lynx   »   [go: up one dir, main page]

  • 13.608 nieuwsartikelen
  • 171.267 films
  • 11.328 series
  • 32.215 seizoenen
  • 633.529 acteurs
  • 196.950 gebruikers
  • 9.212.869 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Lord of the Rings: The Rings of Power - Seizoen 1 (2022)

3,30 243 stemmen

Alternatieve titel: Lord of the Rings

IMDb beoordeling: 6,9 (423.720)

Afleveringen: 8

Speelduur: 9 uur en 17 minuten

Ontwikkeld door: John D. Payne en Patrick McKay

Met: Markella Kavenagh, Joseph Mawle en Will Poulter

Oorsprong: Nieuw-Zeeland

Datum van release: vrijdag 2 september 2022

Eerst uitgezonden op: Amazon Prime Video (Nederland)

  • On Demand:

  • Amazon Prime Bekijk seizoen 1 via Amazon Prime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Lord of the Rings: The Rings of Power

In een tijd van relatieve vrede binnen de Tweede Era van Midden-Aarde volgen we een groep helden op een epische reis. Ze zijn op weg om de confrontatie aan te gaan met een lang gevreesd kwaad, dat weer de kop opsteekt. Zo willen ze voorkomen dat Midden-Aarde in duisternis verhuld raakt. Tijdens deze reis worden krachten gebundeld, en tonen zij van wie men dit het minst verwachtte zich als ware helden.

Afleveringen Seizoen 1 (2022)

  1. 1. A Shadow of the Past

    2 september 2022 (1 uur en 05 minuten)

    Galadriel is verontrust door tekenen van de terugkeer van een oud kwaad. Arondir doet een zorgwekkende ontdekking. Elrond wordt een intrigerende nieuwe onderneming voorgesteld. Nori breekt de meest diepgewortelde regel van de Bruivelgemeenschap.

  2. 2. Adrift

    2 september 2022 (1 uur en 07 minuten)

    Galadriel vindt een nieuwe bondgenoot. Elrond krijgt te maken met een koude ontvangst van een oude vriend. Nori probeert een vreemdeling te helpen. Arondir zoekt naar antwoorden, terwijl Bronwyn haar volk waarschuwt voor een dreiging.

  3. 3. Adar

    9 september 2022 (1 uur en 09 minuten)

    Arondir wordt gevangengenomen. Galadriel en Halbrand verkennen een legendarisch koninkrijk. Elendil krijgt een nieuwe opdracht. Nori wordt geconfronteerd met de gevolgen.

  4. 4. The Great Wave

    16 september 2022 (1 uur en 11 minuten)

    Het geloof van Koningin-regentes Míriel wordt op de proef gesteld. Isildur staat op een tweesprong. Elrond onthult een geheim. Arondir krijgt een ultimatum. Theo is ongehoorzaam aan Bronwyn.

  5. 5. Partings

    23 september 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Nori twijfelt aan haar intuïtie. Elrond worstelt om trouw te blijven aan zijn eed. Halbrand weegt zijn lot af. De Zuiderlanders zetten zich schrap voor een aanval.

  6. 6. Udûn

    30 september 2022 (1 uur en 09 minuten)

    Adar en zijn leger rukken op naar Ostirith.

  7. 7. The Eye

    7 oktober 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Overlevenden van een ramp proberen veiligheid te vinden. De Bruivels trekken op tegen het kwaad. Durin wordt verscheurd tussen vriendschap en plicht. Adar overweegt een nieuwe naam.

  8. 8. Alloyed

    14 oktober 2022 (1 uur en 12 minuten)

    Nieuwe verbonden worden gesmeed.

Reviews & comments

zoeken in:
avatar van pasta_bolo

pasta_bolo

  • 147 berichten
  • 4 stemmen

Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik heb begrepen dat de serie vooral wordt afgezeken door mensen die niet tegen veronderstelde "genderpolitiek" of elven met een ander kleurtje kunnen.

