Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 144 minuten / 152 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Josh Hartnett, Ewan McGregor en Tom Sizemore
IMDb beoordeling:
7,7 (438.661)
Gesproken taal: Engels en Somalisch
Releasedatum: 28 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Amazon Prime
Bekijk via Viaplay
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Black Hawk Down
"Leave no man behind."
Het waargebeurde verhaal van de slag om Mogadishu, de langste grondstrijd met Amerikaanse troepen sinds Vietnam. Een elite-team van 120 Amerikaanse militairen wordt op 3 oktober 1993 in Mogadishu gedropt om 2 Somalische luitenanten te ontvoeren. Bedoeld als een operatie van een uur, loopt het echter flink uit de hand.
Externe links
Acteurs en actrices
SSG Matthew Eversmann
SFC Norm 'Hoot' Gibson
SPC John Grimes
LTC Danny McKnight
SFC Jeff Sanderson
MG William F. Garrison
CPT Mike Steele
SPC Shawn Nelson
PFC Todd Blackburn
SPC Lance Twombly
Video's en trailers
Reviews & comments
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het is toch ook niet vreemd dat je medelijden krijgt met de soldaten?
Die volgen ook maar bevelen op van een stel stropdassen.
Vaak wordt dat uitgelegd als een oorlogs-spotje dat de Amerikanen de zogenaamde helden moeten voorstellen. Als er reden is om een land binnen te vallen waar mensenrechten dagelijks met voeten worden getreden sta ik daar volledig achter. De voorbereiding moet alleen stukken beter. Amerika ziet vaak niet in dat je in sommige gebieden niet perse een oorlog kan winnen, doordat je de meeste en beste wapens hebt. Guerrilla-oorlogen zijn ze gewoon niet zo best in. In Somalië werd de boel ook onderschat en de gevolgen komen in BHD goed aan het licht.
In die nauwe straatjes is het ook bijna onmogelijk om de echte soldaten van de burgers te onderscheiden. 1 les moet Amerika echt eens leren en dat is dat ze geen enkele tegenstander meer moeten onderschatten. Dat ze soms in moeten grijpen ben ik het wel mee eens. Zou ook niet willen weten als genocide en andere vreselijke zaken gewoon niet aangepakt zouden worden. Waar zou de wereld dan heen gaan?
AnthonyG.
-
- 356 berichten
- 348 stemmen
In een oorlog zijn er geen 'goede' en 'slechte'.
Maar wel een betere en een slechtere. (maar dan ga je filosofisch denken)
In vrede is er trouwens ook geen goede of een slechte.
simonvinkie
-
- 2271 berichten
- 827 stemmen
Black Hawk Down
Net gezien. Vrij overdonderde film, maar niet van topklasse. Een grootte chaos zo kan je deze film het best omschrijven. Gigantisch veel geschiet, geschreeuw maar het maakt wel indruk op je.
Het begint eigenlijk vrij matig. De film probeert aan het begin iets te dramatisch te doen. En de dialogen zijn vrij standaard. Maar als ´´ het ´´ begint. Gaat ook het niveau van de film vooruit.
Visueel ik de film geweldig. Prima camerastandpunten en de montage was ook goed. Dat beviel me allemaal. Een plot was er helaas niet echt in te bekennen. Dat was wel een beetje jammer.
Ook de muziek was uitstekend. Minpunt was wel dat de personages allemaal wat oppervlakkig bleven. Opzich deed de cast het goed. Heel veel bekende acteurs kwamen voorbij. Josh Harnett, Tom Sizemore, Evan McGregor, Orlando Bloom en nog wat acteurs.
Prima oorlogsfilm dus.
3,5*
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
In een oorlog zijn er geen 'goede' en 'slechte'.
Waarom worden de Amerikanen hier dan als de "goede" afgebeeld? Hehe, op zo'n comment was ik aan het wachten ! (weet goed genoeg dat er niets of niemand goed is aan/in oorlog...)
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
" alsof zei de goede waren"
Dus de amerikanen waren de slechten?
(leer schrijven zei=/=zij)
Ja...!
En sorry van men fout...! Zal het nooit meer proberen te maken! Maar oh we als ik u ooit op een fout betrap !
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Het is toch ook niet vreemd dat je medelijden krijgt met de soldaten?
Die volgen ook maar bevelen op van een stel stropdassen.
