lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.608 nieuwsartikelen
  • 171.267 films
  • 11.328 series
  • 32.215 seizoenen
  • 633.529 acteurs
  • 196.950 gebruikers
  • 9.212.869 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings: The Rings of Power - Seizoen 1 (2022)

3,30 243 stemmen

Alternatieve titel: Lord of the Rings

IMDb beoordeling: 6,9 (423.720)

Afleveringen: 8

Speelduur: 9 uur en 17 minuten

Ontwikkeld door: John D. Payne en Patrick McKay

Met: Markella Kavenagh, Joseph Mawle en Will Poulter

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Datum van release: vrijdag 2 september 2022

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

  • On Demand:

  • Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Lord of the Rings: The Rings of Power

In een tijd van relatieve vrede binnen de Tweede Era van Midden-Aarde volgen we een groep helden op een epische reis. Ze zijn op weg om de confrontatie aan te gaan met een lang gevreesd kwaad, dat weer de kop opsteekt. Zo willen ze voorkomen dat Midden-Aarde in duisternis verhuld raakt. Tijdens deze reis worden krachten gebundeld, en tonen zij van wie men dit het minst verwachtte zich als ware helden.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

  1. 1. A Shadow of the Past

    2 september 2022 (1 uur en 05 minuten)

    Galadriel is verontrust door tekenen van de terugkeer van een oud kwaad. Arondir doet een zorgwekkende ontdekking. Elrond wordt een intrigerende nieuwe onderneming voorgesteld. Nori breekt de meest diepgewortelde regel van de Bruivelgemeenschap.

  2. 2. Adrift

    2 september 2022 (1 uur en 07 minuten)

    Galadriel vindt een nieuwe bondgenoot. Elrond krijgt te maken met een koude ontvangst van een oude vriend. Nori probeert een vreemdeling te helpen. Arondir zoekt naar antwoorden, terwijl Bronwyn haar volk waarschuwt voor een dreiging.

  3. 3. Adar

    9 september 2022 (1 uur en 09 minuten)

    Arondir wordt gevangengenomen. Galadriel en Halbrand verkennen een legendarisch koninkrijk. Elendil krijgt een nieuwe opdracht. Nori wordt geconfronteerd met de gevolgen.

  4. 4. The Great Wave

    16 september 2022 (1 uur en 11 minuten)

    Het geloof van Koningin-regentes Míriel wordt op de proef gesteld. Isildur staat op een tweesprong. Elrond onthult een geheim. Arondir krijgt een ultimatum. Theo is ongehoorzaam aan Bronwyn.

  5. 5. Partings

    23 september 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Nori twijfelt aan haar intuïtie. Elrond worstelt om trouw te blijven aan zijn eed. Halbrand weegt zijn lot af. De Zuiderlanders zetten zich schrap voor een aanval.

  6. 6. Udûn

    30 september 2022 (1 uur en 09 minuten)

    Adar en zijn leger rukken op naar Ostirith.

  7. 7. The Eye

    7 oktober 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Overlevenden van een ramp proberen veiligheid te vinden. De Bruivels trekken op tegen het kwaad. Durin wordt verscheurd tussen vriendschap en plicht. Adar overweegt een nieuwe naam.

  8. 8. Alloyed

    14 oktober 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Nieuwe verbonden worden gesmeed.

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van bobbee1

bobbee1

  • 81 berichten
  • 19 stemmen

Cupido, de serie is niet op een boek gebaseerd. Hoe kan hij daar dan vanaf wijken ?


avatar van IH88

IH88

  • 9427 berichten
  • 3155 stemmen

Aflevering drie is uitstekend. Númenor ziet er werkelijk magistraal uit, en de verhaallijn rond Galadriel word steeds interessanter. Dat kan niet gezegd worden van de Harfoot verhaallijn, en iedere keer als we daarnaartoe gaan lijkt de show tot stilstand te komen. De verhaallijn rond Arondir en de orcs is niet wereldschokkend, maar er zit tenminste vaart en wat actie in.


avatar van Cupido

Cupido

  • 517 berichten
  • 1874 stemmen

rick79 schreef:

Cupido, de serie is niet op een boek gebaseerd. Hoe kan hij daar dan vanaf wijken ?

