lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.607 nieuwsartikelen
  • 171.249 films
  • 11.328 series
  • 32.213 seizoenen
  • 633.529 acteurs
  • 196.948 gebruikers
  • 9.212.817 stemmen
Avatar
 
banner banner

Black Hawk Down (2001)

Oorlog / Drama | 144 minuten / 152 minuten (extended cut)
3,69 3.411 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 144 minuten / 152 minuten (extended cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore

IMDb beoordeling: 7,7 (438.661)

Gesproken taal: Engels en Somalisch

Releasedatum: 28 februari 2002

Plot Black Hawk Down

"Leave no man behind."

Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen wordt op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. Bedoeld als een operatie van een uur, loopt het echter flink uit de hand.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

SSG Matthew Eversmann

SFC Norm 'Hoot' Gibson

SPC John Grimes

LTC Danny McKnight

SFC Jeff Sanderson

MG William F. Garrison

CPT Mike Steele

SPC Shawn Nelson

PFC Todd Blackburn

SPC Lance Twombly

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

neo schreef:

zelfs op het kleine scherm is de film indrukwekkend, misschien nog wel meer dan de eerste keer in de bios. black hawk down moet het niet van patriot-onzin en vals amerikaans sentiment hebben (misschien heel even op het einde),

Nee, dat viel me ook erg mee. De film is wel gesponsord door het Pentagon, maar het is niet zo erg als in Behind Enemy Lines of We Were Soldiers. Verre van.

maar wat deze film wil zijn is niks meer als een correcte reconstructie van de events. en als dit het doel was van de makers, dan zijn ze daar meer dan geslaagd in. zoals josh hartnett karakter al verteld in de intro, ze hadden een simpele missie die uitliep op een groot conflict met een deel van de bevolking.

Maar toch een beetje door Amerikaanse ogen. Het is niet helemaal een waarheidsgetrouwe reconstructie, zoals ook al eerder in deze discussie naar voren kwam. Bovendien zijn er (voor Amerika pijnlijke) feiten uitgelaten.

wat volgt is maar weer eens het bewijs dat is dat iedereen kwetsbaar is. wat een somalische militaire gevangene al aangeeft doro o.k. corall naar voren te halen. verhoogd naar 4,5 sterren

o.k. corall? Wie/wat is dat?


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

herman78 schreef:

Maar toch een beetje door Amerikaanse ogen. Het is niet helemaal een waarheidsgetrouwe reconstructie, zoals ook al eerder in deze discussie naar voren kwam. Bovendien zijn er (voor Amerika pijnlijke) feiten uitgelaten.

dat valt ook nog mee. er had veel erger gehandeld kunnen worden door meer de aandacht te leggen op het feit dat er enkele neergestorte soldaten door de straten van mogadishu zijn gesleept bijvoorbeeld. en zo zijn er voor 'beide kanten' meer voorbeelden te noemen.


avatar van neo

neo

  • 15415 berichten
  • 9814 stemmen

wat ik eigenlijk bedoelde met dat o.k. corall was het volgende: o.k. corall wordt beschouwd als een van befaamde shoot outs uit het wilde westen. de somalische militair gebruikt dat stukje amerikaanse geschiedenis spottend door er k.o. corall van te maken, waarmee hij aangeeft in wat voor kwetsbare situatie ze daar zitten.


avatar van herman78

herman78

  • 3176 berichten
  • 1281 stemmen

okay, dank voor je uitleg, neo.

en hobbes, jij ook bedankt. ik zal er verder niet op doorgaan aangezien ik ook niet zo gek veel van de echte feiten weet en niet enorm zeker ben van mijn zaak.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3218 stemmen

Leuke standaard oorlogsfilm die op sommige momenten een beetje saai is, maar zodra de actiescenes komen ben je dat weer vergeten, die waren wel mooi gefilmd, vooral de RPG's. Hij was ook niet zo patriotistisch als ik verw8 had, alhoewel het natuurlijk wel kinderachtig is dat er halve waarheden in voorkomen. En zinnen als Tell my parents I fought well today zouden verboden moeten worden. En ik wil ook een minigun hebben. 3,5*


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

BoordAppel schreef:

En zinnen als Tell my parents I fought well today zouden verboden moeten worden.

dat heeft ie blijkbaar echt gezegd. in het echt heeft ie trouwens iets van 6 uur liggen doodbloeden.