Vaak wordt dat uitgelegd als een oorlogs-spotje dat de Amerikanen de zogenaamde helden moeten voorstellen. Als er reden is om een land binnen te vallen waar mensenrechten dagelijks met voeten worden getreden sta ik daar volledig achter. De voorbereiding moet alleen stukken beter. Amerika ziet vaak niet in dat je in sommige gebieden niet perse een oorlog kan winnen, doordat je de meeste en beste wapens hebt. Guerrilla-oorlogen zijn ze gewoon niet zo best in. In Somalië werd de boel ook onderschat en de gevolgen komen in BHD goed aan het licht.
In die nauwe straatjes is het ook bijna onmogelijk om de echte soldaten van de burgers te onderscheiden. 1 les moet Amerika echt eens leren en dat is dat ze geen enkele tegenstander meer moeten onderschatten. Dat ze soms in moeten grijpen ben ik het wel mee eens. Zou ook niet willen weten als genocide en andere vreselijke zaken gewoon niet aangepakt zouden worden. Waar zou de wereld dan heen gaan?
Ivm Amerikanen doen ook maar wat die mensen in hun stropdassen willen...
Kan je ook zeggen van veel mensen die vochten voor Hitler of bijna alle Moslims die vechter voor Allah! Maar toch moeten die Amerikanen en vele anderen burn motherfucker burn gaan zingen in het Oosten en Nazi's vuile moffen noemen en Vietcong/Japanners yellow basterds noemen...! Dan nog maar te zwijgen van al die martelingstechnieken vroeger...! Nuja, ik praat niemand goed maar the US Army ook zeker niet hoor!
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik wil overal graag op reageren hoor louisvf, maar quote in het vervolg alleen het stukje uit mijn tekst waar je het niet mee eens bent.
Komt nu over dat ik zeg "peren zijn lekker" en jij als antwoord geeft:"Nou, een pizza met ansjovis is anders heel slecht voor je hoor"!
Je respons komt nergens overeen met mijn stellingen.
Maar goed, Nazi's vuile moffen noemen is natuurlijk een understatement.
Die gasten zijn het woord mens niet waard. Ze genoten er echt van om mensen te vermoorden of te martelen of wat voor helse agenda ze dan ook hadden. Nazi's zie ik niet als beroepssoldaten, maar als een afscheiding mislukkingen van mensen die vrij spel hadden waardoor ze hun zieke gedachtes de vrije loop konden laten.
Allah heb ik nog niet gezien en ook niet met stropdas.
Vechten voor een geloofsovertuiging is gewoon een reden bedenken om je haat bot te vieren op andersdenkenden.
Helaas al veel te vaak als reden gebruikt om oorlogen in het verleden en heden te beginnen.
De Vietcong moest zichzelf ook maar verdedigen ja en aan beide kanten werden er martelingen uitgevoerd om informatie los te krijgen. Van beide kanten niet goed te praten, maar ik denk dat je als soldaat in die hitte, in de rimboe knettergek en paranoia zou worden en het enige wat je dan nog kan is de vijand als een ding te gaan zien wat uitgeroeid moet worden.
En de Vietcong was ook niet echt een groepje plattelandsvrouwen he?
Verder kijk ik altijd hoe en waarom een oorlog wordt begonnen.
Hitler liep gewoon Polen binnen, begon Joden uit te roeien etc.etc.
Hij was een erg zieke man en moest gestopt worden.
En als er dus genoeg informatie aanwezig is dat een land aan genocide doet en andere onmenselijke zaken vind ik het een nobel streven om daar als in dit geval Amerika iets tegen te willen doen.
Moet de hele wereld dan altijd maar oogluikend toekijken dat in sommige landen gewoon zaken blijven gebeuren die niet thuishoren in een beschaafde wereld?
louisvf
-
- 1462 berichten
- 2523 stemmen
Ja ik praat hun ook niet goed hoor!
Maar oke ik snap wel wat je bedoeld !
Film Fan
-
- 926 berichten
- 2154 stemmen
Spannende oorlogsfilm die van de ene begrijpelijke fout naar de andere dramatische fout rolt. Scott heeft wederom een prima film afgeleverd en heeft hier terecht een Oscar voor ontvangen. De film laat van dichtbij een realistisch beeld zien van de waanzin van oorlog.
vantagev82
-
- 145 berichten
- 131 stemmen
Waarom worden de Amerikanen hier dan als de "goede" afgebeeld? Hehe, op zo'n comment was ik aan het wachten ! (weet goed genoeg dat er niets of niemand goed is aan/in oorlog...)