De serie is gebaseerd op boeken van Tolkien, waaronder Lord of the Rings en de Nagelaten Vertellingen (Appendices). Namen van karakters, culturen en werelden in de serie stammen allemaal af van wat Tolkien heeft geschreven in boeken. Ik val btw niet over bepaalde verhaalkeuzes (dit hebben de makers zelf moeten invullen en vraagt creative vrijheid). Ik val wel over het feit dat de ze op bepaalde aspecten compleet afwijken van de continuiteit die Tolkien heeft beschreven en opgebouwd om een woke agenda te pushen.


avatar van bobbee1

bobbee1

  • 81 berichten
  • 19 stemmen

Heb je het nu weer over woke? ik dacht dat we het daar niet meer over zouden hebben. Maar waarom valt een hedendaagse invulling van verhaal en karakteers dan niet onder de creativiteit van de makers? Hou toch een keer op met die flauwekul. Get a life.


avatar van bobbee1

bobbee1

  • 81 berichten
  • 19 stemmen

Dacht je dat Tolkiens verhaal niet woke was. Met zijn romantische visie op de maatschappij. Met zijn metaforen over het kwaad dat uit hdt oosten kwam. Over zijn afkeer van industrialisatie dat in de jaren zeventig werd omarmd door hippies en macrobioten. Het is maar gped dat je die tijd niet hebt meegemaakt. Je zou van de flat zijn gesprongen van alle wokeness in die tijd.

Wokeness over dingen die we nu allemaal heel gewoon vinden. Het is maar net aan welke kant van de geschiedenis staat om ergens een zinvol oordeel over te kunnen geven.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

rick79 schreef:

Heb je het nu weer over woke? ik dacht dat we het daar niet meer over zouden hebben. Maar waarom valt een hedendaagse invulling van verhaal en karakteers dan niet onder de creativiteit van de makers? Hou toch een keer op met die flauwekul. Get a life.

Laat mensen lekker zelf bepalen wat ze bespreken hier.


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

Derde aflevering weet superslecht LOTR onwaardig.

Kinderachtig, langdradig.

Werkelijke alle slechte dingen die ook bij mensen gebeuren, gebeuren hier ook behalve discriminatie van sekse en ras.

Veel te woke en vooral voor jongeren die lekker gaan spenderen.


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

Derde aflevering weet superslecht LOTR onwaardig.

Kinderachtig, langdradig.

Werkelijke alle slechte dingen die ook bij mensen gebeuren, gebeuren hier ook behalve discriminatie van sekse en ras.

Veel te woke en vooral voor jongeren die lekker gaan spenderen.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

lol

Derde aflevering vond ik erg goed.

En totaal niet woke.


avatar van Cupido

Cupido

  • 517 berichten
  • 1874 stemmen

rick79 schreef:

Dacht je dat Tolkiens verhaal niet woke was. Met zijn romantische visie op de maatschappij. Met zijn metaforen over het kwaad dat uit hdt oosten kwam. Over zijn afkeer van industrialisatie dat in de jaren zeventig werd omarmd door hippies en macrobioten. Het is maar gped dat je die tijd niet hebt meegemaakt. Je zou van de flat zijn gesprongen van alle wokeness in die tijd.

Wokeness over dingen die we nu allemaal heel gewoon vinden. Het is maar net aan welke kant van de geschiedenis staat om ergens een zinvol oordeel over te kunnen geven.