Ik vermoed dan ook dat de serie veel beter is dan de lage scores op diverse websites doen voorkomen. Het kan mij werkelijk geen reet schelen of een elf zwart, wit, geel of groen is. Als je je daar druk om maakt, heb je je prioriteiten echt niet op orde.

Ik zit er in elk geval klaar voor. Aankomend weekend ga ik deze serie eens even flink bingewatchen, en ik ben er zeker van dat ik zal genieten. Zouden de altijd-kwaadmensen ook eens wat vaker moeten doen.


avatar van Corcicus

Corcicus

  • 2697 berichten
  • 3763 stemmen

De commentaar van pasta_bolo doet mij sterk denken aan de gesponsorde advertenties op Facebook. Het lijkt wel alsof Amazon de helft van het seriebudget gespendeerd heeft aan schadebeperking en marketing. Ik kan geen drie seconden meer scrollen zonder bericht waarin elke criticus van de serie voor racist en bigot wordt versleten. Maar blijkbaar beperken deze advertenties zich niet tot Facebook. Ook opmerkelijk dat je de critici vooringenomenheid verwijt om dan vervolgens te zeggen dat je zeker bent dat het goed zal zijn, ook al heb je nog geen aflevering gezien. Is dat ironisch bedoeld?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

pasta_bolo schreef:

Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik heb begrepen dat de serie vooral wordt afgezeken door mensen die niet tegen veronderstelde "genderpolitiek" of elven met een ander kleurtje kunnen. In Nederland zijn het waarschijnlijk dezelfde lieden die vinden dat Zwarte Piet voor altijd zwart moet blijven. Ik heb zelf niet zoveel met de woke-cultuur (die in Nederland overigens nauwelijks speelt), maar ik heb nog minder met de "anti-woke-figuren", om ze zo maar even te bestempelen, bij gebrek aan een beter woord. Als je die boos weet te maken, moet je haast wel iets goed doen. Dergelijke lieden zijn boos op alles wat niet in hun uitermate beperkte straatje past. En dat is een hoop. Je zult maar de hele dag kwaad zijn. Wat een leven heb je dan...

Ik vermoed dan ook dat de serie veel beter is dan de lage scores op diverse websites doen voorkomen. Het kan mij werkelijk geen reet schelen of een elf zwart, wit, geel of groen is. Als je je daar druk om maakt, heb je je prioriteiten echt niet op orde, en behoor je tot de buitencategorie sneuheid; dan ben je exceptioneel zielig. Dan spoor je gewoon niet. Ik kan eigenlijk alleen maar hard lachen om dergelijke aanstellerij.

Ik zit er in elk geval klaar voor. Aankomend weekend ga ik deze serie eens even flink bingewatchen, en ik ben er zeker van dat ik zal genieten. Zouden de altijd-kwaadmensen ook eens wat vaker moeten doen.

Je denkt maar wat je wil denken. Ik vind de serie heel matig en dat staat los van de woke discussie. En wat jij van mensen vinden die kritisch op woke zijn moet je zelf weten. Ben blij dat er al een tijdje een flink tegengeluid is tegenover die deugers en cancelers.


avatar van Lennert

Lennert

  • 2403 berichten
  • 1398 stemmen

pasta_bolo schreef:

Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik heb begrepen dat de serie vooral wordt afgezeken door mensen die niet tegen veronderstelde "genderpolitiek" of elven met een ander kleurtje kunnen. In Nederland zijn het waarschijnlijk dezelfde lieden die vinden dat Zwarte Piet voor altijd zwart moet blijven. Ik heb zelf niet zoveel met de woke-cultuur (die in Nederland overigens nauwelijks speelt), maar ik heb nog minder met de "anti-woke-figuren", om ze zo maar even te bestempelen, bij gebrek aan een beter woord. Als je die boos weet te maken, moet je haast wel iets goed doen. Dergelijke lieden zijn boos op alles wat niet in hun uitermate beperkte straatje past. En dat is een hoop. Je zult maar de hele dag kwaad zijn. Wat een leven heb je dan...

