking en Nils Holgerson denken van vroeger... toen erg leuk, nu schokkerig en wild en 'plat'. Sterker, laatst ging ik ook eens zitten voor het toentertijd het zo bejubelde The Lion King; ik wist niet wat ik zag; dit doet me dus helemaal niets.

De animatiefilms van Pixar e.d. hebben er cinematografische aspecten van 'diepte' aan toegevoegd die in de 'platte' films en filmpjes geen enkele of nauwelijks een rol speelden; namelijk, ten eerste lijken de figuren nu bijna in 3D over het beeld te lopen - zo levensecht. Maar ook het even 'stilstaan' bij specifieke momenten en het inzoomen op gezichtsuitdrukkingen en houdingen die er op dat moment iets uit moeten drukken, dat is best revolutionair en wat mij betreft ongekend goed gedaan, en hoe dan ook.... daardoor voor mij pas interessant.


avatar van nakada

nakada

  • 2202 berichten
  • 1645 stemmen

@baspls

Waarom is qua techniek handgetekende animatie sowieso beter dan CGI. ? Een waarde oordeel hangen aan het resultaat lijkt mij nog enigszins mogelijk, hoewel het ook dan vooral een smaak oordeel zal zijn.

Je valt alle films af als technisch bagger, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat. Dan springt TBC er niet echt bovenuit. Hij heeft zeker de grafische kwaliteit van Disney, die altijd hoog is geweest. Verder geef je bij het TBC topic als pluspunt aan dat deze film als eerste CGI gebruikte ( technisch ver vooruit ) terwijl het hier geen goed woord kan krijgen. Overigens is het volgens mij niet eens deze, maar een andere Disney film. Een andere techniek, bewegende achtergronden, heeft Disney ook al veeeel eerder gedaan in een korte zwart/wit film. Verder kan ik zo snel geen technieken bedenken die deze film zo bijzonder zou moeten maken.

Ga er van uit dat zowel Rango als TBC animatie films zijn en laat het productieproces even buiten beschouwing en beoordelen we dan de films alleen op resultaat. Dan kan ik alleen maar concluderen dat Rango qua animatie velen malen rijker is met oneindig meer detaillering. Gaf TBC een prima donkere sfeersetting, dan vind ik de stoffige western sfeer van Rango toch veel beter overkomen. De '3D' bij Rango is veel beter en komt in TBC overigens maar sporadisch voor, over beweging in de achtergrond hoeven we het eigenlijk niet eens te hebben.

De animatiewereld heeft niet stilgezeten sinds 1985. Maar ik proef een zekere aversie van jou tegen computer animatie. Had ik ook ooit en de eerste, Toy Story, overtuigde mij ook niet, maar inmiddels kunnen we concluderen dat de mogelijkheden vele malen groter zijn en de resultaten soms verbluffend. Maar inderdaad.....het is een andere techniek.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

NYSe schreef:

Ik heb enorm veel respect voor traditionele animatie (de tijd die er in is gaan zitten en hoe mooi het er vaak uit ziet), maar ik moet toch zeggen dat ik het niet mee eens ben dat een studio als Pixar technische bagger aflevert. Wall-E is zo bijvoorbeeld briljant vormgegeven: de animatie van de robots is technisch zó meesterlijk dat ze aan mimiek genoeg hebben om emoties over te kunnen brengen. Omdat CGI de mogelijkheid biedt meer details te tonen, kunnen de gezichtsuitdrukkingen van de personages subtieler zijn. Het is daarom maar de vraag of een film als Wall-E dezelfde impact zou hebben gehad als hij met de hand getekend was.

Natuurlijk is het wel een beetje mooi maar de meeste en vooral wat oudere computeranimatie ziet er vaak niet uit. Wall-E had in 2d-animatie of Stop-motion ook echt wel erg mooi kunnen worden.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Natuurlijk is het wel een beetje mooi maar de meeste en vooral wat oudere computeranimatie ziet er vaak niet uit. Wall-E had in 2d-animatie of Stop-motion ook echt wel erg mooi kunnen worden.