Met wokeness ansich is niks mis, zeker niet als ik de visie deel. In de LotR trilogie kan ik me identificeren met de anti-industrialisatie moraal, die bovendien afkomstig was van Tolkien zelf en niet vd makers. In het geval van de serie RoP drukken de makers hun eigen moraal door en het heeft een negatief effect: het zorgt ervoor dat de continuiteit en geloofwaardigheid van de wereld die ze willen opbouw verdwijnt. Dit lijkt me een compleet legitiem argument tegen de kwaliteit vd serie. Die Harfoot Nori bijvoorbeeld, zo blank als maar kan, heeft een Indisch ogende moeder. Niets van dat terug te zien in haar zelf. Je ziet een wereld van dwergen, mensen en elven die overwegend blank zijn waar ineens een paar random Afrikaans of Aziatisch ogende mensen in worden gedropt (sommigen met een kapsel die niet zou misstaan in een hedendaagse boyband). Een multiculti samenleving klopt niet in een Middeleeuwse wereld waarin volkeren en wezens nog geisoleerd van elkaar leven. Ik kwam ook onlangs online een treffende quote tegen van een donker persoon over de serie mbt representatie: "I don't need a character to look like me to identify with it. Frodo was written FOR me." De spijker op zijn kop. Black Panther heeft bijv. niet een blanke hoofdpersoon nodig zodat ik me er mee kan identificeren. Tolkien baseerde zich in zijn werk op Engelse mythologieen. Als makers respecteer je dat zodat je een consistente geloofwaardige wereld toont.

Ook vrouwen in de serie zijn over het algemeen badass, competent, krachtig en mannen incompetent, gemeen of zwak. Ik vind dat ook echt pusherig woke en het haalt me uit het verhaal. En dan heb ik nog niet eens gehad over de rest vd serie: er zijn te veel verhaallijnen, de cohesie is ver te zoeken, het acteerwerk en de dialogen zijn heel matig etc.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

Weet je waar ik benieuwd naar ben? Mensen kijken dit nu uit interesse, vanwege het enorme budget en omdat het LOTR heet. Maar dit seizoen zit er over een dikke maand op en dan volgen er nog vier. Ben dan echt benieuwd of diezelfde groep kijkers ook nog seizoen 2 gaat starten, ik vermoed over een jaar. Ikzelf hou echt enorm van de films, maar twijfel of ik dit nog na dit seizoen ga kijken. Het stelt gewoon teleur en interesseert me nauwelijks. Beetje als een heerlijke steak die binnenin gewoon niet goed gebakken is. Het lijkt heel veel, maar het smaakt taai.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Cupido schreef:

(quote)

Met wokeness ansich is niks mis, zeker niet als ik de visie deel. In de LotR trilogie kan ik me identificeren met de anti-industrialisatie moraal, die bovendien afkomstig was van Tolkien zelf en niet vd makers. In het geval van de serie RoP drukken de makers hun eigen moraal door en het heeft een negatief effect: het zorgt ervoor dat de continuiteit en geloofwaardigheid van de wereld die ze willen opbouw verdwijnt. Dit lijkt me een compleet legitiem argument tegen de kwaliteit vd serie. Die Harfoot Nori bijvoorbeeld, zo blank als maar kan, heeft een Indisch ogende moeder. Niets van dat terug te zien in haar zelf. Je ziet een wereld van dwergen, mensen en elven die overwegend blank zijn waar ineens een paar random Afrikaans of Aziatisch ogende mensen in worden gedropt (sommigen met een kapsel die niet zou misstaan in een hedendaagse boyband). Een multiculti samenleving klopt niet in een Middeleeuwse wereld waarin volkeren en wezens nog geisoleerd van elkaar leven. Ik kwam ook onlangs online een treffende quote tegen van een donker persoon over de serie mbt representatie: "I don't need a character to look like me to identify with it. Frodo was written FOR me." De spijker op zijn kop. Black Panther heeft bijv. niet een blanke hoofdpersoon nodig zodat ik me er mee kan identificeren. Tolkien baseerde zich in zijn werk op Engelse mythologieen. Als makers respecteer je dat zodat je een consistente geloofwaardige wereld toont.

Ook vrouwen in de serie zijn over het algemeen badass, competent, krachtig en mannen incompetent, gemeen of zwak. Ik vind dat ook echt pusherig woke en het haalt me uit het verhaal. En dan heb ik nog niet eens gehad over de rest vd serie: er zijn te veel verhaallijnen, de cohesie is ver te zoeken, het acteerwerk en de dialogen zijn heel matig etc.

Eowyn verslaat de witchking. Vader van boromir en faramir gemeen.

What's new?


avatar van IH88

IH88

  • 9427 berichten
  • 3155 stemmen

Cupido schreef:

(quote)

Een multiculti samenleving klopt niet in een Middeleeuwse wereld waarin volkeren en wezens nog geisoleerd van elkaar leven. .