Ik vermoed dan ook dat de serie veel beter is dan de lage scores op diverse websites doen voorkomen. Het kan mij werkelijk geen reet schelen of een elf zwart, wit, geel of groen is. Als je je daar druk om maakt, heb je je prioriteiten echt niet op orde, en behoor je tot de buitencategorie sneuheid; dan ben je exceptioneel zielig. Dan spoor je gewoon niet. Ik kan eigenlijk alleen maar hard lachen om dergelijke aanstellerij.

Ik zit er in elk geval klaar voor. Aankomend weekend ga ik deze serie eens even flink bingewatchen, en ik ben er zeker van dat ik zal genieten. Zouden de altijd-kwaadmensen ook eens wat vaker moeten doen.

Er is desalniettemin echt een hoop terechte kritiek te leveren op de serie die los staat van de huidskleur van de elven en hobbits. Ik kan me voorstellen dat mensen het allemaal prima zullen vinden, het is namelijk echt niet het ergste ooit gepubliceerd en 0,5 sterren zijn gewoon onzinnig. Maar er zijn zoveel dingen in te brengen over waarom het ook niet goed zou kunnen zijn.


avatar van WB

WB

  • 1564 berichten
  • 2544 stemmen

Heb nog geen regel gelezen van de boeken; daarom sta ik er dan ook niet gekleurd in. Ik vind het gewoonweg een heerlijke serie. Kijkt lekker weg. Losstaand van alle etische, politieke en andere (loze?) discussies. Het leeft toe naar weer een epische veldslag, terwijl we alle karakters beetje bij beetje leren kennen; en dat doen ze goed!


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

pasta_bolo schreef:

Ik ben er nog niet aan begonnen, maar ik heb begrepen dat de serie vooral wordt afgezeken door mensen die niet tegen veronderstelde "genderpolitiek" of elven met een ander kleurtje kunnen. In Nederland zijn het waarschijnlijk dezelfde lieden die vinden dat Zwarte Piet voor altijd zwart moet blijven. Ik heb zelf niet zoveel met de woke-cultuur (die in Nederland overigens nauwelijks speelt), maar ik heb nog minder met de "anti-woke-figuren", om ze zo maar even te bestempelen, bij gebrek aan een beter woord. Als je die boos weet te maken, moet je haast wel iets goed doen. Dergelijke lieden zijn boos op alles wat niet in hun uitermate beperkte straatje past. En dat is een hoop. Je zult maar de hele dag kwaad zijn. Wat een leven heb je dan...

Ik vermoed dan ook dat de serie veel beter is dan de lage scores op diverse websites doen voorkomen. Het kan mij werkelijk geen reet schelen of een elf zwart, wit, geel of groen is. Als je je daar druk om maakt, heb je je prioriteiten echt niet op orde, en behoor je tot de buitencategorie sneuheid; dan ben je exceptioneel zielig. Dan spoor je gewoon niet. Ik kan eigenlijk alleen maar hard lachen om dergelijke aanstellerij.

Ik zit er in elk geval klaar voor. Aankomend weekend ga ik deze serie eens even flink bingewatchen, en ik ben er zeker van dat ik zal genieten. Zouden de altijd-kwaadmensen ook eens wat vaker moeten doen.

Grappig dat iemand zich zo druk maakt om "anti wokers"

Zo erg zelfs dat je om die reden de serie wel goed gaat vinden!!

Dan ben je wel heel erg beinvloedbaar.

Kijk ook daarna naar de originele films die in tijd daarna spelen,....geen donkere spelers en bijna geen vrouwen in een sterke rol.


avatar van Gi-Force

Gi-Force

  • 150 berichten
  • 282 stemmen

Nou ik vind het gewoon een mooie serie. Althans van wat ik t/m E06 heb gezien. (Mijn punten kunnen nog omhoog of omlaag uiteraard.) Thema's worden dan misschien iets te langdradig vastgehouden, maar daar is het een serie voor. En altijd de cliffhanger voor de volgende aflevering. Dat is nou eenmaal zo. Ik vergelijk het niet met de films van LotR of met de boeken. Je moet het gewoon kijken alsof het iets nieuws is. En dan zie je heel veel moois. En begrijp je waarom de serie zo ongelofelijk duur is geweest om te maken. Gewoon lekker om elke week te kijken.