Menig land mag blij zijn met het westen en de USA. Zonder Amerika hadden we echt wel duits gesproken. Dat alles niet altijd koek en ei is, is logisch. Het gaat om leven en dood. Zo simpel is het.
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Waarom worden de Amerikanen hier dan als de "goede" afgebeeld? Hehe, op zo'n comment was ik aan het wachten ! (weet goed genoeg dat er niets of niemand goed is aan/in oorlog...)
Dat is gewoon de keuze van de regisseur. Het is ook meestal dat je meekijkt in de ogen van de 'goede', anders kan de gemiddelde filmkijker geen sympathie hebben voor het verhaal. Ik vind het juist goed om die grens te overschrijden, denk aan Der Untergang, daar heb ik echt geen sympathie voor Hitler en toch is het een goede film.
606
-
- 23834 berichten
- 12032 stemmen
,denk aan Der Untergang, daar heb ik echt geen sympathie voor Hitler en toch is het een goede film.
Zal mooi zijn als er überhaupt iemand sympathie krijgt voor zo man,
Dan ben je behoorlijk van lotje getikt.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Waarom worden de Amerikanen hier dan als de "goede" afgebeeld? Hehe, op zo'n comment was ik aan het wachten ! (weet goed genoeg dat er niets of niemand goed is aan/in oorlog...)
Idd dat is wel het storends aan al die Hollywood filmpjes. De Amerikanen zijn altijd de goede. Hier stoort het me niet zo mede doordat ik weinig tot niets weet over de situatie in Mogadishu in die tijd. Misschien toch maar eens verdiepen hierin.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het is pas echt storend als in een oorlogsfilm de oorlogsmisdadigers worden neergezet als lieverdjes en de genen die hier iets aan willen doen als de slechteriken.
Wij hebben over het algemeen nou eenmaal een Westerse instelling en dus ook een andere invalshoek op zaken.
Ik zou dan ook verschrikkelijk moeten wennen als Japanners, Duitsers(ja zijn ook Westers, maar toch), Afrikaanse dictators, Vietnamezen als de goeden worden neergezet. Natuurlijk moet je ook niet blind zijn voor de oorlogsmisdaden die de Amerikanen soms tentoon hebben gesteld/tentoonstellen, maar ik sta vaak achter hun reden om ergens binnen te vallen en ga ik ze dus automatisch als de goeden zien. Als ik in Afrika was geboren als arme neger bijvoorbeeld was dit waarschijnlijk totaal anders geweest.
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Dat geld dan ook voor Irak?
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Als de enige reden was geweest om Sadam daar weg te krijgen had ik er achter gestaan. De reden dat ze er nu binnenvielen was, omdat er massavernietigingswapens zouden zijn. Voor mij ook genoeg om binnen te vallen, maar dit bleek helaas maar een verzinsel om toestemming te krijgen om binnen te vallen. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Irak vind ik nu dan ook persoonlijk 1 van de grootste miskleunen van het Amerikaanse leger. Totaal verkeerd ingeschat en met de verkeerde redenen binnengevallen.
Democratie is daar ook met geen mogelijkheid effies doorheen te drukken natuurlijk. Maar goed, nu maak ik me soms wel zorgen om Iran. Die zijn volgens mij echt bezig met enge plannetjes. Moeten we ze hun gang maar laten gaan n afwachten of we gelijk krijgern of niet?
kos
-
- 46479 berichten
- 8680 stemmen
Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten.
Ja, vooraf was het echter ook al vrij eenvoudig.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Bush en Powell &co verzonnen inderdaad maar een verhaaltje om steun van de Verenigde Naties te krijgen. Vrees dat alle soldaten die daar zijn omgekomen voor niks hebben gevochten. Ik vond het wel prettig dat Saddam en zijn mosterdgasvrienden en familie bestraft zijn voor hun wandaden. Dat is dan een klein lichtpuntje. Maar voor Saddam 1000 anderen helaas. Gebed zonder eind net zoals in veel Afrikaanse landen. Wat doen we eraan he?
kos
-
- 46479 berichten
- 8680 stemmen
In ieder geval niet wat ze nu gedaan hebben. Net zoals bij de Afrikaanse landen maken ze het telkens alleen maar erger.
snellejelle1985
-
- 37 berichten
- 410 stemmen
niet zo mijn ding!
het is een serieuze film maar ik heb het meer gezien als een lekker potje knal vermaak. kon er niet echt in komen verder, maar dat is een pure smaak kwestie!