Dit vind ik geen al te sterk punt. Genoeg verhalen die zich afspelen in de Middeleeuwen met een multiculturele cast/personages. Martin heeft zijn verhalen ook gebaseerd op de middeleeuwen, en Games of Thrones heeft een aantal niet-blanke personages. Ik geef toe, de cast is overwegend blank, maar dat is bij The Ring of Power toch ook zo.

Robin Hood speelt zich ook af in de middeleeuwen, maar sommige films hebben gewoon een diverse cast. Of het nu Morgan Freeman, Jamie Foxx, Oscar Isaac of Dave Chappelle is.


avatar van Cupido

Cupido

  • 517 berichten
  • 1874 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Dit vind ik geen al te sterk punt. Genoeg verhalen die zich afspelen in de Middeleeuwen met een multiculturele cast/personages. Martin heeft zijn verhalen ook gebaseerd op de middeleeuwen, en Games of Thrones heeft een aantal niet-blanke personages. Ik geef toe, de cast is overwegend blank, maar dat is bij The Ring of Power toch ook zo.

Robin Hood speelt zich ook af in de middeleeuwen, maar sommige films hebben gewoon een diverse cast. Of het nu Morgan Freeman, Jamie Foxx, Oscar Isaac of Dave Chappelle is.

Ik ben niet super goed thuis in de world and character building van GoT (wel fan vd serie) maar daarin is toch vrij duidelijk dat de gebieden ten zuiden van Westeros andere etniciteiten bevat die ook in contact zijn geweest met Westeros en daarmee handel en politiek drijven? Dit is in de wereld van Middle Earth en zeker niet in het tijdperk wat de serie beschrijft het geval. Tolkien beschreef Middle Earth als een oude Engelse mythologie daterend van duizenden jaren geleden, waarin nog geen sprake was van contact tussen deze verschillende werelden en etniciteiten. Je hebt op den duur de Haradrim in the Two Towers (die op Olifaunts rijden) die een donkerder uiterlijk bevatten en oprukken vanuit het zuiden, maar dit is pas duizenden jaren later. Hoe verklaar je dat in de era van Frodo er geen sprake is van multiculti samenlevingen, maar duizenden jaren daarvoor wel? Het feit dat er een paar donkere karakters rondlopen tussen een overwegend blank ras is dan al helemaal onverklaarbaar, en dan heb ik het dus nog niet gehad over Nori's moeder die duidelijk een andere etniciteit heeft dan Nori maar je daar niks van terug ziet in haar kind. Zou je niet raar opkijken als er in feodaal Japan een aantal Mexicanen te zien zijn? Beide werelden hebben elkaar nog lang niet ontmoet.

Maar goed, het is inmiddels duidelijk dat de serie compleet los gezien moet worden van de lore en mythologie van Tolkien. Jammer dat de makers wel de noodzaak voelen om mee te liften op diens naam, maar er verder hun eigen soepsooitje van maken qua worldbuilding, rassen, dialogen en acteerwerk.


avatar van Cupido

Cupido

  • 517 berichten
  • 1874 stemmen

horizons schreef:

(quote)

Eowyn verslaat de witchking. Vader van boromir en faramir gemeen.

What's new?

Haha ja Eowyn was ook een badass, maar zeker niet onaantastbaar. Denethor was gemeen, maar ook menselijk en kwetsbaar. Galadriel in de serie is een constant chagrijnige superelf met een masters degree in bergbeklimmen, lange afstandszwemmen, giga trollen een kopje kleiner maken (waar de rest vd groep elven faalt doet zij het in haar uppie). Sure

Maar goed, ik kijk dit seizoen nog af. Ben benieuwd of het niveau omhoog gaat.


avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

  • 1028 berichten
  • 95 stemmen

Oei, wat was aflevering 3 slecht. Ietwat onduidelijker wordende verhaallijnen, de CGI lijkt sinds de eerste LOTR film niet verbeterd te zijn, de Bruivel clan is een soort cliché poppenkast opvoering en er heerst overal een soort ‘We willen wel de Tolkien sfeer uitstralen maar we komen niet echt uit de oppervlakkigheid’ vibe. En dat geldt voor zowel de wereld van Morgoth als de wereld van de mensen en de elfen (vreemdste scène vond ik hier toch wel de slow-motion scène van Galadriel op een paard (??)).