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

rick79 schreef:

Tragistar, weet je wat de meest irritante wokers zijn? Dat zijn de anti wokers. Die werkelijk op iedere slak zout leggen. Die niet eens meer naar een film of serie kunnen zonder iedereen lastig te vallen met hun afwijking. In de psychiatrie hebben ze daar een term voor: preoccupatie. Een kenmerk van een autistische stoornis.

Je hebt er zelf meer last van geloof ik.

Er zit verschil tussen anti-woke en ergeren aan de manier waarop woke bedreven wordt.

Je bent niet gelijk voor zwarte piet als je je ergert aan een zwarte transgender man/vrouw die sneeuwwitje speelt in een grote productie.

Fiepen en framen!


Helemaal geen slechte serie, in ieder geval beter dan die HOTD-meuk. De special effects zijn al stukken beter dan de serie die ik net benoemde. Het tempo is alleen wat te traag soms. Doe jezelf een plezier. Check dit en laat GoT en HOTD waar het hoort: op de vuilnisbelt.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

Aflevering 6 is dan eindelijk een aflevering dat dat LOTR gevoel dat volledig ontbrak tot nu toe op weet te wekken. Episch, groots en boeiend. Jammer dat je daarvoor al 5 uur naar niks hebt gekeken, maar hopelijk maken ze van de laatste afleveringen nog iets moois.


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

Aflevering 6 was zelfde laken een pak.

Veel lege dialogen en epische muziek zonder echte reden.

Waar ik bij de films soms vochtige ogen had heb ik hier totaal niet.

Leeg, koud, kunstmatig en teveel dialogen.

Had het niet naar de films vernoemd dan was het nog "gewoon" slecht geweest.

Nu is het een beschamend slechte prequel.

Wel fijn dat we nu geen zingende hobbits hadden.


avatar van Richsdr

Richsdr

  • 29 berichten
  • 21 stemmen

De serie begint me steeds meer tegen te staan.

bolushapper verwoord het prima, ben het helemaal eens met hem.

Ze zullen goed hun best moeten doen om het gevoel van Lord Of The Rings te krijgen


avatar van Spoilalot

Spoilalot

  • 82 berichten
  • 242 stemmen

Waar aflevering 6 me wel kon vermaken val ik bijna in slaap bij aflevering 7. Mensen zullen de vergelijkingen met HOTD wel beu zijn, maar doe mij die maar.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

Spoilalot schreef:

Waar aflevering 6 me wel kon vermaken val ik bijna in slaap bij aflevering 7. Mensen zullen de vergelijkingen met HOTD wel beu zijn, maar doe mij die maar.

Same for me. Aflevering 6 was goed, de rest van de serie weet voor geen meter te boeien en thank god dat deze week de laatste aflevering al is.


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Tof. Dat zeven even een actie stapje terug zou zetten is niet meer dan verwacht.


avatar van Tacameso76

Tacameso76

  • 10 berichten
  • 26 stemmen

Pfoe, waar moet ik beginnen... Dit is wel de aller, aller, áller slechtste manier om bijna een miljard dollar te verbrassen. Nu kan ik flauw gaan doen over gekleurde elfen, de overdaad aan sterke vrouwen en irritant zwakke mannen, het té overduidelijke inclusiviteits-sausje dat er over dit baksel is gegooid, maar nee, hier zou opzich allemaal nog mee te leven zijn. Ook het feit dat er, toch wel behoorlijk, van de wereld die door Tolkien geschapen is wordt afgeweken, valt mee te leven. Waar echter niet mee te leven is, is het vreselijk amateuristische niveau van de schrijvers. Mijn hemel waar waren die mee bezig tijdens het bedenken van dit fiasco ? Voor geen enkel karakter ga je welke sympathie dan ook voelen. Galadriel is arrogant, onbeschoft, irritant en gewoonweg slecht en kwaadaardig. De Hobbits zijn zo nodig nog verschrikkelijker. Er zitten zo vreselijk veel ( continuiteits ) fouten in deze serie dat het onbegonnen werk is om ze er allemaal uit te lichten. Nee, dit slaat nergens op.