CGI verouderd inderdaad erg snel. Laatst Tron gezien, ziet er werkelijk niet uit. Maar een film als Rango is vooral fotografisch erg mooi, iets dat traditionele 2D-animatie mist. Die bezitten dan soms weer een soort schilderachtige kwaliteit die 3D-computeranimatie vaak weer niet heeft. Wall-E had als een schilderachtige 2D-animatiefilm ongetwijfeld mooi kunnen worden, alleen is daar niet voor gekozen omdat de mimiek van de robots nu eenmaal extreem gedetailleerd en plastisch moet worden neergezet. Stopmotion had misschien gewerkt, alleen vind ik de eerste helft van de film nu zó ongelooflijk mooi dat je mij niet hoort klagen over het feit dat ze uiteindelijk maar voor de computer gekozen hebben.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Geno schreef:

Ik heb de previw gezien van The Black Cauldron (dank doorvoor!); maar toch vind ik hier dus niets meer aan! Het doet me aan Wiki de Viiking en Nils Holgerson denken van vroeger]

Oei, dat is een zieke belediging voor Disney ( ) Weet je dat dat (leuke maar) knullige en goed kopen filmpjes waren? Dit is een van de duurste films uit die tijd en de allerduurste animatie film van de Jaren '80!!! Vergelijk de techniek met die van films die rond die tijd zijn gemaakt.

... toen erg leuk, nu schokkerig en wild en 'plat'. Sterker, laatst ging ik ook eens zitten voor het toentertijd het zo bejubelde The Lion King; ik wist niet wat ik zag; dit doet me dus helemaal niets.

Wat is er mis met een normale animatiefilm? Animatie was altijd (zoals jij het noemt) "plat". Er zit wel degelijk diepte in. The Lion King is helemaal met de computer ingekleurd en dus eigenlijk niet hiermee te vergelijken. Vat het niet verkeerd op maar wat is er mis met jou?

De animatiefilms van Pixar e.d. hebben er cinematografische aspecten van 'diepte' aan toegevoegd die in de 'platte' films en filmpjes geen enkele of nauwelijks een rol speelden; namelijk, ten eerste lijken de figuren nu bijna in 3D over het beeld te lopen - zo levensecht. Maar ook het even 'stilstaan' bij specifieke momenten en het inzoomen op gezichtsuitdrukkingen en houdingen die er op dat moment iets uit moeten drukken, dat is best revolutionair en wat mij betreft ongekend goed gedaan, en hoe dan ook.... daardoor voor mij pas interessant.

CGI of Computer animatie is 3D (jij noemt het "diepte") en Cel-animatie en 2D-computer animatie zijn 2D (jij noemt het "Plat"). Ik wil niet veel zeggen maar voor die tijd waren de shots ook normaal uit de zelfde hoeken als bij live-action als je dat bedoeld. Daar is dus niets revolutionairs aan. Alleen animatiefilms uit de 30's of 40's en tv- tekenfilms zijn niet op die manier. Kijk de film maar gewoon er zitten nog veel mooiere scènes in maar dat zijn spoilers snap je. Begrijp me niet verkeerd maar iemand met smaak moet ook klassiekers gaan kijken en niet alleen actuele films (zo ook bij animatie).


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

nakada schreef:

Waarom is qua techniek handgetekende animatie sowieso beter dan CGI.

Dat is mijn persoonlijke mening. Ik hou heel erg van handgetekende animatie en vind CGI meestal wat minder.

Een waarde oordeel hangen aan het resultaat lijkt mij nog enigszins mogelijk, hoewel het ook dan vooral een smaak oordeel zal zijn.