Ik mis ook de waardige uitstraling die de personages in de LOTR films hadden. Dat was met overtuiging. Misschien lag dat aan het feit dat Peter Jackson en Fran Walsh helemaal ondergedompeld waren in de wereld van Tolkien en de acteurs er mede in wisten te betrekken. Als je de boeken leest van Tolkien dan hebben zij ‘de geest’ van die boeken ook echt gevangen.

Deze serie verhalen kan zich niet echt baseren op boeken. De verhalen lijken weinig ziel te hebben en soms heb ik het gevoel dat ‘men maar wat doet’. Natuurlijk, de serie is onderhevig aan de maatstaven van deze tijd en dat roept discussies op die eigenlijk er niet toe zouden moeten doen. Dat zou echt niet de boventoon moeten voeren.

Dat is jammer want de culturele neutraliteit en lieflijkheid die de wereld van Tolkien (ook) heeft verliest het van de huidige maatschappelijke discussies.

Tuurlijk, het is nog maar aflevering 3 van een serie van 50 (toch ?) afleveringen maar het lijkt alsof de kwantiteit het hier al gaat overnemen van de kwaliteit.

Ik geef het (nog) niet op want het verdient een kans. Maar het wordt spannend en ik zou het echt jammer vinden als ik, door deze serie, niet verder uitgedaagd wordt om mij te verdiepen in deze wereld (wat ik nog wel had bij de eerste twee afleveringen).


avatar van bobbee1

bobbee1

  • 81 berichten
  • 19 stemmen

Vergelijkingen zijn niet erg zinvol. Het zijn twee totaal verschillende verhalen, twee totaal verschillende universums. De Dragons moeten het hebben van een vrij compacte plot, van aandacht voor de belangrijkste personages, van ontwikkeling van die personages mbt de plot. Het zijn mensen met onvoorspelbare gedragingen. Dat maakt het zo echt.

Lotr is precies het tegenovergestelde. Personages zijn ondergeschikt, ze zijn er meer als versiering. Het gaat hier om de eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad. Er is nauwelijks sprake van enige karakterontwikkeling. De personages zijn lachwekkend dun. Het zijn geen mensen, het is boordkarton. Voor wie het nog niet wist, lotr is een sprookje. Tolkien is als taalwetenschapper ook helemaal niet geïnteresseerd in zijn personages. Hij ontwierp een universum waarin hij zijn zelfbedachte talen kwijt kon.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

Ik heb ze alle 4 nu gezien en ik verveel me er gewoon mee. Mooi gemaakt, inhoudelijk echt slaapverwekkend. Uit beleefdheid kijk ik het seizoen nog uit en dan ga ik wel zien of ik over 2 jaar nog zin in meer heb. Denk dat ik liever de 3 films in extended versie nog eens op ga zetten.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Vierde aflevering weer van goed niveau. Geen last van slaap.


avatar van Number23

Number23

  • 8500 berichten
  • 5367 stemmen

Ik ben het met veel interesse aan het kijken, maar als mensen ernaar vragen kan ik er niet echt een duidelijke mening over hebben. Er wordt tot nu toe erg veel gepraat en alle verhaallijnen moeten nog vaart krijgen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

horizons schreef:

Vierde aflevering weer van goed niveau. Geen last van slaap.

Ben dan wel benieuwd wat je er zo goed aan vond. Boeiend verhaal? Interessante personages? Grootse actie? Er zit niks in deze serie.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ben dan wel benieuwd wat je er zo goed aan vond. Boeiend verhaal? Interessante personages? Grootse actie? Er zit niks in deze serie.

Lol

Interessante personages, boeiend verhaal, fantastische opnames, deze aflevering geen actie maar dat vind ik wel des Tolkiens, en over het algemeen kunnen ze ook nog wel acteren.


Pfff wat saai en langdradig. Jammer, had mij er op verheugd. Na 4 afleveringen gestopt met kijken.