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1799 stemmen
Democratie is daar ook met geen mogelijkheid effies doorheen te drukken natuurlijk. Maar goed, nu maak ik me soms wel zorgen om Iran. Die zijn volgens mij echt bezig met enge plannetjes. Moeten we ze hun gang maar laten gaan n afwachten of we gelijk krijgern of niet?
We krijgen mischien wel een nieuwe Koude Oorlog. Met het vooruitzicht dat onze fossiele brandstoffen gaan opraken. Vroeg of laat zal er nog maar weinig zijn. De landen waar het word gewonnen zullen eerst aan hun eigen land denken. Dus dan heb je straks een ruzie met heel Arabië en Rusland. Dus het is noodzakelijk om over 10-20 jaar compleet onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen, want anders hebben we echt een probleem.
Film Fan
-
- 926 berichten
- 2154 stemmen
[quote="
We krijgen mischien wel een nieuwe Koude Oorlog. Met het vooruitzicht dat onze fossiele brandstoffen gaan opraken. Vroeg of laat zal er nog maar weinig zijn. De landen waar het word gewonnen zullen eerst aan hun eigen land denken. Dus dan heb je straks een ruzie met heel Arabië en Rusland. Dus het is noodzakelijk om over 10-20 jaar compleet onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen, want anders hebben we echt een probleem.
Het is gods onmogelijk om in tien of twintig jaar van de fossiele brandstoffen af te komen maar dat geeft niet want volgens mij is er nog zat. Koud krijgen we het sowieso niet want men zegt dat het langzaam warm wordt. Dat er alternatieven moeten komen is evident maar wanneer die volledig in onze behoefte kunnen voorzien is de vraag.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1799 stemmen
De fossiele brandstof bronnen. Zullen mischien nog 40 jaar kunnen worden gebruikt voordat ze uitgeput zijn. Maar op een gegeven moment gooit Rusland het in de reserve. En dat kan dus een verkorting van 10 jaar opleveren.
Maar genoeg hierover.
Heb BHD al 5x gezien en nog steeds niet gestemd
Toch vind ik dit wel een van de betere oorlogsfilms van de 21ste eeuw. Tot nu toe dan
Film Fan
-
- 926 berichten
- 2154 stemmen
i.d.d. zand erover maar wel stemmen natuurlijk. Waarom na 5 x kijken niet gestemd? Zo moeilijk kan dit toch niet zijn? We wachten gespannen af!
dinhus
-
- 324 berichten
- 351 stemmen
Moest haast janken toen die twee neergestortte piloten het op moesten nemen tegenover een hoop somaliërs en de magazijnen uiteindelijk op waren..
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Mooie beelden, maar dit vind ik toch een van de mindere oorlogfilms. Het kruipt naar de langdradigheid toe.
- 2,5 -
Merk
-
- 95 berichten
- 215 stemmen
een lange film die heel rommelig begint, maar later veel beter wordt en veel spannender.
3,5*
acher710
-
- 17 berichten
- 68 stemmen
idd het begin is nogal verveelend maar. hij herpakt zich wel van het moment dat de eerste soldaaten beginnen te schieten.
Maar het is ook een diepgaande film.
Je leeft met de soldaten mee.
en het verhaal ja is waargebeurd dus ze kunnen er geen onmogelijke actie scene gaan inzetten zoals D-HARD ofzo.
Gerelateerd nieuws
Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott morgenavond (31 januari) op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'
Binnenkort vliegt 'Black Hawk Down' weg van Netflix
Oorlogsfilm 'Black Hawk Down' van Ridley Scott vrijdagavond 17 mei op televisie: 'Grimmig, hard en uiterst realistisch'
De tien best beoordeelde films van de jarige Ewan McGregor (53)
Bekijk ook
Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.509 reacties
Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.281 reacties
Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties
Platoon
Oorlog / Drama, 1986
822 reacties
Temple Grandin
Biografie / Drama, 2010
154 reacties
American Gangster
Biografie / Misdaad, 2007
993 reacties
Gerelateerde tags
ambushgebaseerd op boekmilitiakrijgsgevangenewoundsomaliawarlordfaminechaosarms dealergebaseerd op een waargebeurd verhaaldelta force vuurgevechtgevechtus militaryjaren 90helicopter crashmogadishu rescue operationpeacekeeper soldiersbloody violencestreet shootout
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2025 MovieMeter B.V.