Je valt alle films af als technisch bagger, maar uiteindelijk gaat het om het resultaat. Dan springt TBC er niet echt bovenuit. Hij heeft zeker de grafische kwaliteit van Disney, die altijd hoog is geweest. Verder geef je bij het TBC topic als pluspunt aan dat deze film als eerste CGI gebruikte ( technisch ver vooruit ) terwijl het hier geen goed woord kan krijgen. Overigens is het volgens mij niet eens deze, maar een andere Disney film. Een andere techniek, bewegende achtergronden, heeft Disney ook al veeeel eerder gedaan in een korte zwart/wit film. Verder kan ik zo snel geen technieken bedenken die deze film zo bijzonder zou moeten maken.

The Black Cauldron was in heel veel dingen de eerste en na Snow White een van de bijzonderste films van Disney. Veel mensen denken dat The Great Mouse Detective de eerste met CGI was maar het is een feit dat dat The Black Cauldron is. Wikipedia, Boeken CGI tijdlijn zeggen het allemaal The Black Cauldron is de eerste animatiefilm met CGI, APT, heeft een Cult-status, een debut voor Tim Burton, Laatste werk van Milt Kahl, op een na laatste van Eric Larson, Don Bluth heeft nog een beetje aangewerkt, Muziek van Elmer Bernstein. Hij is alleen niet zo bekend en dat is de rede. Overigens bestaat CGI pas sinds 1982 in de film wereld. Star Trek: The Wrath of Kahn is de eerste film met CGI en The Black Cauldron heeft beter effecten.

Ga er van uit dat zowel Rango als TBC animatie films zijn en laat het productieproces even buiten beschouwing en beoordelen we dan de films alleen op resultaat. Dan kan ik alleen maar concluderen dat Rango qua animatie velen malen rijker is met oneindig meer detaillering. Gaf TBC een prima donkere sfeersetting, dan vind ik de stoffige western sfeer van Rango toch veel beter overkomen. De '3D' bij Rango is veel beter en komt in TBC overigens maar sporadisch voor, over beweging in de achtergrond hoeven we het eigenlijk niet eens te hebben.

Niet alleen de achtergrond maar ook effecten zoals vuur, rook en de dood van de bad-guy zijn helemaal CGI. Persoonlijk vind ik The Black Cauldron vele male beter. Ik hou veel meer van Fantasy dan Western en Rango is best wel saai verongelijking met The Black Cauldron.

De animatiewereld heeft niet stilgezeten sinds 1985. Maar ik proef een zekere aversie van jou tegen computer animatie. Had ik ook ooit en de eerste, Toy Story, overtuigde mij ook niet, maar inmiddels kunnen we concluderen dat de mogelijkheden vele malen groter zijn en de resultaten soms verbluffend. Maar inderdaad.....het is een andere techniek.

Helaas heeft die niet stilgezeten. Vergelijk The Black Cauldron eens met The Fox and the Hound of andere films uit die tijd.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

NYSe schreef:

CGI verouderd inderdaad erg snel. Laatst Tron gezien, ziet er werkelijk niet uit. Maar een film als Rango is vooral fotografisch erg mooi, iets dat traditionele 2D-animatie mist. Die bezitten dan soms weer een soort schilderachtige kwaliteit die 3D-computeranimatie vaak weer niet heeft. Wall-E had als een schilderachtige 2D-animatiefilm ongetwijfeld mooi kunnen worden, alleen is daar niet voor gekozen omdat de mimiek van de robots nu eenmaal extreem gedetailleerd moet worden neergezet. Stopmotion had misschien gewerkt, alleen vind ik de eerste helft van de film nu zó ongelooflijk mooi dat je mij niet hoort klagen over het feit dat ze uiteindelijk maar voor de computer gekozen hebben.

Ik hou toch erg veel van dat prachtige schilderachtige effect. Zoals ik al zij moet je de effecten van The Black Cauldron eens vergelijken met andere vroege CGI zoals Tron, The Wrath of Kahn noem het maar op.