(ze zeggen dat geld moet rollen, maar dit is wel verspild geld. Had Amazon beter kunnen besteden aan betere lonen voor zijn werknemers of aan omzetbelasting dan was er misschien nog iets zinvols mee gedaan )


avatar van Fred Foto

Fred Foto

  • 3 berichten
  • 45 stemmen

Wat een prachtige serie voor de liefhebber (van deze serie). Ik heb de films 6 of 7 keer gezien, drie keer allemaal in de bios, 1 maal alle extended versies gedurende een heel lange dag. De boeken heb ik maar drie keer gelezen. Heerlijk om lekker sloom beetje bij beetje meer achtergrond te krijgen bij karakters die ik/je ondertussen goed kent en leuk om nieuwe karakters voorgeschoteld te krijgen, de een wat kleurloos, de ander direct nooit meer te vergeten. Ik kan me hier helemaal in verliezen als liefhebber. In zo'n serie ben je weg van de echte wereld en stap je in een andere verzonnen wereld. Voor sommige mensen zal hij wat sloom zijn, voor anderen wat saai. Er gaan ook stemmen over allerlei directe lijnen met de tijd van nu maar ik kijk zelf deze film vanuit de jaren tachtig en soms vanuit 2064 (na de apocalyps) en dan was dat tijdelijke woke gebabbel nog onbekend of reeds lang vergeten. Andere mensen kijken graag een serie met de krant in hun handen, dat snap ik ook. Zelf ga ik zitten in zo'n luie stoel, drankje bij de hand, geluid goed luid en gaan, een uur lang, beelden, teksten, talen, verhalen, links, verbanden, nog meer mooie beelden, meer luid geluid, vage orks, rare elfen, nomadische hobbits. Alleen hoop ik dat er geen blond drakenmeisje in voorkomt. Ja, een aanrader maar niet voor een ieder. Je moet wel in de flow willen gaan zitten.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2403 berichten
  • 1398 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik heb ze alle 4 nu gezien en ik verveel me er gewoon mee. Mooi gemaakt, inhoudelijk echt slaapverwekkend. Uit beleefdheid kijk ik het seizoen nog uit en dan ga ik wel zien of ik over 2 jaar nog zin in meer heb. Denk dat ik liever de 3 films in extended versie nog eens op ga zetten.

Ik ben voorlopig dezelfde mening toegedaan eigenlijk.


avatar van gigabyte

gigabyte

  • 88 berichten
  • 167 stemmen

Cupido schreef:

(quote)

Met wokeness ansich is niks mis, zeker niet als ik de visie deel. In de LotR trilogie kan ik me identificeren met de anti-industrialisatie moraal, die bovendien afkomstig was van Tolkien zelf en niet vd makers. In het geval van de serie RoP drukken de makers hun eigen moraal door en het heeft een negatief effect: het zorgt ervoor dat de continuiteit en geloofwaardigheid van de wereld die ze willen opbouw verdwijnt. Dit lijkt me een compleet legitiem argument tegen de kwaliteit vd serie. Die Harfoot Nori bijvoorbeeld, zo blank als maar kan, heeft een Indisch ogende moeder. Niets van dat terug te zien in haar zelf. Je ziet een wereld van dwergen, mensen en elven die overwegend blank zijn waar ineens een paar random Afrikaans of Aziatisch ogende mensen in worden gedropt (sommigen met een kapsel die niet zou misstaan in een hedendaagse boyband). Een multiculti samenleving klopt niet in een Middeleeuwse wereld waarin volkeren en wezens nog geisoleerd van elkaar leven. Ik kwam ook onlangs online een treffende quote tegen van een donker persoon over de serie mbt representatie: "I don't need a character to look like me to identify with it. Frodo was written FOR me." De spijker op zijn kop. Black Panther heeft bijv. niet een blanke hoofdpersoon nodig zodat ik me er mee kan identificeren. Tolkien baseerde zich in zijn werk op Engelse mythologieen. Als makers respecteer je dat zodat je een consistente geloofwaardige wereld toont.

Ook vrouwen in de serie zijn over het algemeen badass, competent, krachtig en mannen incompetent, gemeen of zwak. Ik vind dat ook echt pusherig woke en het haalt me uit het verhaal. En dan heb ik nog niet eens gehad over de rest vd serie: er zijn te veel verhaallijnen, de cohesie is ver te zoeken, het acteerwerk en de dialogen zijn heel matig etc.