avatar van Alathir

Alathir

  • 2110 berichten
  • 1624 stemmen

Ziezo alle 8 afleveringen gezien van seizoen 1 en tijd voor een review. Als fan van Lord of The Rings vind ik de kritiek ongepast. Het is een mooie serie, nog niet al te veel actie maar ik vind de opbouw wel goed en hoe alles voorafgaat op bepaalde zaken die in Lord of The Rings terugkeren. Ja het is nog niet geweldig maar ze nemen hun tijd en dat vind ik niet erg. Het gaat niet te traag naar mijn gevoel, maar ik kan en wil hier nog vele uren van zien. Er zijn 5 seizoenen voorzien, ik wou dat het er al was... Aflevering 6 was de beste. Daar bestaat geen twijfel over. Groots opgezet, coole actie. Afleveringen 1 en 2 van Bayona waren vooral visueel prachtig en hadden enkele mooi horrorachtige scènes. Dit enge van de Orks keert later in feite niet meer terug moet ik zeggen. Galadriel is zeker anders dan Cate Blanchett, maar ik kan me voorstellen dat zij serieus evolueert in haar leven door al wat ze meemaakt. Het is soms jammer dat we vaak meer dan een aflevering moeten wachten hoe een bepaalde verhaallijn verder gaat, maar ik ben blij met deze serie en dat het wat woke is daar was ik na aflevering 1 al over. Je kan er over blijven zeuren, het is nu zo, ik ben de eerste om ertegen te zijn maar het verandert niets aan het feit dat dit voorlopig echt wel beter is dan House of The Dragon (hoewel dit nu eindelijk wat beter begint te worden).


avatar van kleintje 2

kleintje 2

  • 458 berichten
  • 881 stemmen

Visueel weet de serie te overtuigen, het heeft een echte (hoewel nog net wat te tamme) cinematic feel. Ik ben het niet eens met de uitbundige haat die deze serie over zich heen krijgt, vooral met betrekking tot de woke cultuur aangezien dit totaal niet leidend is in de serie.

De acteurs zetten goed hun karakters neer en deze hebben nog genoeg ruimte om te ontwikkelen. Er worden goede relaties gesmeed en begrijpelijke keuzes gemaakt. (Bij beide punten vooral verwijzend naar Galadriel en de vriendschap tussen Durin en Elrond). Sommige personages blijven nog achter, hoewel hopelijk dit in opvolgende seizoenen ingehaald zal worden.

Visueel zijn de dollars zichtbaar. Vooral de eerste twee afleveringen stralen Tolkien uit zoals ik me eens voorstelde, hoewel de serie misschien al veel te bewust is van zijn mogelijke grootsheid, wat gevaarlijk kan worden aangezien er daar dan meer aandacht en geld naartoe gaat. Ook erg fijn veel practical effects weer te zien, de orcs, de sets, het ziet er super uit en ik hoop dit in opvolgende seizoenen terug te zien.

ECHTER!

Het schrijfwerk van dit seizoen is dusdanig ondermaats dat ikzelf het zeer moeilijk vond om me weer echt verbonden te voelen met Middle-Earth als wereld, hetgeen waar ik me in de Jackson films zo betoverd en geïnspireerd door voelde. Het is voelt nog niet alsof alle gebeurtenissen effect hebben op de wereld als geheel, meer op alleen de karakters en dat voelt jammer. Daarbij spelen ook luttele visuele keuzes (zoals hoe de Southlands werden geïntroduceerd als Mordor) een rol.

Het schrijfwerk pakt jammerlijk niet overal alle potentie, emotie en mist gewoon de natuurlijke subtiliteit (zoals bijvoorbeeld de onhulling van Gandalf als hij zegt dat de Harfoot haar neus moet volgen) en natuurlijke flow van de Jackson films (yes, The Hobbit included).