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

baspls schreef:

(quote)

Ik hou toch erg veel van dat prachtige schilderachtige effect. Zoals ik al zij moet je de effecten van The Black Cauldron eens vergelijken met andere vroege CGI zoals Tron, The Wrath of Kahn noem het maar op.

Verschil is natuurlijk of je CGI bekijkt in een animatiefilm of in een live-actionfilm. Gedateerde computeranimatie valt in de eerste een stuk minder uit de toon dan in de laatste. Is ook meteen de reden dat ik computeranimatiefilms (over het algemeen) beter kan waarderen dan live-actionfilms met veel CGI.


avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

  • 979 berichten
  • 0 stemmen

Heren, ik zou een topicje maken!


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Meteen maar gedaan : Animatie - 2D vs 3D - MovieMeter


avatar van NYSe

NYSe

  • 1749 berichten
  • 1611 stemmen

baspls schreef:

Vat het niet verkeerd op maar wat is er mis met jou?

Ben benieuwd hoe Geno dit op moet vatten.


avatar van Geno

Geno

  • 298 berichten
  • 224 stemmen

Oh jee... gevoelige snaar geraakt... haha

Terecht dat ik word gekapitteld; ik gebruik de verkeerde terminologieen, en.... nog erger ik spreek zonder enige kennis van zaken... ok. Bovendien raak ik de snaar van niet alleen film liefhebbbers, maar van filmkenners; dat ben ik niet... en pretendeer dat ook niet.

Ik probeerde uitdrukking te geven en op mijn manier te analyseren waarom Rango mij zo aansprak, en al enige tijd dit genre uberhaupt... en vooral mijn bewondering uitspreken voor dit soort films; ik kan er erg van genieten.

Ik bekijk deze films totaal zonder enige kennis van zaken maar alleen als liefhebber, met een open mind; doet het me iets of totaal niet.

En welke technieken erop losgelaten zijn doet er voor mij niet toe (sorry), en dat de huidige animatiefilms wat mij betreft alle ander voorgaande en dure en baanbrekende animatiefilms in een hoek zet, evenmin.

Anders gezegd; ik kan iets niet goed vinden omdat het duur was of leuk in die tijd of omdat het uit die of die studio komt... : O


avatar van nakada

nakada

  • 2202 berichten
  • 1645 stemmen

Zo bekijk ik ook films.


avatar van nakada

nakada

  • 2202 berichten
  • 1645 stemmen

baspls schreef:

Dat is mijn persoonlijke mening. Ik hou heel erg van handgetekende animatie en vind CGI meestal wat minder.

Dat kan natuurlijk.

The Black Cauldron was in heel veel dingen de eerste en na Snow White een van de bijzonderste films van Disney. Veel mensen denken dat The Great Mouse Detective de eerste met CGI was maar het is een feit dat dat The Black Cauldron is. Wikipedia, Boeken CGI tijdlijn zeggen het allemaal The Black Cauldron is de eerste animatiefilm met CGI, APT, heeft een Cult-status, een debut voor Tim Burton, Laatste werk van Milt Kahl, op een na laatste van Eric Larson, Don Bluth heeft nog een beetje aangewerkt, Muziek van Elmer Bernstein. Hij is alleen niet zo bekend en dat is de rede. Overigens bestaat CGI pas sinds 1982 in de film wereld. Star Trek: The Wrath of Kahn is de eerste film met CGI en The Black Cauldron heeft beter effecten.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar heeft helemaal niets te maken met de uiteindelijke film. Overigens wordt op een Disney Bluray wel degelijk The great mouse detective aangewezen als eerste film met CGI ( Met name het klokraderwerk ).