En ik wil ook een minigun hebben.

daar kan ik het alleen maar hartgrondig mee eens zijn


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

BoordAppel schreef:

Leuke standaard oorlogsfilm die op sommige momenten een beetje saai is, maar zodra de actiescenes komen ben je dat weer vergeten...

Grappig, juist door die overkill aan actiescènes vond 't wat saai worden eigenlijk...


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3218 stemmen

Hobbes schreef:

dat heeft ie blijkbaar echt gezegd. in het echt heeft ie trouwens iets van 6 uur liggen doodbloeden.

Tsja, ik blijf t n jeukzin vinden. Maar goed dat ie in de film iets sneller doodgaat anders was t wel erg saai geworden.


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

ik denk eerder omdat er dan te veel de nadruk werd gelegd op het feit dat die jongen eigenlijk een simpele verwonding had. in de film lijkt 't alsof 't meteen een afgelopen zaak is maar in het echt had ie aan het begin slechts een verwonding die ze op de eerste hulp van een ziekenhuis hadden kunnen verhelpen.

hij is dus gewoon doodgebloed. iets waar de vader van die jongen (die zelf ook ranger is geweest) enorm kwaad over was


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Black hawk down bevatte veel actie, de film was gewoon een en al actie , maar ook dat verveelt wel. De film is best realistisch in beeld gebracht en de film ziet er zeer mooi uit. Een schitterende fotografie maakt deze film ook al het bekijken waard. Maar ik kwam toch met een leeg gevoel de cinema uit. Het grote minpunt was dat alles te eentonig was. Maar al bij al toch zeker een zeer goede oorlogsfilm. 3*


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Een enorm goeie oorlogsfilm wat mij betreft. En stop nu eens met al die zever over patriotisme enzo. Een film is gemaakt om mensen te plezieren.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Newbie schreef:

Een film is gemaakt om mensen te plezieren.

ja mee eens...

Newbie schreef:

En stop nu eens met al die zever over patriotisme enzo.

...MAAR als je de indruk wekt dat je een film baseert op waargebeurde feiten lijkt het me niet meer dan fair dat je de feiten ook juist weergeeft. En dat is in deze film niet geheel het geval: we weten inmiddels allemaal wel dat amerikanen alle objectiviteit wel eens uit het oog willen verliezen; Net als in deze film dus!

Overigens betekend bovenstaande kritiek niet dat ik deze film slecht vond; integendeel zelfs!


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12614 berichten
  • 5655 stemmen

Newbie schreef:

Een enorm goeie oorlogsfilm wat mij betreft. En stop nu eens met al die zever over patriotisme enzo. Een film is gemaakt om mensen te plezieren.

mee eens. maar als een film vol patriotisme zit, erger ik me hieraan, waardoor de film zijn doel (namelijk mij te plezieren) mis loopt.


avatar van Banjo

Banjo

  • 1996 berichten
  • 4196 stemmen

In het begin dacht ik ook dit word een lange zit met idd patriotisme. Maar na 15 min bleef daar weinig van over. en werd het een geweldige spannende film. maar het blijfen natuurlijk americanen bigger and better. maar goede films maken kunnen ze wel!