In het algemeen een amuserend eerste seizoen, maar tevens ook wel verre van de kwaliteit die het had MOETEN hebben. Het krijgt van mij nog een nette 7,9/10. De afleveringen kende ups en downs en ik schrijf de visuele splendour af tegen het matige schrijfwerk. Ik heb me genoeg vermaakt, en hoop dat het schrijfwerk, de subtiliteit en flow in de opvolgende seizoenen verbeterd zullen worden.


avatar van Fluvver

Fluvver

  • 114 berichten
  • 229 stemmen

Ben elke aflevering en slaap gevallen ergens en dat is knap voor mij.

Mooie muziek, prachtige beelden van de steden dat zijn de pluspunten.

Minpunten, verhaal is totaal niet boeiend en bestaat uit one-liners zonder enige inhoud. Decors, kostuums zijn te mooi zodat het voor mij ook aanvoelt alsof ik op een filmset sta inplaats van Middle Earth. Geen enkel karakter heeft ook maar enige diepgang, het zijn allemaal lege hulzen.

Galadriel is zo irritant dat ik constant loop te dromen dat Deamon haar gaat onthoofden.


avatar van John Barry

John Barry

  • 3410 berichten
  • 626 stemmen

Als een redelijke fan van de Peter Jackson films keek ik behoorlijk uit naar deze serie. Om positief te beginnen. Visueel stelt het niet teleur. Het enorme budget is duidelijk terug op het scherm te zien. Net zoals we van de Jackson films gewend zijn ziet de wereld er weer prachtig uit. Het visuele hoogtepunt zijn de scenes op zee aan het eind van aflevering 1. Echt prachtig.

Ook goed is de muziek van Bear McCreary. Hij bouwt mooi verder op de muziek van Howard Shore voor de Jackson films, maar hij behoudt ook zijn eigen stijl. De muziek is groots, thematisch rijk en erg gevarieerd. Oké, nergens wordt het niveau gehaald van Shore. Maar dat is geen schande. Shore zelf heeft trouwens een mooie bijdrage geleverd met het componeren van de muziek bij de opening credits.

Helaas stelt de serie op andere punten toch wel teleur. De verschillende verhalen zijn op zich interessant, maar de uitwerking is niet al te best. Het tempo ligt soms wel erg laag en het plot lijkt soms nauwelijks vooruit te komen. Met name de scenes met de Harfoots halen behoorlijk het tempo uit de serie.

Maar nog erger is dat een groot deel van karakters niet goed worden neergezet. Bijvoorbeeld Galadriel is toch een beetje de hoofdpersoon van de serie, maar komt vooral wraaklustig en onsympathiek over. En de betreffende actrice speelt ook niet zo goed. Om positief te blijven. De vriendschap tussen Elrond en Durin komt mooi en sympathiek over. Ze zijn een mooi en oprecht duo en aantal van hun scenes behoren tot de hoogtepunten van het seizoen.

Aflevering 6 is erg actievol en groots, met een aantal goede wendingen. Vanaf hier leek de serie de weg omhoog te hebben gevonden. Helaas weten afleveringen 7 en 8 dit niveau niet vast te houden. De Jackson films blinken (op een paar missers na) uit in drama en goede dialogen. Maar het drama in deze serie komt vaak te geforceerd over. Zoals door iemand anders op deze site ook al genoemd mist de emotie een soort natuurlijke subtiliteit.

Vaak genoemd als kritiek is dat deze serie te woke zou zijn. Persoonlijk kan ik mij niet in de kritiek vinden. Maar hierbij moet ik wel zeggen dat ik geen grote Tolkien lezer ben. Dus hoe goed de serie overeenkomt met de boeken kan ik niet goed beoordelen.

Al met al toch wel een teleurstelling. Het eerste seizoen is wat mij betreft goed genoeg om verder te kijken, maar er is veel ruimte voor verbetering. Tot nu toe vind ik de zes Peter Jackson films (ja ook The Hobbit) veel beter.