Niet alleen de achtergrond maar ook effecten zoals vuur, rook en de dood van de bad-guy zijn helemaal CGI. Persoonlijk vind ik The Black Cauldron vele male beter. Ik hou veel meer van Fantasy dan Western en Rango is best wel saai verongelijking met The Black Cauldron.
Als er zoveel van de door jou verafschuwde CGI in TBC zit, waarom vind je het dan de beste animatie film ?

Helaas heeft die niet stilgezeten. Vergelijk The Black Cauldron eens met The Fox and the Hound of andere films uit die tijd.
Waarom helaas ?

Heb jij Legend of the guardians gezien ? Ook volledig CGI, meer fantasy. Maar ook daar ziet het er bij tijd en wijle fenomenaal uit.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

nakada schreef:

Overigens wordt op een Disney Bluray wel degelijk The great mouse detective aangewezen als eerste film met CGI ( Met name het klokraderwerk ).

Dat is nou het erge. Niemand kent The Black Cauldron en daarom zeggen ze dat. Maar zoek het eens op het staat op Wikipedia en bij Animation Lookback is het ook een feit.

Als er zoveel van de door jou verafschuwde CGI in TBC zit, waarom vind je het dan de beste animatie film ?

Ik hou niet zo van films die helemaal in de computer zijn gemaakt. De CGI in The Black Cauldron is slechts een extra voor een dramatisch effect.

Waarom helaas ?

Omdat ik wou dat Traditionele Animatie nog steeds de meest gebruikte animatie-vorm is. En in die tijd was bijna alles gewoon awesome!

]Heb jij Legend of the guardians gezien ? Ook volledig CGI, meer fantasy. Maar ook daar ziet het er bij tijd en wijle fenomenaal uit.

Heb hem gezien een 4,00 gegeven. Verhaal was wel goed, behalve dat het erg vaag was. De muziek was erg goed. En de animatie was wel mooi maar ik had liever dat hij gewoon traditioneel was.


avatar van baspls

baspls

  • 4118 berichten
  • 1673 stemmen

Geno schreef:

Oh jee... gevoelige snaar geraakt... haha

Nou ja, het is wel mijn favo film hé

Terecht dat ik word gekapitteld; ik gebruik de verkeerde terminologieen, en.... nog erger ik spreek zonder enige kennis van zaken... ok. Bovendien raak ik de snaar van niet alleen film liefhebbbers, maar van filmkenners; dat ben ik niet... en pretendeer dat ook niet.

Ik probeerde uitdrukking te geven en op mijn manier te analyseren waarom Rango mij zo aansprak, en al enige tijd dit genre uberhaupt... en vooral mijn bewondering uitspreken voor dit soort films; ik kan er erg van genieten.

Ik bekijk deze films totaal zonder enige kennis van zaken maar alleen als liefhebber, met een open mind; doet het me iets of totaal niet.

Dat is op zich ook wel goed maar een beetje kennis van zaken kan geen kwaad.

En welke technieken erop losgelaten zijn doet er voor mij niet toe (sorry), en dat de huidige animatiefilms wat mij betreft alle ander voorgaande en dure en baanbrekende animatiefilms in een hoek zet, evenmin.

Anders gezegd; ik kan iets niet goed vinden omdat het duur was of leuk in die tijd of omdat het uit die of die studio komt... : O

Daarom moet je The Black Cauldron maar gewoon eens kijken. Misschien vind je hem wel erg goed. Ik vind hem namelijk ook een erg mooi verhaal hebben. Ken je gewoon Disney films? Hou je een beetje van LOTR? Kijk maar gewoon eens


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

I think the metaphor broke my spleen

Eigenlijk heb ik voor een tijd een hekel aan Rango gehad. Ik had de film nog niet gezien maar ik werkte indertijd bij de Carrefour en naast mijn afdeling werden er DVDs verkocht. Als promotiemateriaal hadden ze Rango dan ook in de DVD speler gestoken maar geniaal als ze ginder zijn waren ze de afstandsbediening kwijtgeraakt waardoor ik een godganse dag datzelfde liedje van bij het menu hoorde. Je kunt je voorstellen dat ik dan ook ongecontroleerd terug ineenkromp toen de vriendin van mijn broer, die een grote Johnny Depp fan is, deze film wou opzetten en ik dat muziekje terug hoorde.