Helemaal mee eens. Ze willen het multiculturele te veel opdringen en insmeren. Voor een serie dat in deze tijd zou afspelen geen probleem. Maar niet in deze serie.

Idem dito met de serie The Wheel of Time.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

Ook aflevering 5 is totaal niet boeiend. Ik tel vast af, nog 3 te gaan en dan stop ik er vermoedelijk mee. Het is een peperdure flutserie geworden.


avatar van maxxbaass

maxxbaass

  • 4 berichten
  • 5 stemmen

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen tegenwoordig zo haatdragend zijn tegenover series.

Of het nou series zijn na opvolging van films of series die gebaseerd zijn op games, de achterban van deze 2 groepen zijn in bijna alle gevallen ongenadig in hun kritieken. Alles wordt erbij gehaald om alles en iedereen met de grond gelijk te maken. Het hoeft niet perfect te zijn, na al die kritieken worden vaak vervolgfilms/series gelijk weer gecanceld en hebben de mensen die er wel van genoten hebben geen einde omdat er vaak een open einde aan wordt gegeven. Aan al die klagers zou ik willen vragen, als je het niks vind, kijk dan niet. Er zijn mensen die graag een vervolg willen zien. Zoals in deze tijd het geval is, de schreeuwende minderheid krijgt vaak zijn zin. Want de makers worden al bang van de kritieken die erbij worden gehaald zoals teveel gekleurden/te weinig gekleurden/teveel lhbti en cancelen gelijk eventuele vervolgen. Voor velen is het gewoon nooit goed.

Ik kan mijzelf dan ook totaal niet vinden in de kritiek op deze serie.

De gemaakte strijd tussen House of Dragon en Rings of power wordt zoals ik de cijfers moet doen geloven veruit gewonnen door de eerste. Ik zie hier ook mensen die zeuren dat de Rings of Power te langdradig en saai is.

House of dragon is in vergelijking met Game of Thrones aantoonbaar minder actievol en heeft minder verhaallijnen waardoor ik het bij die serie kan voorstellen dat iemand het langdradig en saai vind.

Lord of the Rings had daarentegen altijd een lange aanloop naar actie, dat is in de serie Rings of Power totaal niet anders. Dus als je een fan van de films bent snap ik niet hoe je deze serie kan afbranden als langdradig en saai.

De beelden zijn even mooi als in de films, kostuummakers zijn net zo bezig geweest als in de films.

Voor mij zou de serie tot nu toe een 4 sterren beoordeling krijgen, ik geef er 5 voor alle moeite die is gedaan en voor alle onterecht gegeven 1 en 2 sterren beoordelingen die objectief gezien oneerlijk gegeven worden.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2403 berichten
  • 1398 stemmen

maxxbaass schreef:

Voor mij zou de serie tot nu toe een 4 sterren beoordeling krijgen, ik geef er 5 voor alle moeite die is gedaan en voor alle onterecht gegeven 1 en 2 sterren beoordelingen die objectief gezien oneerlijk gegeven worden.

Ik snap je, maar dit helpt ook niet natuurlijk. Zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik alle 1 en 10 ratings op imdb automatisch gewoon schrap als ik probeer te achterhalen of een serie wel of niet de moeite waard is. Een 1 geven omdat er zwarte elven in zitten is niet heel veel erger dan een 10 geven omdat je de 1 onterecht vindt.


avatar van maxxbaass

maxxbaass

  • 4 berichten
  • 5 stemmen

Lennert schreef:

(quote)

Ik snap je, maar dit helpt ook niet natuurlijk. Zorgt er bij mij in ieder geval voor dat ik alle 1 en 10 ratings op imdb automatisch gewoon schrap als ik probeer te achterhalen of een serie wel of niet de moeite waard is. Een 1 geven omdat er zwarte elven in zitten is niet heel veel erger dan een 10 geven omdat je de 1 onterecht vindt.

Enkel het doel om een realistischer beeld te geven. Puur wiskundig gezien te verdedigen. Indien je zoals jij zegt de 1 en de 10 schrapt heb je het ook getackeld.

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.
Лучший частный хостинг