4 sterren


avatar van Hemdale

Hemdale

  • 2222 berichten
  • 8617 stemmen

Inderdaad had ik ook. Ik vond dit ook een hele goeie oorlogs film! 4*


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Agony schreef:

...MAAR als je de indruk wekt dat je een film baseert op waargebeurde feiten lijkt het me niet meer dan fair dat je de feiten ook juist weergeeft. En dat is in deze film niet geheel het geval:

was je er misschien bij als het voorval gebeurde? Niemand weet er het preciese af, behalve de soldaten zelf, en die kunnen het niet verwoorden omdat ze te veel hebben gezien en geleden. DUS... u kunt niet wetn ofdat de film de juiste weergave is, wat mij betreft lijkt het redelijk realistis en ik wil best geloven dat het zo ongeveer gelopen zal hebben. Ik zou niet weten waar het blijkt dat de feiten te pro-amerikaans worden. Vertel het me maar gerust, ik ben bereid mijn mening om te draaien als ge gelijk hebt.


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Banjo schreef:

maar het blijfen natuurlijk americanen bigger and better.

het is ook zo, waarom mogen ze dat niet tonen. Dat ze beter zijn qua gedachte gang en hun doen, laat ik achterwege. Daarover heb ik geen vastaand standpunt.


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

Newbie schreef:

was je er misschien bij als het voorval gebeurde? Niemand weet er het preciese af, behalve de soldaten zelf, en die kunnen het niet verwoorden omdat ze te veel hebben gezien en geleden. DUS... u kunt niet wetn ofdat de film de juiste weergave is, wat mij betreft lijkt het redelijk realistis en ik wil best geloven dat het zo ongeveer gelopen zal hebben. Ik zou niet weten waar het blijkt dat de feiten te pro-amerikaans worden. Vertel het me maar gerust, ik ben bereid mijn mening om te draaien als ge gelijk hebt.

wel lekker naief om te denken dat dit de enige juiste weergave is: de somaliers worden standaard afgeschilderd als brute doorgedraaide gekken met een geweer, er wordt totaal geen melding gemaakt hoe deze situatie is ontstaan (wellicht gedacht aan het feit dat de amerikanen daar zelf schuld aan zijn), de film is gemaakt door Amerikanen (die hebben echt niet de visie van de somaliers gevraagd). Als jij dit gelooft: ga je gang, maakt mij ook niet uit, maar ik neem dit soort verhalen met een korreltje zout als je het niet erg vind. Blijf er overigens wel bij dat het gewoon een goed gemaakte oorlogsfilm is.


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Agony schreef:

er wordt totaal geen melding gemaakt hoe deze situatie is ontstaan (wellicht gedacht aan het feit dat de amerikanen daar zelf schuld aan zijn)

daar gaat het ook niet over. Het is geen film over somalie, het is een film over een groep soldaten die vast komt te zitten in een vijandig gebied. En dat is toevallig in Somalie.

de film is gemaakt door Amerikanen (die hebben echt niet de visie van de somaliers gevraagd).

en daar ga je de fout in. De film is gebasseerd op het boek van Mark Bowden. Die is (samen met een fotograaf) naar Somalie gereisd, heeft de plekken daar bezocht en heeft met meerdere mensen gesproken die bij dat gevecht zijn geweest. Dit komt in de film helaas niet helemaal goed tot uiting.


avatar van mr.Frielink

mr.Frielink

  • 744 berichten
  • 0 stemmen

wel lekker naief om te denken dat dit de enige juiste weergave is: de somaliers worden standaard afgeschilderd als brute doorgedraaide gekken met een geweer, er wordt totaal geen melding gemaakt hoe deze situatie is ontstaan (wellicht gedacht aan het feit dat de amerikanen daar zelf schuld aan zijn), de film is gemaakt door Amerikanen (die hebben echt niet de visie van de somaliers gevraagd). Als jij dit gelooft: ga je gang, maakt mij ook niet uit, maar ik neem dit soort verhalen met een korreltje zout als je het niet erg vind. Blijf er overigens wel bij dat het gewoon een goed gemaakte oorlogsfilm is.