3,0*


avatar van horizons

horizons

  • 5678 berichten
  • 2379 stemmen

Na, dat was wel tof allemaal. En kritiek op Galadriel snap ik niet zo. Goed geacteerd en heel subtiel zie je steeds meer de LotR Galadriel in haar. Fijn gedaan.

Visueel zeker wel uitmuntend. En afwijkingen van het bron materiaal? Jazeker, persoon naast mij op de bank die recent Engelstalige Silmarillion had gelezen werd er krankjorum van. Voor mij al weer heel wat jaar geleden en had er geen moeite mee en kan de filmische keuzes wel begrijpen.

Op naar seizoen 2!


avatar van bolushapper

bolushapper

  • 23 berichten
  • 9 stemmen

Die scene met waanzinnige pompeuze muziek, en wat zie je?

3 ringetjes,......

Met mijn ogen dicht 2 sterren!


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60415 berichten
  • 4077 stemmen

De grootste tegenvaller van dit seriejaar is met afstand The Lord of the Rings. Ik ben een enorme fan van De Trilogie (met hoofdletters, het is briljant!) en dus waren de verwachtingen gigantisch groot bij deze reeks gezien de erfenis van Tolkien en de films waar je verwacht dat men met veel respect mee om gaat. Plus, er is een bizar hoog budget ingepompt om er vijf seizoenen van te maken.

Maar dit is gewoon doodsaai en totaal niet boeiend geworden. Ik hou echt wel van verhalende series met de focus op karakterverdieping en plot (wat denken we van het fantastische Better Call Saul!), maar ook dat steekt hier gewoon niet goed in elkaar. Geen personage is memorabel, sympathiek of leuk om te volgen en dat alles gebeurt ook nog eens in een vreselijk traag tempo zonder enige spanningsboog of met een groot doel. Het zijn een hoop losse verhalen die vermoedelijk als inleiding dienen voor de komende jaren, maar ze zijn vergeten dat je tegen die tijd ook nog kijkers moet hebben. Om eerlijk te zijn, ik ga nog eens goed nadenken of ik verder ga kijken want eigenlijk is er niks dat mij nog trekt voor een tweede seizoen. Ja, de serie is visueel en qua muziek best goed, maar mag het met zo'n budget? En dan nog zijn de omgevingen vrij saai als ik eerlijk ben.

Lord of the Rings staat bij mij voor het goede tegen het ultieme kwaad, maar met alle nuancering en verdieping vergeet deze reeks dat. Waar zijn de epische veldslagen? Waar is de angst voor het kwaad? Het is er niet. Alleen aflevering 6 was wel sterk, omdat dat nog de meeste connectie met De Trilogie had. En dan hoop je even alsnog op spetterende slotafleveringen, maar toen zakte het weer helemaal in en heb ik gewoon acht onbevredigende kijkuren gehad. Eigenlijk zonde van de tijd zelfs. Dit is geen troep, maar je moet wel een extreme fan van de wereld van Tolkien zijn en echt alle details willen absorberen wil dit nou jou als kijker raken. En dan heb ik nog niks gezegd over de opgedrongen inclusieve cast. Dat stoorde me niet zo, al is het natuurlijk wel weer typisch dat het nodig was. Nee, het is middelmatig. Ben eigenlijk blij dat we er weer een jaartje of twee vanaf zijn. Misschien moeten ze De Trilogie en ook Games of Thrones eens bekijken om te leren wat fantasy nou wel boeiend kan maken.

2,5*


avatar van Cupido

Cupido

  • 517 berichten
  • 1874 stemmen

Ik heb me in de afgelopen weken wat meer over het woke gehalte kunnen zetten en heb geprobeerd de serie een oprechte kans te geven. Blijft over een audiovisueel indrukwekkende serie, maar met teveel verhaallijnen, inconsistenties, onlogica en matig acteerwerk (een aantal uitzonderingen daargelaten). Het vermaakt allemaal wel prima, maar het beklijft nergens.