Maar het is best wel een vermakelijke zit geworden, al had ik het naar het einde toe wel een beetje gehad met de capriolen van de kameleon. Zeker het moment waarop hij levenloos naast de weg valt en hij wordt weggedragen door die insecten was me net iets teveel. Op zich nog wel leuk gedaan met The Man With No Name uit de Dollar trilogie van Leone als Spirit of the West te laten optreden maar dan had Verbinski er beter aan gedaan om Eastwood zelf de stem te laten doen in plaats van Timothy Olyphant. Nu krijg je een ietwat geforceerd personage naar mijn gevoel. Voor de rest bevat Rango nog wel een paar leuke knipogen naar andere films (Fear and Loathing in Las Vegas onder andere) maar het waarom vat ik eerlijk gezegd niet want titels als Star Wars hebben niet erg veel met het Western genre te maken. Neen, dan vond ik de toevoeging van de Lee van Cleef lookalike, Rattlesnake Jake, een betere zet. Een erg leuk personage en de perfecte afsluiter. Hij tilt de climax toch naar een iets hoger niveau.

Wat me eigenlijk nog het beste beviel aan Rango was de animatie. Ik had al vaker gehoord dat deze wel vrij degelijk was, was ook winnaar van de Oscar voor animatie van 2012 maar dat betekent niet dat het effectief goed is, maar dit overtreft eerlijk gezegd mijn verwachtingen. De smerige Western sfeer wordt goed in beeld gebracht maar het is vooral het design van de personages dat me erg aansprak. Deze keer geen typische loveable personages die op allerlei rugzakken en pennenzakken gedrukt kunnen worden ter marketing maar gewoon wat grauwere types zoals één of ander beest met een pijl door zijn kop. Animatiefilms van tegenwoordig (al spreek ik hier natuurlijk alweer gemakkelijk over een geruime tijdsperiode) moeten het meestal hebben van de bekende koppen die hun stem aan de personages verlenen. Makkelijk promotiemateriaal natuurlijk maar het is niet gezegd dat die acteurs effectief weten wat ze doen. Johnny Depp weet dat gelukkig wel en levert een geslaagd personage af. Het is en blijft natuurlijk een typisch Depp personage (hij begint dan ook meer en meer op een mengeling van personages te lijken) maar het is vermakelijk genoeg. Bill Nighy is ook altijd een geslaagde toevoeging aan een film en als Rattlesnake Jake steelt hij de show. Het is altijd tof om Claudia Black nog eens te zien/horen maar Timothy Olyphant had voor mij dus niet gehoeven en ik had hier dan ook veel liever Eastwood zelf in gezien.

Beetje moeilijk te beoordelen. Qua animatie is Rango zeker en vast geslaagd, zoveel moge duidelijk zijn. Qua cast heb je ook een geslaagd aantal acteurs maar het verhaaltje is bij vlagen nogal mager en niet elke verwijzing is even passend als de andere. Heb me op zich gelukkig wel geamuseerd en dat blijft natuurlijk de hoofdzaak.

3,5*


avatar van davidz352

davidz352

  • 206 berichten
  • 315 stemmen

Jammer dat Verbinski altijd moeite heeft met dosering.

Het begin van deze film is simpelweg te druk, en ook tegen het einde wordt het allemaal net wat te veel.

Neemt niet weg dat het een zeer vermakelijke film is, maar het had een stuk gedoseerder gekund.


avatar van ILDIB

ILDIB

  • 3010 berichten
  • 2344 stemmen

Gewoon een zeer prettige animatie, het mexico orkest maakt de film voor een groot deel.

Лучший частный хостинг