Precies Agony. Ook vond ik de film teveel het "Lets Go To War" principe uitstralen, met een aantal scenes waarbij ik ook m'n twijfels had over de betrouwbaarheid van scenes De scene waarin de uitgeputte soldaten worden toegejuicht door de plaatselijke bevolking, en dan zo'n overdreven muziekje eronder.
Natuurlijk ben ik ook maar een leek wat betreft politieke achtergronden van oorlogen, en misschien is het wel een juiste weergave van de oorlog, en waren de Amerikaanse soldaten daadwerkelijk zo chauvinistisch, maar dat neemt niet weg dat het er allemaal wel erg dik bovenop ligt.


avatar van Plintkabouter

Plintkabouter

  • 144 berichten
  • 351 stemmen

Super coole atcie en gevechten en oorlog . 4 sterren.


avatar van Vyvre

Vyvre

  • 422 berichten
  • 185 stemmen


avatar van NERD

NERD

  • 1704 berichten
  • 1380 stemmen

Misschien een fan van het genre oorlogsfilms


avatar van Plintkabouter

Plintkabouter

  • 144 berichten
  • 351 stemmen

Zolang het in films is, en zo mooi op het doek gezet wel.


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Ook ik neem alle verfilmde "waargebeurde verhalen" niet 100% voor werkelijkheid. Dat gaat ook niet als je het aantrekelijk wilt maken, je een documentaire krijgen. Er zit altijd wat verheerlijking in.

De film zelf vond ik toch niet zo pro-amerikaans, ze hebben daar toch niks verbeterd, integendeel. Ze hebben geen verbeterd resultaat laten zien. Dus pro-US? --> neen.


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Agony schreef:

wel lekker naief om te denken dat dit de enige juiste weergave is: de somaliers worden standaard afgeschilderd als brute doorgedraaide gekken met een geweer, er wordt totaal geen melding gemaakt hoe deze situatie is ontstaan de film is gemaakt door Amerikanen (die hebben echt niet de visie van de somaliers gevraagd).

Ik kan ook moeilijk geloven dat al die zwartjes recht naar een mitrailleur zullen lopen zoals in de film. Daar heb je gelijk in. Alhoewel, het blijft een ander volk, een ander achtergrond, andere gewoontes,... Ik denk (een gedachte kan fout zijn) dat je wel eens zou kunnen verschieten wat die zwartjes allemaal in hun mars hebben (als ge dat zo hoort in ruanda ... gruwlijk).


avatar van Newbie

Newbie

  • 271 berichten
  • 353 stemmen

Hobbes schreef:

Dit komt in de film helaas niet helemaal goed tot uiting.

wie weet?


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Magnifieke oorlogsfilm met indrukwekkende fotografie en sublieme muziek van Hans Zimmer.

De film toont maar weer eens de zinloosheid van oorlog aan; in een oorlog die niet de jouwe is.

Prachtig. 4.5*

Oh ja, De kritiek op Amerika in deze film is niet van de lucht; dus patriottisch, wat ik ergens bij de reacties zag, is onzin. Het had voor hetzelfde geld ook over Zweedse soldaten die vechten in Afghanistan kunnen gaan.

Erg mooi verfilmd hoe kleine incidenten in een schijnbaar simpele operatie tot een complete ramp kunnen uitdraaien.
Een van de meest indrukwekkende oorlogfilms die ik sinds tijden gezien heb.


avatar van neo

neo

  • 15415 berichten
  • 9814 stemmen

FisherKing schreef:

sublieme muziek van Hans Zimmer.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

mr.Frielink schreef:

De scene waarin de uitgeputte soldaten worden toegejuicht door de plaatselijke bevolking, en dan zo'n overdreven muziekje eronder.

Was dat toejuichen ? Dit was meer uitlachen hoor. Schitterende scene die de laffe terugtocht symboliseerde

Лучший частный хостинг