Erg matig.


avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

  • 506 berichten
  • 412 stemmen

Dat gepiep over woke is nog irritanter dan woke zelf. Zo ook bij deze serie. Begon bijna met tegenzin te kijken door al die kinderachtige reacties op het internet van mensen die moeite hebben met bruine elven. Maar goed, ik wilde het toch zien. Ik ben nu bij aflevering 6 en tot nu toe bevalt het prima. Niet geweldig, maar zeker niet slecht, onderhoudend, mooi gemaakt, meestal goed geacteerd, redelijke verhaallijnen, soms een wat te traag tempo maar daardoor soms wel veel ruimte voor world building, niet echt spannend, maar wel met genoeg spanning in de verhalen om te blijven kijken, kortom een 7. Voor iemand als ik die in Amsterdam woont zijn bruine mensen of sterke vrouwen ondertussen vrij normaal. Ik snap dat als je in een dorpje woont dat dit dan allemaal wel erg veel 2022 voor je is. (Sorry ik word een beetje cynisch van dat gezeur.) Iedereen die een beetje bij de tijd is, zal niet over het woke gehalte van deze serie vallen. Toch viel het mij soms ook op in negatieve zin, maar absoluut niet genoeg om de serie de haat te geven die hij krijgt van de neckbeards en incels. Nogmaals, een 7, zeker niet perfect maar echt wel leuk.


avatar van Tim94

Tim94 (developer)

  • 1700 berichten
  • 286 stemmen

Vond seizoen 1 zeker geslaagd. Ook ik ben groot fan van de films. Zeker omdat er 5 seizoenen komen, vond ik de snelheid goed en vind de score op IMDB wat laag. Wel werd het eerste seizoen beter na een aflevering of 3.

Vond vooral de gevechten op het latere mordor (Southlands) leuk! Ik wist ook niet dat Galadriel optrok met wie de echte Sauron werd (of was). Ik snap niet precies welke tovenaar de reus precies was (geen Gandalf volgens mij) en de Brandyfoot zijn denk ik de latere Hobbits, al weet ik dat niet zeker.


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3247 berichten
  • 3329 stemmen

Eerste 6 afl waren geweldig en had ik een 4,5 gegeven, ltste 2 vielen me wat tegen, is meer een opmaat naar volgend seizoen. De beelden en setting zijn natuurlijk supermooi en daar kan ik ook van genieten.

Mijn favoriet is toch wel Nori, wat een te gekke rol speelt zij, ben benieuwd hoe ze dit gaat doen samen met Gandalf volgend seizoen .


Het is zeker geen slechte serie. Ja, de incel-gemeenschap kan het blijkbaar niet handelen dat een vrouw, Galadriel, ook assertief kan zijn en een leger op de been kan brengen. Maar daar moeten ze maar mee omgaan.

Het enige negatieve wat je kan zeggen over deze serie, is dat het tempo te traag is soms. We zijn met seizoen 1 klaar, en voor mijn gevoel is er te weinig gebeurd. En dat is jammer. Kan in ieder geval niet wachten op seizoen 2.


avatar van Fikret8

Fikret8

  • 6148 berichten
  • 4206 stemmen

Corcicus schreef:

De commentaar van pasta_bolo doet mij sterk denken aan de gesponsorde advertenties op Facebook. Het lijkt wel alsof Amazon de helft van het seriebudget gespendeerd heeft aan schadebeperking en marketing. Ik kan geen drie seconden meer scrollen zonder bericht waarin elke criticus van de serie voor racist en bigot wordt versleten. Maar blijkbaar beperken deze advertenties zich niet tot Facebook. Ook opmerkelijk dat je de critici vooringenomenheid verwijt om dan vervolgens te zeggen dat je zeker bent dat het goed zal zijn, ook al heb je nog geen aflevering gezien. Is dat ironisch bedoeld?

Net als de onthulling in de laatste aflevering dat Sauron al die tijd was vermomd als Helbrand en dat de stranger Gandalf blijkt te zijn, is pasta_bolo wellicht een vermomde lobbyist op MovieMeter die door Amazon wordt gesponsord.

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op TvMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.
Лучший частный хостинг